Ford Courier: olielekkage

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1800

Eerst een verklaring voor de lage kilometerstand: de auto is vier jaar geleden bij een kilometerstand van 15.000 door ons overgenomen van een kennis waar hij overcompleet stond na een bedrijfssamenvoeging en zelden werd gebruikt. Hij wordt door ons als boodschappenauto gebruikt en dus niet zwaar belast. De km stand is nu 55.000 en een tijdje geleden constateerden we een lichte olielekkage. Bij een servicebeurt bij de officiële Ford dealer zijn na deze klacht volgens de rekening de oliekeerringen van de nokkenas en de krukas vervangen. De olielekkage hield aan en na een nieuw onderzoek kregen we te horen dat het (nogmaals) vervangen van de krukas keerring niet zou helpen omdat er een "slingering" in het uiteinde van de krukas zit die complete afsluiting van de keerring verhindert. De olielekkage is dus niet op te lossen, anders dan door de motor te laten reviseren of er een ruilmotor in te zetten. Maar als we het oliepeil in de gaten houden kunnen we er nog jaren mee rijden, was de verdere melding. De auto haalt op zijn sloffen 130 km/uur, de motor loopt als een tierelier en er zijn geen vreemde geluiden te horen. Dat zou je toch niet verwachten bij een onbalans in de krukas! Welke Ford kenner werpt hier zijn licht eens op?

polderbaan

Geplaatst door polderbaan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Courier? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

polderbaan (0), 15 jaar geleden

Het probleem is opgelost. Ik heb het probleem aan wat deskundigen voorgelegd en die hadden er geen van allen ooit van gehoord. Ik vond het zelf ook een onwaarschijnlijk mankement aan een qua kilometers jonge motor en daarom ben ik deze keer voor de jaarlijkse servicebeurt met APK keuring naar een algemeen garagebedrijf gegaan. Daar hebben ze op mijn verzoek ook de oliekeerringen van krukas en nokkenas vervangen. Ze hebben niets vreemds geconstateerd. We zijn nu een paar weken en een paar honderd kilometer verder en ik kan nog geen spoor van olielekkage ontdekken. Dág Ford dealer.

polderbaan (0), 15 jaar geleden

Nog een aanvulling op dit verhaal: ik heb in juni 2008 de Ford garage geconfronteerd met het feit dat een andere garage de olielekkage zondermeer kon verhelpen. Kreeg vervolgens huisbezoek van hun klantencontactman die vertelde dat het probleem door de monteur verkeerd was overgebracht. Er zat geen slinger maar een axiale speling in de krukas, waardoor afdichting door keerringen niet meer kon. Hij had een mooie doorsnede tekening van de motor meegebracht om het te verduidelijken. Dat was ook een bekend probleem met dit type motor volgens de goede man. Het feit dat ik geen last meer had van olielekkage na vervanging van de keerringen door een andere garage berustte op stom geluk van de desbetreffende monteur die toevallig de keerringen iets anders had geplaatst. Maar gegarandeerd dat de lekkage binnen een paar weken weer zou terugkomen. We zijn nu drie maanden en 2.500 kilometer verder en nog geen spoor van olielekkage. Op Problemcar heb ik voor de 1.8 Ford diesel overigens geen enkele melding kunnen vinden van axiale speling op de krukas en/of overmatige olielekkage. Jammer dat de ANWB bij het recentste garage-kwaliteits onderzoek deze Ford dealer heeft gemist.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Problemcar is er niet voor het uiten van ongenoegen over een merkendealer. Daarvoor moet u bij het bedrijf zelf zijn. Topic gesloten.

Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Courier of stel zelf een nieuwe vraag.