Bij aankoop van de auto (130.00km; 5 jaar geleden) is de distributie door de garage vervangen. Nu is de km stand 235.000 km en wil ik proberen zelf deze te vervangen. Heb MTS werktuigbouwkunde maar ben geen automonteur. Waar moet ik op letten en is deze klus te doen zonder brug?
Met vriendelijke groeten, Sjaak van Dijk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een brug is natuurlijk het mooist, maar het is te doen. Let op dat je alle rollen ook vervangt. Zelf moet ik er niks van hebben maar het kan voor een particulier handig zijn om een vraagbaak te raadplegen. Voordat je de boel los haalt goed op tijd zetten en de boel merken, dan kan er weinig gebeuren. Let op de juiste spanning van de nieuwe riem.
Sytze
je heb ook speciaal gereedschap nogig voor nokkenas op tijd te zetten
je hebt een strip van 5 mm dik nodig om de nokkenassen te blokkeren, deze mogen niet verdraaien als de riem los
wordt gemmakt.
17 jaar
ok, allemaal bedankt voor de opmerkingen. Ik ben zeker van plan alle rollen te vervangen (ga een set bestellen met alle rollen), daar kun je beter geen risico mee nemen. En de vraagbaak, die kan ik lenen. Zal ik idd eerst eens goed doorlezen. Ik weet nog niet wanneer ik het ga doen, maar doe zeker verslag. Sjaak
was ff bij de Ford dealer voor iets anders, heb ik ook even info gevraagd. Zij hebben het erover dat de waterpomp ook op de distributieriem zit. Is het raadzaam om de waterpomp gelijk mee te vervangen ?
Als je pomp niet lekt of herrie maakt gewoon laten zitten. gr Bas
17 jaar
Ben vandaag begonnen met het vervangen van de distributie riem. Luchtfilterhuis gedemonteerd (kwam een afgebroken vacuumslang tegen (weet niet wat voor effect dat zal hebben)), bougies eruit gehaald, auto opgekrikt en rechtervoorwiel gedemonteerd, motorsteun gedemonteerd (na ondersteunen motor), beschermkap van de multieriem verwijderd.
Daarachter zit de poelie die de multiriem aandrijft (op de krukas). Deze moet los om de kap van de distributieriem eraf te kunnen halen. De bout van deze poelie konden wij niet los krijgen. Waarschijnlijk omdat we de motor niet goed konden blokkeren. Het is namelijk beschreven dat de startmotor verwijderd moet worden en dat je een speciaal stuk Ford gereedschap daar moet monteren, naar wij denken om de motor te blokkeren met de starterkrans.
Alles goed bekeken en overlegd; toen helaas allles maar weer gemonteerd. Zal wsl toch bij de Forddealer moeten gebeuren. (Distributieset weer teruggebracht bij de automaterialenhandel).
Ik wacht er wsl mee tot september, en dan laat ik eerst eens kijken of er veel aan gedaan moet worden om de auto door de APK te krijgen, om daarna een beslissing te nemen over het vervolg.
Vanmiddag ff boodschappen gedaan, lag er een plas koelvloeistof onder :S leiding doorgerot die naar de kachelradiator loopt. Voor nood gerepareerd zodat we er mee kunnen rijden. Maandag hiermee verder.
Sjaak
Die leidingen roesten wel meer door.
Een beetje dealer heeft ze op voorraad.
17 jaar
voor wie dit nog meer leest hoe er rekening mee dat de beide polie,s van de nokkenas los moeten voor een goede afstelling te krijgen
sorry, ff terugkoppeling :S
leiding van de koelvloeistof kost ongeveer 40 euro, vond ik teveel geld. Heb ik zelf wat voor gefabriceerd, ik weet ook nog niet hoe ik verder ga met de auto.
ik laat de pouly's vd nokken assen altijd zitten gaat perfeckt , behalve als je hem niet helemaal optijd kan zetten dan maak ik ze met de luchtsleutel los
ff update : auto is weer goedgekeurd. De koppeling is echter niet meer zo goed, we kunnen er "rustig aan" nog wel een jaar mee rijden. De combinatie van het vervangen van de distributie en de koppeling maakt dat het beter is om volgend jaar uit te kijken naar een andere auto. Dus van mij geen ervaringen met het wisselen van de distributieriem.
onderste poelie moet je met een krachtige luchtsleutel los halen want je kunt hem niet tegen houden je kunt ook zelf merktekens maken op je poelie en nokken as zorg er voor dat je kruk as poelie goed vast zet .
17 jaar
krukaspoelie goed vast zetten, hoe kun je dat het beste doen ?
(onderste poelie, dan praten we toch over de poelie die de multiriem aandrijft ? )
je kan de motor ook in de 4e versnelling zetten en iemand laten remmen dan met wat verlengstukken en een goede 6 kantige dop een t sleutel erop zetten en met een pijp los draaien het is best goed te doen en als je bij de dealer een set haalt dan zit er een handleiding bij tevens heb je ook een klepdekselpakking nodig en zorg dat je goed naar het merkteken kijkt van de krukas en bij het losdraaien van die onderste bout haat het blokkeergereedschap van de nokkenas weg anders breekt er een stuk uit succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar