Ford Mondeo: Motortemp. óf de weergave (analoog/digitaal) onjuist.

Bouwjaar: 2001

De bedrijfstemperatuur van onze Mondeo Wagon 2.0 TDDI Trend(03-2001, één van de eerste nieuwe types) schommelt te snel of is gewoon te laag. De symptomen zijn
a: een te hoog brandstofverbruik (1:14)
b: een (warme) motor die stationair bij 2000 toeren gaat stotteren,
c: een motortemperatuur die verre van consequent is.
Alleen in de vijfde versnelling (eigenlijk ongeacht de snelheid) staat de analoge meter enigszins redelijk in het midden. Digitaal uitlezen (testmodus via de digi km. teller) geeft een temp. van tussen de 80 en 85 graden aan. Maar de temperatuur geeft onverklaarbare schommelingen tijdens het rijden en het schakelen. Zo geeft bv 90 km/h in de 5 een temp. van 80 gr. Terugschakelen naar 4 bij dezelfde snelheid geeft een temp verláging van een graad of 5. Verder terugschakelend naar 3de versnelling bij nog steeds 90 km/h geeft een nog verdere verlaging van motortemperatuur van ± 5 á 10. ??????? Maximum toeren in 2de versnelling, dalende temp. Zo kan ik, van 120 km/h afremmend en terugschakelend op de motor, onder aan de afrit een 60 graden op de digi hebben (analoge meter nog vóór het eerste kwart).
Zelf bij stilstand en stationair draaiende motor met een temperatuur van 75 gr. digitaal vliegt de temp. bij het gas geven zo een graad of 15 onderuit. Zo snel kan de motor zijn temperatuur niet eens kwijt, lijkt mij.
We hebben nog een half jaar gar. op de auto.
De garage (geen Ford dealer, meer een sub-dealer), hoe behulpzaam ze ook zijn, kan het euvel niet vinden. De auto is al 3 maal bij een dealer uitgelezen, het laatst bij Boerhof in Groningen. Een raadsel, ook voor dhr Hindriks, binnen de Ford toch een gerenommeerd mecanicien.
De thermostaat is reeds 3 maal vervangen (de laatste op de ouderwetse manier getest in een pannetje water), de (droge) temperatuursensor in de cilinderkop (bij de nokkenas) is ook vervangen. Verder is er nog een weerstand in de buurt van de radiateur vervangen. De ECC unit is vervangen, etc. etc. De auto wil niet (of met zeer veel moeite) op bedrijfstemperatuur komen én blijven. Het schijnt een storing te zijn die men nog niet kent.
Bij Boerhof had de monteur die ochtend toevallig een Mondeo gehad met hetzelfde gedoe. Het werd uiteindelijk geweten aan het navigatiesysteem (Becker Traffic Pro) omdat dit geen originele Ford zou zijn. Nu, origineel Ford is het inderdaad niet, in 2001 had Ford geen eigen systeem, daarom zijn er (af fabriek wel te verstaan) legio Becker systemen geplaatst.
Vanuit dat oogpunt is het voor ons dus origineel Ford. Wie kan ons helpen met dit probleem. Het wordt winter en dus kouder. Lange afstanden rijden is geen pleziertje, want een te lage motortemperatuur geeft ook een bijna koude kachel.

Met vriendelijke groet,
John Leeuwis

dupl-u-18212-5dd148b600361+John Leeuwis

Geplaatst door dupl-u-18212-5dd148b600361+John Leeuwis (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Ford_Faq (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo John.

Als ik het verhaal zo lees krijg ik de indruk dat er een koelvloeistofstroom langs je thermostaat heen de radiateur berijkt. Controleer het thermostaathuis of hier geen kanaal of scheur in zit waardoor het water eventueel via de slang naar het expansievat de radiateur kan bereiken. (plug deze slang desnoods tijdelijk af om proef te rijden)
Is de temperatuur al eens met een normale temperatuurmeter gecontroleert in bv het exansievat of desnoods in de motorolie om op deze manier de temperatuurmeters in je auto te ijken?
Wat geeft het voor resultaat als je rijdt met gedeeltelijke of geheel afgedekte radiateur (stuk karton voorplaatsen)?
Voorts zit er nog een thermostaat die de koelvloeistofstroom naar je oliekoeler regelt, deze mag pas bij een temperatuur van 79 graden open gaan. Als deze continu open staat is ook hier een warmteverlies mogelijk.
Persoonlijk denk ik aan de eerste mogelijkheid.
Ps hadden de vorige eigenaar ook last van een te koude kachel?

Succes
Remo

dupl-u-18212-5dd148b600361+John Leeuwis (0), 19 jaar geleden

Hallo Remo,

Ik zal dit aan de garage voorleggen.
Voor wat betreft het karton voor de radiateur, als het helpt om een diagnose te stellen vind ik het geen probleem. Uiteindelijk zal de auto echter goed moeten functioneren zonder dergelijke hulpgrepen.

De vorige berijders zijn niet te achterhalen. Het is een voormalige lease auto. De lease maatschappij wil geen info over de berijders geven (kan ik me ook wel voorstellen). Bij garage Boerhof in Groningen (waar de auto in januari 2004 zijn laatste beurt heeft gehad) staat m.i. niets in de history van de auto. In ieder geval heeft de monteur het niet als zodanig genoemd.

Met vriendelijke groet,
John Leeuwis

dupl-u-18212-5dd148b600361+John Leeuwis (0), 19 jaar geleden

EUREKA

Halo Remo,

Vanmiddag de auto wederom uit de garage opgehaald.
Voor de zoveelste keer is een poging ondernomen om het euvel te verhelpen.
Na zoveel bezoeken aan een garage begin je bijna een band met het personeel op te bouwen ;-)
Het dream-team onder de bezielende leiding van chef Johan ( vanaf 01-01-05 eigenaar van deze gezonde toko), eerste monteur Bennie én als vaste gast de motortechnisch filosoferende wegenwachter Geert (iemand die mij reeds vaker letterlijk en figuurlijk op weg geholpen heeft) stond glimmend in de werkplaats.

De Mondeo zou weer klaar om zijn trouwe diensten te bewijzen.
En dit mét een juiste temperatuur, zowel analoog als digitaal.

Een klein thermostaatje, verstopt op een onmogelijke plek (met alle dé- en montage perikelen die daarbij horen) heeft het inderdaad klaar gespeeld om kleine, maar ook hele grote dealers op het verkeerde spoor te zetten.
Niets elektronica, Beckers navigatiesystemen of droge sernsoren met verkeerd koppel, maar zoals Remo opperde, het thermostaatje bij de oliekoeler.

Tijdens een proefrit waren de genoemde meters inderdaad niet meer van de wijs te brengen. Het euvel is verholpen.

Remo bedankt voor de gouden tip.
Johan, Bennie en Geert bedankt voor de prettige ondersteuning.
Jeannet, bedankt voor je geduld.
Samen zijn we er toch maar mooi uit gekomen.
(De jaarwisseling maak me ietwat melancholisch, begint me op te vallen)

Daarnaast iedereen een goede jaarwisseling en een technisch interessant 2005 gewenst.

Met vriendelijke groet,
John Leeuwis

Ford_Faq (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo John,

Ben blij dat je probleem opgelost is.
Bedankt nog voor je respons.

Remo

Richard9694 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo John
nog bedankt voor je telefoontje,ik heb de oplossing doorgegeven aan onze conculega's die met hetzelfde probleem zitten
ik heb nog geen reactie terug gehad maar ik denk dat dat wel de oplossing is aangezien de klachten hetzelfde waren
t'is jammer dat ik je niet verder kon helpen [alles is te vinden als je maar genoeg tijd hebt]maar ik ben wel weer een ervaring rijker

Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.