Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik zit namelijk met het volgende probleem.
Enige tijd geleden kreeg ik alleen warme lucht uit mijn kachel Ik heb mijn kachelkraan toen niet vervangen omdat het toch vrij koud was buiten, ik vond het dus niet nodig. Ik merkte toen op dat de motortempratuur altijd vrij laag stond pas als ik lange stukken reed werd deze iets warmer ventilator werkte gewoon maar tempratuur kwam nooit boven de 90 graden.
Nu heb ik gisteren mijn kachelkraan vervangen en wat stemt mijn verbazing, de tempratuur loopt heel hoog op een ritje van utrecht naar rotterdam en koelvloeistof reservoir helemaal leeg met erg veel druk hier in. Ik mijn koelvloeistof bijgevuld 20 minuten autorijden en weer stijgt de tempratuur tot in het rood.
Overigens viel mij hierbij op dat wanneer ik gas intrapte terwijl ik reed de temperatuur steeg terwijl wanneer ik stationair draaide de temperatuur iets zakte tot onder het rood. Gisteren kreeg ik warme lucht uit de kachel en bleef de temperatuur van motor iets koeler ( maar toch nog vrij hoog vind ik zelf) en vandaag kreeg ik alleen maar koude lucht uit de kachel en steeg mijn motortemp weer enorm tot net onder rood.
Nu mijn vraag: Kan een defecte kachelkraan een oorzaak zijn van deze temp.stijging Heb vandaag namelijk weer kachelkraan uit mijn auto vewijderd en slangen middels koperleidingen door verbonden waardoor het warm wordt in de auto maar motortemp. goed koel blijft.
Graag jullie hulp van mogelijke oorzaken hoop iig niet dat het aan de koppakiing ligt.
MVG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je 100% zeker dat er geen lucht meer in het koelsysteem zit?
Zetec motoren zijn hier namelijk erg gevoelig voor en anders zul je moeten controleren of de thermostaat op tijd open gaat.
Succes
Dag Lennart,
Ik weet het niet zeker. Heb jij enig idee hoe ik dit kan nagaan
12 jaar
Mijn ervaring is dat je zetec motoren altijd het beste dmv een vacuumvuller kunt vullen.
doen ze ook zo bij de dealer werk ik zelf namelijk.
thermostaat kun je controleren door te voelen of de slang naar de radiateur (bovenste) warmer is als de slang die vanuit de radiateur komt (onderste) is dit niet het geval dan zal je thermostaat defect zijn.
of wat je ook nog kan doen is bij de dealer een thermostaat halen die bij 74graden opent. heb ik ook goede ervaring mee heb ik zelf met 1 van mijn auto's gehad herinner ik me opeens zijn al diverse topics over ook.
moet je anders ff googlen gebeurd voornamelijk bij de focus 1.6 16v maar het principe is het zelfde alleen de motorinhoud is anders
Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar