Ford Fiesta: Krakend geluid na vervanging draagarmrubbers

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Ik heb een aantal weken geleden de draagarmrubbers vervangen. Echter is er nu een krakend geluid te horen als ik over drempels rij. Dit zal wel de nieuwe draagarmrubbers zijn, maar wat kan ik hieraan doen?

RMF

Geplaatst door RMF (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

heb je ze wl in de rij stand vast gezet.
als de wielen onbelast gehangen hebt en toen vast gezet zou het zo zijn dat ze nu iets gedraaid zitten.

groetjes jan.

RMF (0), 12 jaar geleden

Geen idee, heb het niet zelf gedaan.

Auto op de brug gezet, banden verwijderd, draagarmen los, rubber erin geperst, en draagarm en band weer terug.

Dat per kant gedaan. Niet goed?

jan T (10) PRO, 12 jaar geleden

ja als ze de auto voor het aantrekken van de draagarm bouten eerst op de wielen gezet hebben wel.

groetjes jan.

RMF (0), 12 jaar geleden

Nee, eerst zijn de draagarm bouten vastgemaakt, daarna wielen erop, en daarna brug pas omlaag.

Mag ik ze inspuiten met WD40, of mag je ze niet te vochtig maken?

Of kan het een ander probleem zijn?

arjankempeneers (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk eerder dat je stabalisatorrubbers het kraken veroorzaken. Loshelen en insmeren met Molykote compound 111. Speciaal vet voor rubbers.

[url=http://postimage.org/image/6i6im8w6f/][img]http://s15.postimage.org/6i6im8w6f/lubri...[/img][/url]

RMF (0), 12 jaar geleden

Maar het is gekomen nadat de draagarmrubbers zijn vervangen, niet opvallend?

En als ik ze wil vervangen, welke moet ik dan hebben? Stabilisatorlager aan draagarm of lagerbus stabilisator? Want zie 2 dingen staan op een onderdelen website.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Meestals vervanegn we van de Ka / Fiesta de draagarmen compleet omdat ze juist gaan kraken als ze versleten zijn.
Haal de boel toch maar even los want dit klint idd op een montagefout waarbij je er toch een rubber los/verkeerd zit.
Overigens altij gedaan met ophanging gewoon los in de lucht net als 99% van de garages doet, dus dat zal het probleem niet zijn.
Zijn zulke simpele armpjes daar kan weinig mee mis gaan.
Hoe vast zijn de twee binnenste bouten gezet? je hebt ze met stalen hergebruikbouten , deze gaan gewoon vast niet meer niet minder.
Je het ook rekbouten , dat zijn ondingen ...gaat vaak mis

RMF (0), 12 jaar geleden

Rubbers zitten goed, geen speling niks. Is door meerdere mensen naar gekeken. Kan het niet komen doordat ze nieuw zijn, en er even gereden mee moet worden?

Ja, misschien zijn de bouten te vast gezet? Dat dacht mijn monteur misschien ook.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Als rubbers echt goed zitten en das verdomd moeilijk te zien hoor ! dan zal het kunnen helpen om de bouten even los te halen en normaal vast te zetten.
Kun je zelf doen hoor, heel simpel.
Welke kleur hebben de bouten?

RMF (0), 12 jaar geleden

Zilver?

Maar je denkt geen stabilisatorrubbers?

arjankempeneers (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij zijn het gewoon de stabalisatorrubbers. Kan gekomen zijn omdat de voorwielophanging helemaal uitgeveerd is geweest. Maar dit kan je op de brug toch ook controleren door in en uit te veren.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Het typerende kraken van de ford/fiesta is in bijna alle gevallen het kraken van het achterste rubber in de draagarm.
Waarom dat ik vroeg naar de kleur bouten ( draagarmbevestinging aan de carroserie ) is omdat de rekbouten een herkendebare blauw/grijze kleur hebben en de stalen bouten een goud/gele chroomlaag.
De draagarmen bevinden zich tussen twee platen en die kun je te ver samenpersen als je de bouten te vast zet en dus de boel gaat klemmen.
En natuurlijk zou het heel simpel de stabalisatorrubbers kunnen zijn, even ter controle inspuiten met WD 40 en kijken of het geluid veranderd.

RMF (0), 12 jaar geleden

Heb WD 40 erop gespoten. Hoor niet echt wat meer, hopelijk opgelost, anders bouten van draagarmen even controleren.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

WD40 is puur even om te kijken waar het zit.
Als het weer droog word komt het terug.
Maar nu weet je wel waar het zit !

RMF (0), 11 jaar geleden

Opgelost, thanks.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat was het nu dan ?

RMF (0), 11 jaar geleden

Waarschijnlijk de nieuwe draagarmrubbers die ingereden moesten worden. Ik heb er eigenlijk geen aandacht meer aan gegeven. Hij is laatst door de APK gekomen zonder aandachtspunten, dus ik maak mij niet druk.

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

@RMF,

citeren is niet nodig, gewoon direct antwoorden volstaat.
Dat maakt het topic rustiger en we hoeven niet alles 2x te lezen.

mvg.
moderator Problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.