Ford Mondeo: Ombouw automaat naar schakelbak

Bouwjaar: 1998

De automaat van mijn Mondeo slipte zo erg dat ik bijna niet meer kon rijden. Revisie zou Euro 1750 kosten. Daarom ben ik begonnen de auto om te bouwen naar een schakelbak.
De versnellingsbak is van een Mondeo 1993. De koppeling wordt door een kabel en druklager bediend.
Het probleem is nu dat de krukaspositiesensor (ook BMP sensor genoemd) niet meer goed staat ten opzicht van het vliegwiel. De uitsparingen voor de sensor zitten nu 24 mm dichter bij de krukashartlijn en de starterkrans staat verder van de motor af (axiaal) waardoor de spleet 16 mm groter is geworden. Heeft een motor met schakelbak een andere sensor en behuizing ?
Het tweede punt is dat ik niet precies weet hoe het schakelmechanisme (pook) aan de auto bevestigd moet worden. Aan de achterkant zit een rubber element met 2 gaten die kan schuiven. Wie kan mij zeggen hoe dit vastgezet moet worden? Moet ik bevestigingsbeugels monteren ? Een foto of tekening zou duidelijkheid kunnen geven.

Dick2187

Geplaatst door Dick2187 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

rammon9267 (0), 18 jaar geleden

hoi,

ik weet dat er verschil is tussen de vliegwielen van een automaat en een gewone versnellingsbak de automaat is groter of dikker je zult het vliegwiel ook moeten vervangen ( ik heb zelf een motor vervangen waar oorspronkelijk een automaat op zat en kampte met het zelfde probleem verder moeten de paspennen van de motor veranderd worden volgens mij zijn het er 2 die van de automaat zijn dikker dan die van een schakelbak

hoop dat je hier iets aan hebt


MondeoWilco (0), 18 jaar geleden

De Mondeo MK2 van na 1996 gebruikt dacht ik een andere schakelbak dan de MK1!

Niels8175 (0) PRO, 18 jaar geleden

Klopt,die van na '96 is kabelgeschakeld.

Niels

Dick2187 (0), 18 jaar geleden

Ik heb een andere sensor, voor schakelbak gehaald. De sensor is exact hetzelfde, de behuizing is anders. Ik moest er Euro 50 voor neertellen !! Het is lastig om dit onderdeel van de sloop te halen omdat bij de meeste motoren het vliegwiel er nog opzit, en dat kan je de behuizing niet bereiken. Ik had ook een andere startmotor nodig. Voor de bevestiging van het schakelmechanisme moest ik een bevestigingsplaat van een sloopauto halen. Het plaatje waarop de bevestigingsplaat stond had ik toegestuurd gekregen van Difoga, die ook met kleine onderdelen zeer behulpzaam zijn. (+++)

Dick

Dick2187 (0), 18 jaar geleden

Vandaag gereden, als de bak werkt goed. De achteruitrijlichten heb ik direct verbonden met de schakelaar van de versnellingsbak. De remlicht schakelaar moest iets verbogen worden naar het rempedaal. Op de stekker van de automatische bak die de schakelstand uit leest moets stand P of N gesimuleerd worden door een doorverbinging te maken, om te kunnen starten.

Dick2187 (0), 18 jaar geleden

NB In de bedrading voor de achteruitrijlichten is een zerking geplaatst. Na de ombouw had ik een probleem met de remmen. Achteraf is gebleken dat ik links-voor de remklaue verkeerd gemonteerd had, waardoor het lijkt of er lucht in het remsysteem zit. Na 2,5 week zoeken is dit door de dealer gevonden en verholpen. Het lampje voor de automaat bleef knipperen, omdat de temperatuur sensor van de automaat niet verbonden is. Ik heb dit lampje weggehaald.
Ten slotte heb ik nog een probleem met het LPG systeem, als deze stationair loopt, valt de motor stil. Volgens de dealer zou de LPG computer kapot zijn (?)

rammon9267 (0), 18 jaar geleden

heb je de 2 stekkers van de magneetschakelaars op de verdamper al eens verwisseld?? of hiervan is bv de stekker los geraakt bij het in en of uitbouwen van de versnellingsbak dit zou wel eens het probleem kunnen zijn


Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.