Hallo allemaal,
Bij een koude start klinkt de motor als een tractor.
Zelf denk ik dat het de klepstoters zijn.
Zijn de kleppen van een focus 1.8 uit "99 af te stellen
of zijn dexe HD?
http://www.youtube.com/watch?v=LdywftSDQ...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dat geluid weg bij een warme motor.?
Is dat geluid er plotseling gekomen, of is dit langzaamaan steeds luider geworden.?
Ralf
Het geluid is langzaam wat luider geworden en als die een tijdje stationair heeft gelopen dan is het geluid een stuk minder.
Er staat trouwens inmiddels 196000 op de teller.
13 jaar
Zit er wel voldoende olie in de motor??
Kleppen zijn te stellen is niet hydraulisch. Is de distributieriem niet versprongen??
Distributieriem incl spanrol en looprol is vorig jaar bij 150000 vervangen.
oliepijl is ook in orde.
13 jaar
Begin dan maar gerust met kleppen stellen.
S6
Ralf wat wil je stellen aan hydraulische klepstoters?
Zitten GEEN hydraulische stoters in!!! Dus wel degelijk te stellen
Punt is dat ze bij de garage zeggen dat afstellen in dit geval geen nut heeft.
Het getik zal er niet van verdwijnen. Hij wilt eerst andere olie proberen, kijken
of dit helpt.
13 jaar
[quote=Renaultmonteurtje]Ralf wat wil je stellen aan hydraulische klepstoters?[/quote]
Bij #4 staat toch duidelijk dat ze NIET hydraulisch zijn, en dus te stellen.!!
Vandaag langs de dealer geweest voor een second opinion. Hier zeiden ze ook dat het vast en zeker de klepstoters zijn en het stellen ervan d.m.v. vulplaatjes maar tijdelijk is. Probleem komt toch weer terug. Andere oplossing zou zijn nieuwe klepstoters maar de kosten die hieraan zitten zijn mijn fofo niet meer waard, hij is 12 jaar oud. Ook omdat ik de laatste maanden nogal wat andere zeer hoge kosten heb gehad. Ben dus terug naar mijn "stam" garage truggereden en heb voor de noodoplossing gekozen om er andere olie in te doen die bij wat oudere motoren wel vaker wordt gebruikt. 10w40, deze is iets dikker maar volstaat wel. Ik zal er nog een tijdje mee blijven rijden maar ik zal binnenkort toch afscheid moeten nemen. Tis jammer want hij ziet er nog goed uit. Moet alleen nog de keus maken hoe; Bij inruil krijg ik er drol voor, misschien in onderdelen dan?
13 jaar
waarom toch niet gewoon informeren wat kleppen stellen kost ? En ik zou niet weten waarom het nu ineens (snel) terug zal komen, misschien dat iemand anders daar een antwoord op heeft ??
Als je niet de kleppen laat stellen, sluiten de kleppen zo slecht dat het hete verbrandingsgas erlangs gaat en gaat werken als een snijbrander, zodat je zeker zo uitgereden bent.
Hier heb ik het niet meer over kleppen stellen maar opvullen met zgn vulplaatjes. Hierbij moet je denken dat ten eerste de hele bak open moet om bij de distributieriem te komen die er ook af moet en weer teruggeplaats, nokkenas eruit. Dan uitzoeken om welke klep(pen) het gaat en de juiste speling uitvinden. Hele klus dus.
Kosten rond de 1500 euri. Hier heb ik geen zin meer in.
13 jaar
Nokkenassen hoeven niet los, de dealer heeft hier speciaal gereedschap voor. Dat gaat prima.
Is het proberen zeker waard.
De kosten zullen wel meevallen, rond de 250 euro denk ik.
Ook het stellen met vulplaatjes, is "kleppen stellen". Zoals gezegd, de moeite/ kosten zeker waard.
Net terug van dealer. Op het moment dat ik daar kwam was de motor wat opgewarmt en dus niet "meer" luidruchtig. De monteur zei dus dat het wel meevalt. Nadat ik hem vertelde dat als de auto 1 of 2 dagen heeft stilgestaan het geluid niet om aan te horen is ,zoals op de geluidsopname. Dan waarschijnlijk is er een klepstoter naar de hevige jachtvelden werd mij verteld. Om uit te vinden welke dit is wordt een aardige klus, dus zouden alle 16 vervangen moeten worden.
Hierbij moeten de nokkenassen + D-riem los
18,00 stuk + arbeidsloon.......reken maar uit.
13 jaar
Jason,
Heeft hij dan de klepspeling gecontroleerd ??
Gister nog eens bij de dealer geweest omdat ik verschillende verhalen hoor over of de klepstoter wel dan niet hydraulisch zijn. Ze wisten mij dus te vertellen dat ze hydraulisch zijn en eventueel op te vullen zijn met vulplaatjes. Heb vandaag nog eens aandachtig geluisterd nadat de motor 10 minuten stationair had gedraaid. Toeren stonden toen op 800 rpm. Naast het geluid van de V-snaar hoor ik het geluid wat lijkt op een keukenwekker uit het blok komen.
13 jaar
Wat Postie al zegt : Zitten GEEN hydraulische stoters in!!! Dus wel degelijk te stellen.
Inlaat 0,15 Koud
Uitlaat 0,30 Koud
Gr. Harry
Waarom vertelllen ze mij dan bij, nota bene een ford dealer dat er hydraulische in zitten?
13 jaar
Geen idee ?
Postie werkt ook bij Ford.
Gr. Harry
Heb voor de zekerheid, omdat ik twijfelde nog een e-mail gestuurd met de vraag wel of geen hydraulischr klepstoters.
Dit was het antwoord.
Beste meneer Buiter,
Uw auto is in het bezit van hydraulische klepstoters,
Met vriendelijke groet,
Auto
Service Adviseur
--------------------------------------------------------------------------------
Van: DC Buiter
Verzonden: woensdag 19 januari 2011 12:15
Aan: Den Haag
Onderwerp: Vraag klepstoters
Goedendag,
Ik ben in het bezit van een Ford Focus 1.8i trend uit 1999. Kenteken xz-nv-41.
Nu vraag ik mij af of deze auto meganische of hydraulische klepstoters heeft.
mvg,
D.c.Buiter
13 jaar
Foei ...... Maar toch zou ik bij het begin beginnen. Eerst controleren of de distributieriem wel op tijd staat, ook al is ie kort geleden vervangen.
Daarna de klepspeling meten, normaal kan dit eigenlijk niet groter worden, meestal strakker.
Ik zou toch een mail terugsturen...dat ze toch even verder in ETIS-ONLINE hoofdstuk 303-01B, en dan algemene procedures. Staat toch duidelijk klepspeling controleren....
Of ik zou even een andere ford specialist vragen .....
Gr. Harry
Heb ik intussen ook gedaan. Bij deze dealer vetelde ze mij dat het geen hydraulische klepstoters zijn.
Wat een prutsers zijn dat.
[quote=berendonck]Of ik zou even een andere ford specialist vragen .....
Gr. Harry[/quote]
13 jaar
Nou, daar maar even langs zou ik zeggen.
Suc6
Gr. Harry
Ben vandaag bij Ardea Delft geweest waarvan ik het bericht kreeg over geen hydraulische stoters, en heb gesproken met de diegene die mij dit bericht gestuurd heeft, de chef werkplaats. Ook hij kon er weinig mee omdat de motor reeds warm is en het geluid nihil is. Als het de klepstoters zouden zijn dan zouden deze constant deze herrie moeten maken volgens hem. Na mijn uitleg wat er gebeurd bij een koude start was zijn vraag of de d-riem al vervangen was. Het zou ook zomaar de d-riem kunnen zijn die slap hangt, maar dit kan alleen gecrontroleerd worden bij een koude motor
13 jaar
Hallo Douwe,
De werkplaatschef heeft aangegeven dat hij een ´koude´auto moet hebben om een goede diagnose te kunnen stellen. Heel erg aannemelijk.
Tevens kan hij dan de klepspeling controleren.
Hij vroeg aan je wanneer de distr.riem is vernieuwd.
Vorig jaar bij 150.000 km, dus zou deze nu niet opnieuw vervangen hoeven worden. (indien dit wel was, had hij gelijk de nokkenassen kunnen demonteren.
Voor het afstellen van de klepspeling hoeven deze er niet uit. Kan met spec. gereedschap.
Hij biedt jou dus aan; breng de auto hier.... dan kunnen we morgen een koude motor checken/ klepspeling controleren. Dan hoort hij tevens het ´gerammel´.
Misschien is het een spanrol van de disty, of een looprol, of klepspeling, of ...., of...,
Douwe jij bent aan zet..
Vandaag dus geconstateerd dat deze focus 1.8I uit '99 hydraulischr stoters heeft.
Probleem zit trouwens in de nokkenas nokken die ingesleten zijn.
13 jaar
Ja, dat kan ook ... en nu ? ...
[quote=Ralf_Jensen]Ja, dat kan ook ... en nu ? ...[/quote]
Ruilkop is een optie maar kost rond de 1500 / 1700 euri. Aangezien de auto voor dit voor mij niet meer waard is, gaatie er uit.
Op zoek naar iets anders dus.
13 jaar
[quote=jason101]Vandaag dus geconstateerd dat deze focus 1.8I uit '99 hydraulischr stoters heeft.
Probleem zit trouwens in de nokkenas nokken die ingesleten zijn.[/quote]
De enige Focus die hydraulische klepstoters heeft is een 1.4 liter met motorcode CDDA maar die is nooit in Nederland leverbaar geweest!!!!!
Klepspeling van een 1.8 Zetec E 85kw / 115pk is 0,15 inlaat en 0,30 uitlaat.
Motorcodes:
EYDB
EYDC
EYDD
EYDE
EYDF
EYDG
EYDI
EYDJ
Als er iemand het tegendeel kan aantonen, dan graag!!!!
13 jaar
Misschien hebben ze een Opel motor er in gezet ......
Gr. Harry
[quote=Edje Raketje][quote=jason101]Vandaag dus geconstateerd dat deze focus 1.8I uit '99 hydraulischr stoters heeft.
Probleem zit trouwens in de nokkenas nokken die ingesleten zijn.[/quote]
De enige Focus die hydraulische klepstoters heeft is een 1.4 liter met motorcode CDDA maar die is nooit in Nederland leverbaar geweest!!!!!
Klepspeling van een 1.8 Zetec E 85kw / 115pk is 0,15 inlaat en 0,30 uitlaat.
Motorcodes:
EYDB
EYDC
EYDD
EYDE
EYDF
EYDG
EYDI
EYDJ
Als er iemand het tegendeel kan aantonen, dan graag!!!![/quote]
Hier is het tegendeel Edje.
[url=http://img404.imageshack.us/i/foto423p.j...][img]http://img404.imageshack.us/img404/488/f...[/img][/url]
13 jaar
Ik zie het nog niet, zie alleen de nokkenassen. Geloof het pas als er een stoter uit is.
De kleppen kun je gewoon stellen zoals genoemd word.
Bij de inlaatstoter van de 4e cilinder kan je net de dubbele rand zien. Succes. Raar dat zelfs dealers het je niet kunnen zeggen.
Maar goed, Hydraulisch of niet, deze discussie in voor mij ten einde. Het probleem zit dus zowiezo niet in de klepstoters maar heeft ingesleten en kromme nokken. Afstellen is er dus niet meer bij.
13 jaar
heb een focus 1.6 van 2001 open gezien, die zag er net zo uit als boven, ook met die hoedjes. Die hoedjes hebben verschillende diktes, om de kleppen (mechanisch) af te kunnen stellen. Is volgens mij een omslachtig systeem (speling meten en opschrijven, nokkenassen demonteren, hoedjes meten/ontcijferen en combineren met de gemeten speling, nieuwe speling bepalen en dan de nieuwe maat hoedjes plaatsen (waarmee je dus ook veel hoedjes op voorraad moet hebben :-( ))
Kan me uit het verleden ook zo'n systeem van de peugeot diesel herinneren, alleen die werkt met plaatjes die je onder de nokkenassen moet leggen.
Voor Jason rest nog maar een ding......
ofwel andere (goede) nokkenassen monteren, ofwel andere motor......... of of of kwestie van de kosten tov elkaar afwegen.
S6
Ter info:
De motorcode van de 1.8i is EYDC en deze motor heeft GEEN hydraulische klepstoters...
De klepspeling is voor de inlaat 0,15mm en voor de uitlaat 0,30mm
Voor het afstellen staat 3,10 uur, de nokkenassen moeten eruit.
Maar de assen zijn versleten las ik....
Geintje zou tussen de 1500 en 2000 gaan kosten.
Auto uit dit jaar met 200K op de teller brengt nog maar 2500 op,
dus keuze is makkelijk. Ik ga hier geen geld meer investeren.
13 jaar
Heel verstandig Douwe, Succes
einde topic ??
Je hoort toch niet alle 16 kleppen rammelen .Verbeter de ergste lawaai makers en karren met die hap . Jij weet wat je hebt . Groeten.
Als je goed gelezen zou hebben dan gaat het hier niet om de kleppen maar om de nokkenas en kop die beschadigd zijn.
13 jaar
Er staat ingesleten en kromme nokken .......dank u wel zeer beleefd. De groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar