Vandaag maar eens de klepspeling gecheckt van mijn Mondeo. 175k gelopen. Volgens mijn gegevens moet inlaat 0.35 en uitlaat 0.5 zijn.
Alle uitlaten stonden op 0.45mm net te weinig. Drie inlaten stonden op 0.30mm en 1 tussen de 0.25 en 0.30mm.
Allemaal net te weinig dus. Gevoelsmatig zou ik zeggen alleen de inlaat van 0.25mm verstellen. Maar dat is volgens mij een beetje lastig.
Kan iemand mij adviseren over de noodzaak hiervan en evt. hoe dit te doen?
Verder is de distr. riem bij 100k vervangen. Als ik het goed heb moet deze elke 105k of tien jaar. Klopt dit.
Is deze zelfstellend of is het ondertussen wel raadzaam om de spanning te checken?
Ik hoor het graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
inlaat 0.35 uitlaat 0.50 marge 0.05 koud stellen
ik weet wel uit ervaring dat een ford super gevoelig is op zijn klepspeling dus ik zou ze effe allemaal goedzetten of je er nu een of allemaal pakt valt uiteindelijk wel mee
deze heeft wel 2 riemen, distributie en inspuitriem alle loop en spanrollen en waterpomp mee vernieuwen waterpomp is wel wat kloten om er tussenuit te pakken maar ik zou het toch doen je vergeeft het jezelf nooit als hij na 20.000 km kapot loopt en goed opletten bij montage dat je de afdekkappen goed op z'n plek zet andere vreet ie je riemen op en jou bouwjaar elke 105 dkm of 5 jaar bij zware omstandigheden adviseren ze elke 60.000km vernieuwen vroeger liepen ze bij die fordjes nogal graag kapot voordat ze aan vervangingstermijn toe waren dit hebben ze toen teruggebracht naar 30.000 als ik me niet vergis, en nu is er een modificatie op aangebracht dat de riemen niet meer zo gekronkeld lopen en langer meegaan
14 jaar
Over de klepspeling. Ben alleen gewend kleppen te stellen met tuimelaars. Vulplaatjes zijn mij dan ook onbekend. Dit lijkt mij erg veel gedoe, met waarden die (bijna) tussen de limieten liggen. (uitgaande van de genoemde marge van 0.05 mm). Wat is de noodzaak en hoe dit evt. te doen.
Over de distribitieriem. Qua km stand zou deze nog 30.000 km meekunnen. Voordat ik de auto heb aangeschaft heb ik mij nog door een dealer laten informeren wat de interval is. Deze wist mij te vertellen 105.000 km/10 jaar. Inmiddels zit de riem er nu 6 jaar op met nog 30.000 km te gaan. Graag zou ik hiermee nog even doorrijden. Weet nu niet wie te geloven. Wie adviseert? Mijn oorspronkelijke vraag was of deze riem zelfstellend is, maar nu heb ik er een vraag bij.
14 jaar
of je nu makkelijke of moelijke af te stellen kleppen hebt het zal toch moet gebeuren als ze buiten hun marge vallen,eerst alle klepspeling opmeten en opschrijven dan de vulplaatjes eruit pakken en dikte aanpassen totdat juiste speling is berijkt de dikte van de plaatjes staat er aan de onderkant ingebrandt,je drukt de kom naar beneden en wipt met klein schroevendraaiertje het stelplaatje eruit op de rand van de kom zitten 2 kleine inkepingen daar kun je met schroevendraaiertje wel tussenkomen ,ik pak altijd een grote schroevendraaier zet die op de kom en draai deze schroevendraaier totdat hij precies op de rand van de kom zit effe oefenen gaat goed dan kun je zo dat plaatje eruit pakken,en plaatjes kun je kopen of ruilen met auto materialenzaak,en ja je hebt een auto matische spanner
14 jaar
[url=http://img294.imageshack.us/i/picture001...][img]http://img294.imageshack.us/img294/4945/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
14 jaar
Over de klepspeling. Ben het helemaal met je eens dat het afgesteld dient te worden indien het niet goed is. Als ik jou goed begrijp kantel je een schroevedraaier tussen de kom en de nokkenas? Het klinkt allemaal inderdaad niet al te ingewikkeld. Daarvoor moet je ook het spatkapje los halen en als ik het goed gezien heb zitten daar de tussenlagers van de nokkenas ook mee vast. Dit is geen bezwaar? Hoeveel NM zou dit weer vast moeten?
Over de distributie. Fijn om te weten dat ie een automatische spanner heeft. Minder fijn is het om te weten dat ie volgens jou vervangen zou moeten worden. Bovenstaande lijkt mij duidelijk genoeg, maar toch heeft een dealer mij anders verteld. Kan het zijn dat hierop een modificatie is geweest? Anders is het wel erg balen. Kost weer veel centjes, aangezien is zulke dingen liever niet zelf doe. Ook erg onhandig zonder brug.
14 jaar
spatkapje??zit toch niet met dezelfde bouten vast als lagerschalen.
14 jaar
Zou kunnen, misschien niet goed gekeken. Waartussen zet je nou de schroevedraaier precies klem?
14 jaar
die zet je op het stelplaatje vlakbij de rand van de bus dan draai je hem op zijn kant dat hij op de rand blijft steken en de bus naar beneden drukt dan kun je deze schroevendraaier los laten en jezelf bezig houden met het stelplaatje ik heb dit vaak gedaan en werkt perfect
14 jaar
Zie het nog niet helemaal voor me, maar zal eerdaags het zaakie weer los halen en even bekijken. Zal dan wel voor zich spreken.
In ieder geval erg bedankt. Snap alleen nog steeds niet waarom de dealer met volle overtuiging mij wist te vertellen dat de distributie 105.000 of 10 jaar kan blijven zitten. Als ik in het instructieboekje lees staat er inderdaad 5 jaar.
Erg raar.
14 jaar
Toch ook nog even mijn vraag op Mondeo club gesteld. Beetje eigenwijs, maar vond het wel vreemd dat de dealer mij anders geinformeerd heeft.
Hier kreeg ik de volgende reactie:
de eerste 1.8 motoren te vinden in een mk1 lopen om de 5 jaar
later is dat veranderd in 10 jaar dus lekker blijven rijden.
Dat gaan we dus ook maar doen. Scheelt weer!
14 jaar
Wat betreft het spatkapje: dit zit vast met de moeren van lagerschalen 2 en 4. Aanhaalmoment (bij de Escort in elk geval) is 20-23Nm.
Wat betreft de spanning van de d-riem: ik denk dat je deze met draaiende motor en een spiegeltje kan controleren, maar ben er nog niet helemaal uit. Zie mijn nieuwe topic daarover.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar