Hallo,
Ik heb een ford mondeo TDDI uit 2001, die vorige week ineens afsloeg voor een kruising en vervolgens niet meer wilde starten. Inmiddels staat de auto al bijna een week bij de dealer die het probleem ook niet weet te vinden. De motor draait wel, maar slaat niet aan. Brandstoftoevoer is er wel. Het probleem uitlezen heeft niet geholpen, de computer geeft geen storing aan.
Wie herkent dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer met datalogger het signaal van de krukas sensor en van nokkenas sensor
je moet tijdens het staren de raildruk controleren als die telaag is heb je pomp defect
ze moeten lektest verstuivers doen
ze kunnen brandstoffilter controler of er geen zwatrte stukken en ijzervijlsel inzit
maar dat moet een dealer toch wel weten???? wat werken er voor monteurs/chefs
zijn zeker bang om conclusie te trekken
Nieuwe uitgave No.42/2005
01 september 2005
[Afdrukbare HTML-pagina]
Kopie naar Service Manager Chef schade-afdeling Chef onderdelenverkoop Chef werkplaats Receptionisten Monteurs
Deze heruitgave vervangt alle vorige uitgaven. Vernietig a.u.b. alle vorige uitgaven. Raadpleeg alleen de elektronische versie van deze TSB in FordEtis. In deze TSB zijn wijzigingen doorgevoerd onder "Benodigde onderdelen". De finis code voor het oliefilter van de Transit 2000.5 en de Mondeo 2001 onder "Benodigde onderdelen" is gewijzigd.
Onderwerp/Storing: Toerental valt onder een specifiek minimum, te weinig vermogen met als gevolg een lagere topsnelheid, motor hapert of start niet
Model:
- Motor: 2.0L Duratorq-DI/TDDi (Puma) Diesel
Motor: 2.4L Duratorq-DI/TDDi (Puma) Diesel
Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002) Motor: 1.8L Duratorq-TDDi (Kent) Diesel
Focus 1999 (08/199812/2004) Productiedatum: vanaf 09/1999
Productiedatum: vanaf XJ
Motor: 1.8L Endura-DI (Kent) Diesel
Mondeo 2001 (10/200002/2007) - Alleen 90 pk Motor: 2.0L Duratorq-DI/TDDi (Puma) Diesel
Markten: Alle
Hoofdstuk: 310-01
Samenvatting
Wanneer de klant een klacht heeft over het feit dat het toerental onder een specifiek minimum valt, er te weinig vermogen is met als gevolg een lagere topsnelheid of de motor hapert of niet start, dan is één van de mogelijke oorzaken een defecte nokkenplaat in de Bosch VP30 brandstofinspuitpomp veroorzaakt door verontreiniging van het brandstofsysteem. Voor het verhelpen van de klacht moet een nieuwe brandstofinspuitpomp, nieuwe verstuivers en nieuwe verstuiverleidingen worden aangebracht. Tevens moet het brandstofsysteem grondig worden gereinigd en moet brandstofadditief worden gebruikt.
Defecten ontstaan door:
* Water in brandstof. De capaciteit van de waterafscheider van het brandstoffilter is ongeveer 100 ml. Ingeval van een slechte brandstoftoevoer of het missen van een onderhoudsinterval functioneert de waterafscheider niet langer. Het water in de brandstof veroorzaakt corrosievorming in de brandstofinspuitpomp en een gebrek aan smering, wat resulteert in beschadiging van de zwaar belaste nokkenplaat en nokkenplaatrollen.
* Benzine in de brandstof. De nokkenplaat en de nokkenplaatrollers zijn de zwaarst belaste componenten in het brandstofsysteem en hebben daarom een goede smering nodig. Wanneer benzine in de brandstof aanwezig is, resulteert dit in slijtage van alle componenten die smering nodig hebben.
Een defecte nokkenplaat kan tevens leiden tot een defecte voorste afdichting van de brandstofinspuitpomp. Hierdoor stroomt dieselbrandstof het carter in, wat kan leiden tot het mogelijk volledig uitvallen van de motor.
N.B.:Wanneer de periodieke onderhoudsintervallen niet worden uitgevoerd met als gevolg een slechte brandstoftoevoer (bijvoorbeeld eigen brandstofopslagsysteem van de klant) of eventuele benzine in de brandstof, dan moet een garantieclaim worden afgewezen.
N.B.:Een garantieclaim voor het aanbrengen van een nieuwe brandstofinspuitpomp (indien nodig) moet ondanks het verschijnen van deze TSB te allen tijde nog worden goedgekeurd.
N.B.:Storingscodes (DTC's) worden niet altijd gegenereerd als gevolg van de genoemde klacht (echter in sommige gevallen wordt de storingscode met betrekking tot de afstelling van de brandstofinspuitpomp gegenereerd).
N.B.:Na het aanbrengen van een nieuwe brandstofinspuitpomp moet de oude pomp worden geretourneerd in overeenstemming met TSB 98-2004.
Benodigde onderdelen
Beschrijving Finis code Aantal
Alle auto's
Additief 1 233 501 1
Motorolie Zie FordEcat -
Transit 2000.5 (01-2000-)
Brandstoffilter (alleen Turkije) 4 138 957 1
Brandstoffilter (alle markten behalve Turkije) 4 411 627 1
Brandstofinspuitpomp 1 213 937 1
Verstuivers (alleen 75 pk) 1 213 490 4
Verstuivers (alle behalve 75 pk) 1 213 488 4
Verstuiverleiding (achterwielaandrijving) 1 128 782 1
Verstuiverleiding (achterwielaandrijving) 1 128 783 1
Verstuiverleiding (voorwielaandrijving) 1 122 131 1
Verstuiverleiding (voorwielaandrijving) 1 122 132 1
Pakking brandstofinspuitpomp 1 146 958 1
Brandstofretourleiding 1 105 957 1
Oliefilter 1 349 745 1
Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06-2002-)
Brandstoffilter (alleen Turkije) 4 454 093 1
Brandstoffilter (alle markten behalve Turkije) 1 150 868 1
Brandstofinspuitpomp 1 353 440 1
Verstuivers 1 133 378 4
Verstuiverleiding 1 127 901 1
Verstuiverleiding 1 127 902 1
Pakking brandstofinspuitpomp 1 094 599 1
Brandstofretourleiding 1 212 741 1
Brandstofretourleiding 1 642 605 3
Oliefilter 1 322 152 1
Focus 1999 (09-1999-)
Brandstoffiltersamenstelling 1 230 621 1
Brandstofinspuitpomp (auto's geproduceerd t/m 08-2000) 1 336 633 1
Brandstofinspuitpomp (auto's geproduceerd vanaf 09-2000) 1 353 440 1
Verstuivers 1 134 199 4
Verstuiverleiding 1 127 901 1
Verstuiverleiding 1 127 902 1
Pakking brandstofinspuitpomp 1 094 599 1
Brandstofretourleiding 1 212 741 1
Brandstofretourleiding 1 642 605 3
Oliefilter 1 322 152 1
Mondeo 2001 (10-2000-)
Brandstoffiltersamenstelling 1 137 026 1
Brandstofinspuitpomp 1 353 441 1
Verstuivers 1 223 678 4
Verstuiverleiding 1 128 774 1
Verstuiverleiding 1 128 775 1
Pakking brandstofinspuitpomp 1 203 194 1
Brandstofretourleiding 1 128 060 1
Oliefilter 1 349 745 1
Reparatietijd
Beschrijving van de bewerking Bewerkingsnr. Tijd
Alle auto's
Controleren op metaaldeeltjes in het brandstofsysteem - 0,7 uur
Brandstoftank - Verwijderen, doorspoelen en aanbrengen - 1,0 uur
Verstuivers - Verwijderen en aanbrengen (alle) 23 455 1 -
Motorolie en oliefilter - Vervangen 21 725 1 -
WDS op auto aansluiten en communicatie opbouwen 29 099 1 -
WDS - DTC's uitlezen/wissen - 0,1 uur
WDS - Dieselsysteem - Initialiseren 29 122 1 -
Transit 2000.5 (01-2000-)
Brandstofinspuitpomp - Verwijderen en aanbrengen 23 414 1 -
Brandstoffilter - Verwijderen en aanbrengen 23 545 1 -
Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06-2002-)
Brandstofinspuitpomp - Verwijderen en aanbrengen 23 414 3 -
Brandstoffilterelement - Vervangen 23 546 1 -
Focus 1999 (09-1999-)
Brandstofinspuitpomp - Verwijderen en aanbrengen 23 414 3 -
Brandstoffilterelement - Vervangen 23 546 1 -
Mondeo 2001 (10-2000-)
Brandstofinspuitpomp - Verwijderen en aanbrengen 23 414 3 -
Brandstoffilterelement - Vervangen 23 546 1 -
Reparatiecodes/Claimcodes
Oorzakelijk onderdeel: Finis code van brandstofinspuitpomp
ACES klachtcode: 01
OASIS 404000, 607000, 614000
Actie in de fabriek
Ter verbetering van de inlooptijd van de hogedrukcomponenten gedurende het begin van de levensduur wordt vanaf 13-05-2002 (productiecode 2J) brandstof van een verbeterde kwaliteit voor de eerste vulling gebruikt. Vanaf 01-12-2001 wordt tijdens de productie een nieuwe brandstofinspuitpomp aangebracht.
Instructies voor de werkplaats
Zie onder "Samenvatting"
Op opgeslagen storingscodes (DTC's) controleren
1. Sluit de draagbare diagnose-unit van het WDS op de auto aan en controleer of er DTC's zijn opgeslagen.
2. N.B.:Zorg dat alle DTC's zijn gecontroleerd alvorens de onderstaande procedure uit te voeren. Bij meer dan 60% van de geretourneerde brandstofinspuitpompen waarin metaaldeeltjes aanwezig zijn, is een incorrecte diagnose uitgevoerd.
Wis opgeslagen DTC's en ontkoppel WDS van de auto.
Controleren op metaaldeeltjes in het brandstofsysteem
N.B.:De volgende stappen moeten worden uitgevoerd om te bevestigen dat de nokkenplaat van de brandstofinspuitpomp defect is.
Alleen Transit 2000.5 (10-2000-)
1. Maak de retourleiding van het brandstoffilter los.
Breng een afsluitplug aan op de aansluiting van de retourleiding van het brandstoffilter om het binnendringen van lucht te voorkomen.
Alle behalve Transit 2000.5 (01-2000-)
2. Maak de retourleiding van het brandstoffilter los.
Breng een afsluitplug aan op de aansluiting van de retourleiding van het brandstoffilter om het binnendringen van lucht te voorkomen.
Alle auto's
3. Vang een monster van de brandstof uit de retourleiding van het brandstoffilter op in een doorzichtige fles, door de motor tussen 10 en 12 seconden stationair te laten draaien.
4. Wanneer geen brandstof wordt geretourneerd naar de brandstofinspuitpomp en er geen DTC's met betrekking tot de brandstofinspuitpomp zijn opgeslagen, maak dan gebruik van brandstoftoevoer op afstand. Zorg er indien mogelijk voor dat de tijdelijke brandstoftoevoer boven de motor plaatsvindt, omdat dan een positieve brandstoftoevoerdruk wordt verkregen. Wanneer nog steeds geen brandstof wordt geretourneerd naar de brandstofinspuitpomp, dan is de opvoerpomp in de brandstofinspuitpomp waarschijnlijk defect. In een dergelijk geval moet een nieuwe brandstofinspuitpomp worden aangebracht. Raadpleeg voor aanvullende informatie "Nieuwe systeemcomponenten aanbrengen" in dit bulletin.
5. Plaats, als er vuildeeltjes in de fles aanwezig zijn, een magneet onder de fles en schud de fles om de magnetische deeltjes te verzamelen.
6. Meet de globale diameter van het verzamelde magnetische materiaal.
7. Als de diameter van het verzamelde materiaal 5 mm of meer is, dan is slijtage aan de nokkenplaat of de rol opgetreden, en is deze TSB van toepassing.
Indien deze TSB van toepassing is, ga dan naar "Nieuwe systeemcomponenten aanbrengen" in dit bulletin.
Indien deze TSB niet van toepassing is, ga dan naar de volgende stap.
8. Er is verder onderzoek nodig om het oorspronkelijke probleem te bepalen. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Transit 2000.5 (01/2000-)/Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002-)/Focus 1999 (08/1998-)/Mondeo 2001 (10/2000-) werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-00.
Nieuwe systeemcomponenten aanbrengen
1. LET OP:De opvoerpomp van de brandstofinspuitpomp raakt doorgaans defect door de distributieketting tijdens het aanbrengen van de brandstofinspuitpomp te strak vast te zetten. Maak daarom alleen gebruik van de door de automatische riemspanner gecreëerde spanning.
N.B.:Breng nieuwe verstuiverleidingen (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
N.B.:Na het aanbrengen van een nieuwe brandstofinspuitpomp moet de oude pomp worden geretourneerd in overeenstemming met TSB 98-2004.
Breng een nieuwe brandstofinspuitpomp en pakking (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Transit 2000.5 (01/2000-)/Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002-)/Focus 1999 (08/1998-)/Mondeo 2001 (10/2000-) werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-04A/B.
2. N.B.:Breng nieuwe brandstofretourleidingen en verstuiverleidingen (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
Breng nieuwe verstuivers (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Transit 2000.5 (01/2000-)/Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002-)/Focus 1999 (08/1998-)/Mondeo 2001 (10/2000-) werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 303-04A/B.
3. Breng een nieuw brandstoffilter (zie onder "Benodigde onderdelen") aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Transit 2000.5 (01/2000-)/Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002-)/Focus 1999 (08/1998-)/Mondeo 2001 (10/2000-) werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 310-01A.
Verwijder de brandstoftank, spoel deze door en breng deze weer aan.
1. Verwijder de brandstoftank. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Transit 2000.5 (01/2000-)/Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002-)/Focus 1999 (08/1998-)/Mondeo 2001 (10/2000-) werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 310-01A.
2. Gebruik schone brandstof en spoel de brandstoftank door om aanwezige metaaldeeltjes te verwijderen.
3. Breng de brandstoftank aan. Raadpleeg voor aanvullende informatie de Transit 2000.5 (01/2000-)/Transit/Tourneo Connect 2002.5 (06/2002-)/Focus 1999 (08/1998-)/Mondeo 2001 (10/2000-) werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 310-01A/B.
4. Gebruik schone brandstof en spoel de lagedrukleidingen van het brandstoffilter naar de brandstofinspuitpomp en van de retourleidingen naar het brandstoffilter door.
5. Voeg het brandstofadditief (zie onder "Benodigde onderdelen) toe (zorg dat er minimaal 10 liter dieselbrandstof in de tank aanwezig is).
6. Sluit de draagbare diagnose-eenheid van het WDS aan op de auto en breng de communicatie (voertuigidentificatie) tot stand.
7. Configureer de brandstofinspuitpomp en ontkoppel het WDS van de auto.
Olie verversen en filter vervangen
1. Breng een nieuw oliefilter (zie onder "Benodigde onderdelen") aan.
Vul bij met verse motorolie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar