123 bezoekers online

Ford C-MAX: hooge pieptoon als airco aanstaat

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Motorcode: M1DA, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 92

Geachte forum leden
Als ik mijn airco inschakel dan hoor ik in het interieur een hoog freqente pieptoon dat is heel hinderlijk
De airco werkt verder wel normaal Misschien dat de profs van ford dat al eens eerder hebben mee gemaakt.
Het is net of het iets te maken heeft met de doorstroming van de GAS / VLOEISTOF DOOR DE VERDAMPER.
Als ik de airco uitschakel is het over Wie kan mij iets vertellen wat dit kan zijn
Nog een vraagje : Heeft het nut de airco ook in de winter te gebruiken voor te ontvochten of niet doen ?
e de waele

Edewaele

Geplaatst door Edewaele , lid sinds 14 jaar geleden

14 Reacties

772, 4 jaar geleden

Laat bij de dealer even checken of de vloeistof wel op peil is.
Zeker een keer in de maand ook in de winter je airco even aanzetten,wegens condens in je auto

kaleido 1 PRO, 4 jaar geleden

In de winter zal hij niet altijd werken als de temperatuur zo onder de 4 graden komt.
Zal gaan werken als je interieur temperatuur voldoende hoog wordt.
Het fluiten wordt veroorzaakt door je expansieventiel/orivice en is vaak een gevolg van een niet juiste vulling van je aircosysteem.
Mocht de vullingsgraad goed zijn en het geluid blijft , dient het expansieventiel/orivice vervangen te worden.

Edewaele, 4 jaar geleden

Geachte forum leden
Zeker bedankt voor de tips , Ik heb het mankement al gemeld bij de garage ze zouden kijken wat het kan zijn .
deze auto staat als geleverd op kenteken op 27 maart 2014 Ik ben benieuwd of dit nog onder de garantie gaat vallen
Als het toch het expansieventiel zou zijn moet dan het hele dasboard er uit of is deze makkelijker te bereiken??
De ford specs moeten dat zeker weten Ik hoop dat het te weinig koudemiddel is
e de waele

Edewaele, 4 jaar geleden

Geachte forum leden
Nu draait de airco helemaal niet meer Als ik deze inschakel dan doet de electrische koppeling niets dus deze schakeld niet in
de pomp draait niet mee Zou dit kunnen zijn dat er te weinig koelmiddel in zit ???
Schakeldt deze dan uit ?? voor de pomp te beveiligen
Heeft er iemand een electrisch schema voor mij van deze installatie ?? Op het daschbord zie ik geen lampje branden ??
e de waele

772, 4 jaar geleden

Ga na de dealer,wantje hebt nog net garantie op deze auto,volgende maand loopt deze af

Edewaele, 4 jaar geleden

Geachte
Ik heb een afspraak gemaakt op as donderdag bij de dealer ik laat nog horen hoe het afloopt
in iedergeval allemaal bedankt voor jullie aandacht en ik wacht af wat er uitkomt
e de waele

Edewaele, 4 jaar geleden

Geachte forum leden
Het koude middel was inderdaad leeg ze hebben het terug opgevuld en het probleem was opgelost
Daar kwam ook deze piep/fluit toon vandaan Het viel allemaal nog onder de garantie
Mijn garantie loopt tot 27-03-2016 Dan moet de auto terug voor een einde garantie check dit kost mij € 300
Is dit normaal voor deze controle , Er staan nog maar 20000 KM op (aan deze auto kan niets mis zijn )
graag jullie reacties over deze kosten

ofstone, 4 jaar geleden

Hebben ze ook het lek gedicht, oftewel hebben ze ook iets vervangen aan de airco? Als het systeem in 2 jaar leeg is gelopen, dan zit er ergens een lek.
Nu doet hij het weer maar de kans is groot dat hij binnenkort (als je garantie wel voorbij is) het weer niet doet.

De uren van de controle bij de eigen garantie beurt zelf zul je inderdaad moeten betalen. Als ze iets vinden wat onder garatie valt moet dat kostenloos zijn. 300 euro lijkt wat aan de hoge kant. Kennelijk rekekenen ze ongeveer 3 a 4 uur voor die controle. In die tijd kun je wel heel veel controleren........

Edewaele, 4 jaar geleden

Geachte.
Ze hebben eerst gekeken of er genoeg koelmiddel in zat dat was dus leeg /of te weinig er in dan hebben ze er terug koelmiddel in gedaan met fluor voor lek kontrole er was geen lek te vinden Na 14 dagen moet ik terug komen voor controle op lekken niets te vinden En nu bij de einde garantie controle gaan ze weer kijken op lekkage dus ik denk dat het dan wel goed is In ieder geval hebben ze er melding van gemaakt bij de ford zelf Dus het is normaal dat ik de einde garantie schecke zelf ga betalen maar € 300 is wel veel voor een auto met maar 20000KM er op toch???
mvrg e de waele

Heino4267, 4 jaar geleden

Zorg dat je bij binnen afloop van de garantietermijn bij de dealer meldt dat je airco ergens lek is, dan kan je later (al is het een jaar later) aanspraak maken op reparatie onder garantie, omdat het op tijd is gemeld. Maak daar ook meteen afspraken over en laat die vastleggen.

Bijvullen is namelijk geen reparatie, maar symptoombestrijding: een airco moet veel langer bruikbaar blijven dan minder dan 2 jaar, dat is een producteigenschap, die ondersteund wordt door goed onderhoud.

Edewaele, 4 jaar geleden

Ok bedankt
Ik ga dit verder hier melden hoe het allemaal afloopt dus wordt vervolgd. nog even geduld tot de beurd volgd
e de waele

ofstone, 4 jaar geleden

Voor je einde garantie check nemen ze behoorlijk de tijd vind ik. Maar of dat de auto nu 100k of 20k gereden heeft, alle punten controleren kost evenveel tijd.
Je kan ze vragen wat ze precies allemaal controleren voor dat geld.

Fluor toevoegen om een lek te vinden is een beetje amateuristisch, maar het eenvoudigst voor de garage zelf.
Met afpersen en vacumeren kan het zijn dat je een lek niet vind, maar met een snuffelaar heb je het meestal al snel gevonden.
Inderdaad goed opletten dat je het airco probleem laat vastleggen zoals Heino zegt!

Edewaele, 4 jaar geleden

Ok allemaal zeer bedankt voor jullie aandacht in deze ik laat in ieder geval hier een berichtje achter
e de waele

Beste antwoord, geplaatst door Edewaele, 4 jaar geleden

Sysyeem is hervuld latervolgt er nog een nacontrole

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-MAX of stel zelf een nieuwe vraag.