Sind dat ik mijn Fiesta heb ( nu dik vier maanden) is het controle lampje van de motor al vier keer gaan branden dit wel met tussen liggend tijd van steeds een aantal weken.
Bij het resetten van lampje krijg ik steeds te horen dat de LAMBDASONDE niet stuk zou zijn,wanneer het lampje gereset is gaat het eerts ook weer poosje goed.
Nu kreeg ik bij de laatste keer van de ford dealer te horen dat zij denken dat de katalystor stuk is .....juist denken en dat dit dan ook het probleem kan zijn van het gaan branden avn het controle lampje van de motor.
Maar hoe kom ik er achter dat de katalysator inderdaad stuk is ?? vervangen van een dergelijk duur onderdeel kan altijd nog.
Auto heeft 60.000 km gedraaid en loopt verder prima.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is/zijn de foutcodes die uitgelezen worden? Ecu blijft gewoon volhouden, dus die foutcode betekent wel iets.
Ford dealer is er wel heel erg vaag over. Zat de auto toen nog in de garantie en nu soms niet meer?
Als je iedere keer een paar honderd tot zo'n duizend kilomter kunt rijden voordat het lampje weer aan gaat, vrees ik voor je katalysator.
Bij de code hoort een omschrijving, hier uit kan je vaak zien wat de oorzaak is, als het de katalysator betreft dan staat er iets in van katalysator werk onefficient.
Als je in het verleden de bobine defect hebt gehad en er mee door bent gereden kan de kat idd defect zijn.
Ben er inmiddels achter wat de foutcode is P 0420
13 jaar
Ga maar uit van een defecte katalysator.
De volgende vraag die nu bij mij opkomt is het volgende de auto is een dag voor aflevering voorzien van een nieuwe APK.
Had/kan de keurmeester hebben gemerkt dat de katalysator toen al stuk was.
13 jaar
je hebt eerst je lamdasonde deze meet en registeerd je lamdawaarde, de ECU regelt aan de hand van oa deze gegevens je ontsteking en inspuiting enz enz... daarna komt pas je kat... meestal als je diagnoselampje gaat branden is er duidelijk sprake van een totaal verkeerde lamdawaarde die niet bij te stellen valt en word opgeslagen als een foutcode ...
Dus ik denk dan toch aan een foute parameter of idd een defekte lamdasonde
Miss zeg ik nu gekke dingen, ik ben er al een paar jaar uit dus corrigeer me als ik fout ben :D
Motor-computer meet onder zwaardere belastingen (meer uitlaatgassen) dan de APK keuring.
Met de APK-keuring kan de katalysator het misschien nog net bolwerken, maar rijdend niet meer.
En misschien zag je toen ook al de 1e tekenen van verval, maar viel het nog binnen de gestelde limieten.
Staat er iets op het keuringrapport?
Wat was de datum van 1e ingebruikname? Voor 1 juli 2002? Is van belang voor de exacte limieten bij de APK.
Kun je eventueel zien op de site van de RDW met je kenteken.
Voor een uitleg van code P0420 zie: http://www.dtcsearch.com/P0420/
1E ingebruikname is 25-09-2002
13 jaar
Al eens met de dealer gepraat? Want gezien jouw verhaal denk ik dat de kat al kapot was toen je de auto kocht.
Hoe zit het met de garantie op deze auto?
En? Hoe is dit afgelopen?
De storing komt nog steeds van tijd tot tijd weer voorbij dealer kan geen verklaring vinden waarom dit steeds terug keert,alle vitale functies van auto werken goed auto loopt ook goed niks op aan te merken.Dealer heeft auto aan de test bank gehad is totaal niks uitgekomen alles werkt goed.
Maar zolas gezegd naar een x aantal km komt de fout code terug.
13 jaar
Op 13 februari schreef je:
Nu kreeg ik bij de laatste keer van de ford dealer te horen dat zij denken dat de katalystor stuk is .....juist denken en dat dit dan ook het probleem kan zijn van het gaan branden avn het controle lampje van de motor.
Foutcode p0420
Oldford gaf al aan dat de katalysator waarschijnlijk stuk is.
Auto rijdt goed, dus lijkt de regeling met Lambda1 goed te gaan.
Waarom "denkt" de Ford dealer dat de katalysator stuk is. Waarom zoeken ze het niet verder uit. Ze kunnen dit m.i. (Oldford verbeter me maar) met zekerheid vaststellen, lees lambda 1 en 2 maar uit, stationair en belast.
Je mag van een dealer toch beter verwachten. Is het een Ford dealer?
Auto is aan de testbank geweest. Wat houdt dit in?
APK kan nu nog geen probleem zijn maar als de katalysator slechter wordt gaat je dit toch geld kosten. Toch zonde als dit binnen de garantie had kunnen vallen. Het lijkt erop dat je aan het lijntje wordt gehouden.
Vraag de "dealer" om een uitdraai van de zogenaamde testen en zet die op dit forum. Oldford kan het wel interpreteren lijkt mij.
13 jaar
Heel ander merk, maar een perfect plaatje van een defecte kat: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
En niet eens gemaakt door een professional, maar een amateur sleutelaar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar