Ford Fiesta: Inlaatspruitstuk "ontploft"

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.25 zetec

Tijdens het starten van de auto is het inlaatspruitstuk ontploft. Na een grote knal zitten nu grote scheuren en een gat in het spruitstuk. Natuurlijk loopt de auto niet goed meer maar de motor draait nog wel.

Weet niet of dit een voorkomend probleem is van deze motoren of dat er een onderdeel ( ontstekings module oid) dit kan veroorzaken.
Weet wel dat de bestuurder wel gasgeeft tijdens het starten.

De auto loopt gewoon op benzine en niet op gas.

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem want kan wel simpelweg een ander spruitstuk monteren maar de oorzaak van het probleem is niet verholpen.

Alvast bedankt !!!!

Evt kenteken van de auto is 47-nd-tt

Vr. Gr. Remco

Evo driver

Geplaatst door Evo driver (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

(Backfire)Was voorheen het start toerental vojdoende. De disontsteking geeft ook een vonk op de tegenoverliggende cilinder waarvan de kleppen op tuimelen )dus open staan.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hoe start de auto normaal
Slaat tie gelijk of moet je eerst een aantal seconden doorstarten alvorens tie aanslsst.
Als dit gebeurt met het gas half ingetrapt dan kan dit ontstaan na doorstarten.
Of je hebt kleppen die niet goed meer sluiten.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

zoals primera omschrijft verdenk ik meteen de afdichting van de kleppen. doe een compressiemeting en cilinderlektest.
Er komt waarschijnlijk mengsel in het spruitstuk, de twee bougies vonken en de verbranding treed naar buiten via het spruitstuk met een luide knal.

Evo driver (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden !

Heb ook even met een ford dealer gesproken en had het er over om NOOIT met gasgeven te gaan starten ford motoren zijn daar erg gevoelig voor. Dit was ook geen voorkomt probleem. Hij had het er over zodra het gas in getrapt wordt dat de ECU denkt dat de auto al gelopen heeft en als je hem dan start sta je hem eigenlijk te verzuipen en dan heb je kans dat er tijdens de inlaatslag onverbrand mengsel in de inlaatspruitstuk kan lopen en dat dan een backfire geeft als de motor een slag verder draait. (hij is van een oude man die eigenlijk altijd in zijn auto's volgas geeft en dan start maarja probeer het hem maar wijs te maken :D....)

Misschien dat er nog meer reactie's komen dus ben benieuwd

gr. remco

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

het is een injektieblok dus daar hoef je zowiezo nooit aan het gas te komen bij het starten, tenzij hij al verzopen is dan zul je wel volgas moeten geven.
Op kontakt , je hoort de pomp, even wachten en starten zonder aan het gas te komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.