close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Sierra: lekt koelvloeistof

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i dohc efi

Hoi,

Heb een sierra gekocht maar hij is lek, hij lekt koelvloeistof.

Als ik er voor sta zit er aan de kant van het uitlaatspruitstuk een soort piramideachtig ding, met twee kleine slangetjes erop met koelvloeistof erdoor. Daar zitten twee nippels ingedraait waar die slangetjes op vast zitten.

vraag: wat is dat piramideachtige ding en waarvoor dient het?

hij lekt op 1 van die nippels, is waarschijnlijk zo verholpen met wat vloeibare pakking, maar wat als het schroefdraad eruit ligt ofzo, kan ik 'm er dan zo afschroeven?

Marco.....

Geplaatst door

golfprobleem (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je de mogelijkheid om er een foto van bij te voegen (een foto zegt zoveel meer)

Knight Rider 0
badge

14 jaar

Ik denk dat het huis bedoelt wordt waar de waterpomp in gemonteerd zit.
Vaak moesten de slangklemmen even strakker gezet worden.

Edje Raketje 0

14 jaar

Ok, ik heb alles even nagekeken, en de slangeklemmetjes wat aangedraait. Moet nog kijken wat ie doet, was trouwens bezig en heb m'n gaskabel wat strakker gezet.

Bij gas geven bij de motor zie ik rook bij de lambdasonde ertussenuit blazen, zal ie versleten zijn daar???

Bij volgas wil ie weleens een beetje inhouden, dan gas terug en dan gaat ie weer, net of ik 'm er doorheen moet breken..

Deze heeft echt een opknapbeurtje nodig, wat de motor betreft dan.

Graag wat tipjes aub???

Marco

golfprobleem 0

14 jaar

Als je rook uit het spruitstuk ziet komen dan is ie daar lek. Dat heeft invloed op het signaal van de lambda-sonde bij minder gas geven.
Dan zal het signaal te arm zijn door instromende lucht en gaat de motor te rijk staan en te veel brandstof verbruiken.
Je komt er ook niet mee door de volgende APK-keuring.

Onderdeel demonteren en misschien is het te lassen. Anders op de sloop een betere halen.

oldford 0
badge

14 jaar

Net even gereden maar nou rammelt er iets in het blok als ie stationair draait, dan hoor je de kleppen tikken, die stellen zelf bij, maar om de 3 seconden hoor ik ze weer terugkomen. Ik hoor meer dan de kleppen alleen rammelen.

bedankt

golfprobleem 0

14 jaar

Zo, dit is zo'n GT versie van de sierra, met een 2.0i dohc EFI motor erin, wie heeft er verstand van deze motoren.

Nu weer wat verder, met rijden dan, beetje uitgeprobeerd enzo. Hij rijdt wel lekker, is wel vlot met oppakken, is fel en kan harder dan dat ik ermee rijd. Ik trek altijd op naar 3000 toeren, en dan schakel ik door. Maar als ik nou wil doortrekken naar 6000 toeren dan begint ie iets over de 3000 toeren te stotteren.

Dan geef ik in een soepele beweging gas, ik trap 'm niet in 1 keer in. Hij wil na wat dieper indrukken wel verder, maar blijft stotteren.

Wat kan dit zijn, ik heb die slangetjes op het spruitstuk bekeken, als je die eraf trekt dan gaat ie vanzelf gas geven. Er zit er 1 in gedraait, dat is van de rembekrachtiger, een andere gaat naar een kastje op het schutbord, als ik die eraf trek dan gaat ie ook hoger stationair lopen. Wat als dit slangetje poreus is, blaast ie dan bij hogere toeren erddorheen zodat ie lucht verliest en gaat stotteren?

En wat is dat kastje waar dat slangetje naartoe gaat?

Marco


Graag een plaatje of foto met de motor erop, en wat alles is onder de kap.

golfprobleem 0

14 jaar

Zo, daar ben ik weer eens, ik heb 'm gemaakt, hij heeft een nieuwe voorpijp, de oude was op de lasnaad compleet doorgescheurd. Dus ik rijden, eerst lekker warmgereden en toen eens geprobeerd om door te trekken, maar hij gaat toch weer stotteren. Hij trekt wel iets verder door dan vorige week en het is niet zo erg als met een lekke pijp. Als ik 'm doortrek naar de 5000 toeren dan gebeurt dat met horten en stoten.

Is het verstandig om nu de bougies maar eens even om te ruilen voor nieuwe, ik denk het wel toch. Ik was nog voor een bobine op de sloop bij m'n oom maar daar hadden de jongens er geeneentje meer liggen.

Het voelt echt zo klote om te rijden, dan trek je op en dan ga je door en dan begint in te houden bij de 3000 toeren, bij volgas erop trekt ie wel door naar de 6000, maar met stootjes enzo.

Wat zal ik eens gaan vervangen, bougies?

Of zegt iemand van dit probleem ken ik en je moet iets anders!!!

Bedankt,,,,, Marco

golfprobleem 0

14 jaar

nog nagedacht iemand?

golfprobleem 0

14 jaar

Begin inderdaad met naar de bougies te kijken, zijn die goed dan hoeven ze ook niet vervangen te worden.
Klinkt alsof 1 cilinder soms niet mee wil doen. Dan kijk je eerst de bougies na. is er een zwart, kan het of alleen de bougie maar ook de ECU zijn, die regelt de ontsteking, laat de ECU de bougie niet goed werken, gaat ie kapot.
Staat er een op marktplaat voor v.a.75 Euro. je kunt ze ook voor 50 Euro krijgen.
Rijdende houden die Sierra, 't is vast een kleinigheid achteraf.

RGMeyer 0

14 jaar

Gisternacht naar Alkmaar gereden, opeens geen gesputter maar hij trok door zonder problemen, ik heb zelfs geprobeerd het probleem te krijgen om weer van 2000 naar 4000 toeren te trekken.

Op de terugweg, ook geen probleem, wel bij het wegrijden bij de Shell, een sputter weer, maar toen trapte ik 'm door en het ging weer. Ik heb zelfs doorgetrokken naar de 200 km/u, zonder enige sputter erin.

Alleen ik starte 'm vanmorgen en alleen maar gesputter, koelvloeistof zat nog normaal op peil zag ik. Ook als ik stilsta word de kachel koud, na gasgeven wel weer warm. Ik denk dat de waterpomp alleen bij meer gasgeven het water laat circuleren. Ik hoor ook als ik optrek koelvloeistof door de slangen gaan, en als ik een bocht neem hoor de keolvloeistof van de ene naar de andere kant gaan, maar nergens is ie lek ofzo, dan zou het nat moeten zijn eronder of op de vloer.

Waar zit een ECU?

Bedankt

golfprobleem 0

14 jaar

De ECU zit onder het dashboardkastje, maar die is het niet.
Af en toe sputteren word veroorzaakt door kleine lekkage van koelvloeistof in een cilinder.
Het horen stromen van koelvloeistof komt door gas in het systeem, uitlaatgas.
Hou eens een CO meter bij je koelvloeistofreservoir met de dop eraf.

RGMeyer 0

14 jaar

Zo, daar zijn we weer, nog steeds met de sierra bezig. Het is weer lekker weer dus weereens gekeken, hij lekt nog steeds.

Het begint te komen nu, ik heb vanmorgen de kachelslangen bekeken en ingekort, die waren poreus en gescheurt, daar verdampte water dus. Ik heb voor de rest alle slangen aangedraait. Een stuk gereden en gekeken, temperatuur is in orde, laag zelfs.

Dat dacht ik tenminste, hij lekt nu heel ernstig uit de waterpomp. Er zit daar een gaatje in de waterpomp zelf en daar komt water naar buiten.

Is dit voor overdruk ofzo?
Wie kent dit probleem??

Bedankt alvast, Marco

golfprobleem 0

14 jaar

Weer terug hoor met de Sierra, ben nog steeds bezig en heb er een nieuwe radiateur, waterpomp en v-riem op gezet, is zeker weten waterproof nu dus.

Ben ook maar eens begonnen aan de bougies, die haalde ik eruit en haalde bijna m'n vinger open aan het puntje, die waren bij alle vier versleten. De puntjes helemaal schuin afgesleten, normaal is dat rechthoekig.
Ik heb er nieuwe ingezet, wat zitten die ver in het blok zeg.

Nu stond ik gisteren te kijken, bij de waterpomp, toen zag ik opeens dat de slang vanaf het koelwaterreservoir ingescheurd was van het uitdrogen. Als ik erin knijp dan zie je dat ie gescheurd is, het water word nog net door een vliesje tegengehouden.

De auto is helemaal klaar dus, alleen wil ik voor de zekerheid de koppakking doen, omdat ie nog steeds bijgevuld moet worden met water.

Voordat ik aan de kop begin, heb ik een vraag.



De kachel, hoe zit dat precies, de slangeklemmen die bij het schutbord zitten van de kachel waren nieuw toen ik 'm kocht. Kan er iets met die kachel zijn waardoor ie water verdampt, ik heb geen natte vloer ofzo hoor. De kachel word soms ijskoud terwijl er gewoon genoeg koelwater inzit. Ook met warmrijden duurt het een eeuw voordat ik warme lucht heb.En wat ik zei, alles is nieuw, geen lekkage onder de auto. Ook hoor ik water door de leidingen lopen als ik door een bocht ga of als ik gas geef, de waterpomp doet dan z'n werk en stuwt het water waardoor ik het ook hoor.

En tenslotte de slang van de kachel met het warmteschild erom, verdampt die slang water?

Marco

golfprobleem 0

14 jaar

Weet iemand hoe de koelvin werkt, er zitten er twee naast elkaar. Als ik ervoorsta dan heeft de rechtse het gedaan toen de meter op het laatste streepje stond, die zag ik draaien. Maar die linkse heb ik nou nog steeds niets zien doen.

Met ontluchten van het koelsysteem slaan ze allebei niet aan, zeker een uur gestaan.

Kachel word ook niet warm, wel als ik gas geef.

Marco

golfprobleem 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Sierra of stel zelf een nieuwe vraag.