close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford C-max: Oliepeil stijgt

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo,
Het oliepeil van mijn Ford C-max 1.6 TDci (109 pk -166.000 km) stijgt iedere keer. Volgens de garage door diesel in de olie.
De auto regenereert niet, dit is softwarematig uit geprogrammeerd en de auto is softwarematig getuned (iets meer trekvermogen vanwege caravan trekken).
De auto rijdt als een zonnetje en trekt als een tierelier.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn als het niet komt door het regenereren?

Geplaatst door

AHV (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ondeskundige "tuning" waarbij de regeneratie niet volledig is uitgeschakeld.
Probeer het eens een tijdje met de originele software.
Een goede tuner zal zeker het origineel er voor je op willen zetten en als het dat niet is de getunede versie weer terug zetten.

oldford 0
badge

8 jaar

Geschiedenis:
- De auto was software matig getuned, roetfilter (binnenwerk verwijderd??) en softwarematig de regeneratie uitgeschakeld. Dit is ca. 15.000 km goed gegaan. Auto reed prima.
- Cruise-controle hapert en radio/navi is stuk gegaan.
- Radio/navi uitgebouwd en vervangen door een radio.
- Tijdens een beurt is de cruise-controle gemaakt. (blijkt achteraf dat er een Ford-software update is uitgevoerd)
- Auto stinkt en rookt af en toe tijdens stadsritten.
- De verstuivers zijn gecontroleerd door de garage en iets beter vastgezet.
- Voor vakantie oliepeil gecontroleerd --> oliepeil stond veel te hoog.
- Garage wist niet wat oorzaak was --> oliepeil verlaagd en op vakantie gegaan.
- Heenreis --> auto begint te stotteren en naar de kant. ADAC: auto regenereert om de 120 km en EGR-klep is defect. --> EGR-klep vervangen.
- Weer naar Ford garage --> te horen gekregen dat er een software update was uitgevoerd tijdens reparatie van de cruise-control. Waarschijnlijk was de tuning overschreven, waardoor de auto zo vaak regenereert.
- Auto naar tuner: inderdaad alles is weg (overschreven). --> auto opnieuw software matig getuned en regeneratie roetfilter uitgeschakeld.
- Auto rijdt weer prima, lekker soepel, trekt goed en rijdt lekker zuinig. Geen rook of regeneratie meer.
- Olie peil stijgt opnieuw.
Wat kan de oorzaak zijn???

AHV 0

8 jaar

Wat de oorzaak is kan ik hier vandaan niet zien.
Wel vindt ik het verlagen van het oliepeil heel erg gevaarlijk!
Je rijd dan met verdunde olie (met diesel) en dat smeert niet zo goed als pure olie.
En die verdunde olie wordt dan nog verder verdunt door nog meer diesel.
In plaats van het peil te verlagen moet je de olie verversen.

Dit is het gevaar van het wegschrijven van het roetfilter. Als de dealer dat niet weet voert men een update uit, waardoor de wijziging verdwijnt.
Met alle gevolgen van dien. En dan gaat men ook naar oorzaken zoeken die er niet zijn.
Je zult het de dealer van te voren moeten vertellen en laten weten dat er geen updates op gezet mogen worden.

Ik zou niet meer met de auto rijden tot dat de olie ververst is. En dat zul je misschien nog een paar maal moeten (laten) doen.
Is het misschien mogelijk dat de hoge druk pomp diesel lekt naar het carter?

oldford 0
badge

8 jaar

Beste Oldford,
Ik had de garage meerdere keren laten weten dat de auto getuned was en regeneratie van het roetfilter softwarematig was geblokkeerd. Ze hadden volgens hun zeggen nog nooit meegemaakt dat bij een update alles werd overschreven.
Risico verdunde olie is me bekend. Olie is ook vervangen.
Vragen:
1) Hoe kan ik hoge drukpomp testen?
2) Hoe krijg ik de kunststof afdekplaat van de motor? Beide moertjes heb ik wel verwijderd, echter deze blijft aan de achterzijde vast zitten. Ik wil nogmaals kijken of de verstuivers goed vast zitten ondanks dat we niets ruiken. Zou een niet goed aangedraaide verstuiver die minimaal lekt het probleem kunnen zijn?

AHV 0

8 jaar

"Ze hadden volgens hun zeggen nog nooit meegemaakt dat bij een update alles werd overschreven."
Dat is wel een heel erg domme opmerking. Als dat waar zou zijn, kon Ford ook geen updates doen omdat er iets "ouds" zou blijven staan.

oldford 0
badge

8 jaar

Ik was inderdaad boos op de garage omdat ik het gemeld had, de nieuwe "tuning" heeft me voor de 2e keer veel geld gekost.

Weet nog iemand antwoorden op mij vragen?? B.v.d.

AHV 0

8 jaar

Ik zou alles laten voor wat het is en de gericht de oorzaak zoeken van de diesel in je olie (als je zeker weet dat het diesel is en geen water):
- functioneert de carterventilatie nog goed?
- zitten de zuigerveren niet vastgekoekt (compressietest)?
- zijn je injectoren nog wel goed? (Ondanks dat de auto niet meer rookt en dat hij lekker zuinig is.)

Heino4267 660

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.