Eigenlijk al sinds wij deze auto hebben, openen wij de kofferbak met de contactsleutel. De laatste tijd gaat dit steeds moeizamer. Ik ben mij er eens in gaan verdiepen, omdat ik er bijna van ben overtuigd dat de ontgrendeling van het slot van de kofferbak mee zou moeten doen met de CV van de portieren.
Kort na aanschaf heb ik wel de unit van het linker voorportier vervangen omdat toen de complete CV het niet deed. We kunnen nu weer via het linkerportier centraal ontgrendelen, maar het kofferbakslot doet dus niet mee. De auto is uit voor de duidelijkheid.
Waar zou de oorzaak kunnen zitten? Als je het rechter voorportier opent met de sleutel, doet aan die kant de CV het ook niet. Maar dit lijkt mij een kwestie van de unit in dit portier ook vervangen. Of heeft dit er mee te maken? Dus dat als ik de unit in het rechterportier vervang, de kofferbak ook weer meedoet omdat het één circuit is o.i.d.? Of betreft dit een op zichzelfstaand probleem welke zich schuilhoudt bij het kofferbak slot? Graag jullie deskundig advies, want het zal niet lang meer duren voordat we met sleutel de kofferbak helemáál niet meer openkrijgen....Help!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de bedrading eens in de doorvoer tussen klep en carrosserie op draadbreuk.
Vandaag was het veel minder koud, en met een zonnetje erbij goed te doen. Ik heb maar eens de panelen verwijderd van de achterkant in de kofferbak en naar het slot,grendel enz.gekeken. In de originele handleiding welke zich nog bij de auto bevindt, las ik dat met uitgeschakelde motor en open portieren, de kofferbak is te openen door de drukknop in te drukken. Dit werkte dus niet, alleen met een sleutel was de kofferbak mechanisch te openen wat dus in de loop van de tijd zwaarder en zwaarder ging...
Aan de hand van de info in de handleiding ben ik gaan kijken bij het slot wat er precies gebeurt als je de knop indrukt, en het blijkt dat er een switch achter zit met twee schakelpalletjes. Eén van de palletjes wordt bediend als je de knop indrukt. Toen ik met de hand dit palletje iets beroerde, kwam ineens de electrische ontgrendelmotor van het slot tot leven!
Ik heb de drukknop/ sleutel unit gedemonteerd, en van deze unit de weigerende switch gedemonteerd. Gaat heel makkelijk, de switch zit met weerhaakjes op deze unit geklikt. De twee schakelstiftjes zijn tegen vuil enz.beschermd door een klein rubberen geribbeld hoesje. Dit hoesje teruggetrokken, er tussenin de stiftjes flink ingespoten met WD40, en met een punttangetje de rubberen hoesjes weer goed op zijn plaats getrokken.
Alles weer gemonteerd, en het werkt nu weer zoals het hoort!
NB: In de kofferklep zit voor het slot géén electronica, dus de tip van gebroken draden in de overgang van klep naar carrosserie ging in dit geval niet op. Wellicht dat deze tip meer slaat op nieuwere modellen?
In ieder geval: Voor mij is het probleem opgelost!
Toch evengoed bedankt voor het meedenken!
9 jaar
Dat klopt als zodanig , maar als er een draad gebroken is in de doorvoer , en er geen spanning op je drukknop komt deze dus dan niet werkt.
De draadbreuk is wel 1 van de meest voorkomende oorzaken en gaat op voor alle merken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar