close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Onregelmatig stationair draaien

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Zetec 1.6

Hallo mede-sleutelaars,

Ik ervaar al geruime tijd een probleem met mijn Ford Focus 1.6 uit 2001. Wanneer de motor warm is gaat deze met vlagen onregelmatig
stationair draaien, het toerental zakt niet echt diep weg maar ik voel duidelijk dat de motor niet mooi rond loopt.

Om dit probleem te tackelen heb ik inmiddels de volgende zaken geprobeerd:

Nieuwe bougiekabels
Nieuwe bougies
Nieuwe bobine
Nieuwe mapsensor
Nieuwe stationairregelklep
Nieuwe gasklepregelsensor
Gasklephuis gereinigd.
Slangen gecontroleerd
Computer laten uitlezen
Injectorreiniger gebruikt

Niets van al het bovenstaande heeft tot nu toe ook maar tot enige verbetering geleid.
In de computer zaten ook geen storingscodes opgeslagen.

Tijdens het uitlezen van de computer zijn er verschillende parameters zichtbaar gemaakt en ik hoorde de monteur zeggen dat de motor
opeens een te rijk mengsel had op het moment dat hij onregelmatig stationair begon te draaien.
Ook weken de waarden van de lambdasonde plots af, i.p.v. van langgerekte golven bestond dit signaal plots uit allemaal korte golfjes...
Toch zouden de lambdasondes niet defect zijn volgens hem.
Het veranderde signaal zou volgens hem juist een reactie/gevolg zijn van het plots te rijke mengsel.
De gassen afkomstig van de auto ruiken naar mijn idee ook enigszins naar brandstof.

Heeft iemand suggesties wat ik nog meer zou kunnen proberen om deze irritante klacht te elimineren?

M.v.g.

Geplaatst door

Henkiespanky (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je compressie gemeten van van de motor? zijn er onderling grote verschillen ?

sel 0

9 jaar

Hallo Sel,

Compressie heb ik nog niet gemeten. (ga ik wel doen zondag)
Op welke wijze kan de compressie invloed uitoefenen op het stationair draaien?

Kleine aanvulling: de motor loopt niet altijd slecht stationair, hij begint daar vanzelf op willekeurige momenten mee.

Ik heb bij het uitlezen van de ecu een foto gemaakt van het scherm.
Mogelijk ziet iemand hier iets in?

Nog wat algemene opmerkingen:
Dit is mijn eerste Ford.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Ford maar matige tot slechte kwaliteit onderdelen gebruikt.
Wat ik in een half jaar tijd al allemaal aan problemen heb gehad met dit voertuig is niet normaal.

De sloten van alle deuren zijn kapot.
De centrale vergrendeling werkt niet.
Het elektrische raammechanisme aan de bestuurderskant kapot.
Beide remzuigers achter lek.
Roestende velgen.
Kapotte wiellagers.
Fuseekogels aan beide kanten.
Handremkabels.
Airco-condensor.
Airco-pomp.
Sensoren motorblok.
Bobine.
Afdekplaat bij raam.
Wiellagers achter.
Thermostaathuis
Thermostaat.
Koppelingsplaten.
En wat ik nog allemaal vergeten ben.

Zware roestvorming aan allerhande delen van de ophangingen achter.
Zware roestvorming aan hele uitlaatsysteem.
Lekkende pakkingen aan blok.



Ford rijden is een dure grap.

Meer mensen deze ervaring?

Klinkt inderdaad niet als een regelmatig / goed onderhouden auto....

Heino4267 655

9 jaar

Als ik het zo lees heb je bijna een nieuwe auto met al die nieuwe onderdelen, maar ik begrijp niet dat je voor het onregelmatig lopen , zomaar onderdelen vernieuwd, terwijl je het belangrijkste vergeet compressie meten, vreemd en wat heeft de garage gezegd

jan5047 0
badge

9 jaar

[quote=Heino4267]Klinkt inderdaad niet als een regelmatig / goed onderhouden auto....[/quote]
Toch zijn alle beurten netjes volgens het boekje afgehandeld, bij Ford.
Ik snap er ook niets van hoe die auto plots op zoveel fronten zo slecht kan zijn.

[quote=405]Ik zeg niets. Heb geen enkele ervaring en mijn naam is ook nog eens haas.
Henry Ford, was dat niet de man die voor weinig geld auto's wilde maken ;-)

Maar laten we niet vergeten dat je in een oud gebakje rondtuft wat volgens
de fabrikant al lang op de sloop had moeten liggen. 14 jaar met slecht onderhoud
en misbruik maakt veel auto's sloopwaardig.

De dingen die je opnoemt komen ook bij andere auto's voor en hoe zwaar is
die roestvorming aan de ophanging vraag ik me af? Dat een uitlaat na 14 jaar
doorgerot is lijkt me heel normaal.[/quote]
De auto is inderdaad niet meer de jongste maar de km-stand bij aankoop viel me alleszins mee en daarom dacht ik er nog wel even in te kunnen rijden voor een paar jaar.
Voor 1200 euro mag ik natuurlijk geen hoge eisen stellen.
Het lijkt er nu wel op alsof de garage de beurten alleen heeft afgetekend maar niet fatsoenlijk/echt heeft uitgevoerd.
Zeker weet je dat soort dingen echter niet.
De km-stand bij aankoop was 120.000.

De roestvorming aan de delen van de ophanging is bijv. erg aan de zware bouten van/door de achteras.
De koppen van die bouten en ook de moeren/schroefdraden zijn zo verroest dat er van de bouten nog maar de helft van de kop-dikte over is.
Daar schrok ik toch wel een beetje van.
Ook komt de laklaag samen met dikke schilfers roest van de draagarmen af.
Ik heb geen idee wat daarbij nog als acceptabel geacht mag worden?

[quote=jan5047]Als ik het zo lees heb je bijna een nieuwe auto met al die nieuwe onderdelen, maar ik begrijp niet dat je voor het onregelmatig lopen , zomaar onderdelen vernieuwd, terwijl je het belangrijkste vergeet compressie meten, vreemd en wat heeft de garage gezegd[/quote]
Hallo Jan,

Ik had de klachten beschreven aan een medewerker van een automaterialenzaak, deze raadde mij aan eerst de stationair toerental regelklep te vervangen.
Dat gedaan hebbende (145 euro lichter) bleek dat geen resultaat te hebben.

Daarop zeiden hij en zijn collega's dat de gasklepsensor en of de mapsensor ook dergelijke problemen veroorzaakten.
Voor 90 euro heb ik die twee sensoren toen ook maar vernieuwd.

De gasklepsensor vervangen heeft er wel voor gezorgd dat de auto over het hele toerengebied veel soepeler draait. (behalve uiteraard het stationairgebied...)

Bij uitlezen van de ecu kreeg ik van de monteur te horen dat gedurende het optreden van de storing het mengsel te rijk was.
Een oorzaak konden ze hiervoor niet aanwijzen.
De auto diende daar te blijven voor onderzoek a 80,- ex per uur.
Daar heb ik echter geen trek in.

Ik probeer vandaag de compressie even op te meten.

Voor het geld dat je nu al (overbodig) hebt uitgegeven, had je 3 uur diagnose kunnen krijgen.
Binnen die tijd kun je heel veel doen en het lijkt mij dat de oorzaak van de storing dan wel gevonden zou zijn.

En ja, ook bij ons krijg je precies hetzelfde antwoord.
Er is niet meteen een boosdoener aan te wijzen bij een te rijk mengsel, dat moet onderzocht worden.

oldford 0
badge

9 jaar

[quote=oldford]Voor het geld dat je nu al (overbodig) hebt uitgegeven, had je 3 uur diagnose kunnen krijgen.
Binnen die tijd kun je heel veel doen en het lijkt mij dat de oorzaak van de storing dan wel gevonden zou zijn.

En ja, ook bij ons krijg je precies hetzelfde antwoord.
Er is niet meteen een boosdoener aan te wijzen bij een te rijk mengsel, dat moet onderzocht worden.[/quote]
Hallo Oldford, bedankt voor je antwoord.

De monteurs die ik trof waren niet bepaald cooperatief in het samen werken naar een oplossing.
Hun werkwijze was er een van: zet hem daar maar neer, dan kijken wij wel of we mogelijk iets vinden.
De factuur krijg je dan achteraf wel.

Ik ben maar een door hen blijkbaar niet geliefde thuissleutelaar.
De arrogantie die ik proefde in hun antwoorden deden me bijna meteen weg gaan.
Ik spendeer momenteel eigenlijk nog liever mijn geld aan het zelf op goed geluk vervangen van sensoren
Dan dat ik mijn geld naar hun breng voor een verdere diagnose.
Zover is het inmiddels.
En dan gaat het me eigenlijk niet eens om het geld... Die rekening kan ik wel betalen.
Het gaat me puur om de manier hoe.

Maar enfin: welke factoren kunnen leiden tot een te rijk stationair mengsel?
Dan elimineer ik die ook nog 1 voor 1

[quote=jan5047]Als ik het zo lees heb je bijna een nieuwe auto met al die nieuwe onderdelen, maar ik begrijp niet dat je voor het onregelmatig lopen , zomaar onderdelen vernieuwd, terwijl je het belangrijkste vergeet compressie meten, vreemd en wat heeft de garage gezegd[/quote]
Hallo Jan,

Ik heb vandaag de compressie geprobeerd... te meten.
Het schroefstuk van mijn compressiemeter paste, om mij onduidelijke redenen, niet in het bougiegat.
Helaas heb ik dus geen meetresultaten. (zie foto van schroefstuk compressiemeter)

Ik zal morgen een uitgebreidere/multifunctionele compressiemeetset moeten gaan aanschaffen.

Ik zag wel dat alle vier de nieuwe bougies best zwart waren aangeslagen.
Dit duidt toch wel op een rijk mengsel.

Ik heb vandaag bij verschillende automateriaalzaken gepoogd om een compressiemeterset te kopen.
Nergens meer verkrijgbaar...
Ik zal de set dus via internet moeten bestellen.

Vandaag ook nog verder gezocht naar evt. andere afwijkende zaken rondom het motorblok.
Toen ik over het draaiende blok gebogen stond rook ik bij het uitlaatspruitstuk lichtelijk verbrandingsgassen.
Klaarblijkelijk is de pakking aan het spruitstuk niet helemaal dicht.

Kan een kapotte uitlaatpakking en de bijbehorende lekkage zorgen voor het eerder geconstateerde "te rijke mengsel"?
Ik weet even niet of er via het lek bijv. ook zuurstof de uitlaat ingetrokken kan worden en die zuurstof zo de lambdasonde ongewenst kan beïnvloeden?

Een lekkende uitlaatspruitstuk pakking kan deze problemen zeker veroorzaken.

[quote=arjenhofstra]Een lekkende uitlaatspruitstuk pakking kan deze problemen zeker veroorzaken.[/quote]
Dan ga ik deze pzsm vervangen.

Is dat vervangen van die uitlaatspruitstukpakking alleen van onderaf mogelijk m.b.v. een brug? of kom ik daar ook aan van bovenaf?

Na rijden met deze auto heb ik vaak een barstende hoofdpijn...
Mogelijk CO ingezogen in ventilatiesysteem?

Ik wil nog even verder berichten over dit stationair probleem:

Het probleem bestaat dus nog steeds.......
Ik heb een compressie-meetset gekocht en deze met behulp van een draaibank aangepast zodat deze nu
bruikbaar is op de cilinderkop van deze Focus. (wat een bs)
De compressie is dus op alle vier cilinders gelijk en goed.
De kleppen en zuigerveren lekken dus niet.

Waardoor kan een onregelmatig stationair toerental nog meer worden veroorzaakt?

Het uitlaatspruitstuk was lek, dat heb ik vervangen door een nieuwe.
Ook de pakkingen zijn daarbij vernieuwd.

Vandaag ook foutcodes uitgelezen, geen fouten aanwezig.
Wat me op viel was de sterk zwalkende voorontsteking op cilinder 1.

prietje 0

7 jaar

Verkeerde topic..?
Deze is van Henkiespanky @ 12/11/2015, 22:06

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Klopt, dat ben ik, heb nieuw account moeten aanmaken.

prietje 0

7 jaar

Oke..

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn ford focus 1.6 b,j 2000.
Ook soms stationeer onregelmatig lopen.

Het vreemde is zodra ik de koppelingspedaal ingetrapt houd dan loopt ie perfect stationeer.
laat ik de koppelingspedaal weer los dan begint ie weer.

mbouman63 0

6 jaar

Tocht loopt de motor erg rijk.(zie foto)
-14.8 is erg rijk. dus is nood om alle inlaat en uitlaat traject na te lopen op lekken.

voyager 0

6 jaar

Hallo Mbouman,

Ik (ja ik weet het, laks) had de oplossing voor mijn probleem niet teruggekoppeld hier in het forum.

In ieder geval ben ik nog geruime tijd bezig geweest met dit probleem.
Uiteindelijk heb ik ook nog een brandstofdrukmeterset aangeschaf en... de brandstofdrukregelaar bleek defect.
Na deze vervangen te hebben liep de auto weer mooi stationair.
Op die dag heb ik hem ook verkocht.

Dus meet de brandstofdruk eerst.

Vulvoa 0

6 jaar

@ Voyager,

Dat was het niet bij mij.

Vulvoa 0

6 jaar

Lekkage of verstopping in de carterventilatie kan dit ook veroorzaken.
Misschien daar nog even naar kijken.

Mansie 10

6 jaar

Ik hoop dat ik veel mensen kan helpen met dit probleem dit is ook waarom jouw auto niet goed stationair loopt de negatief van de benzinepomp die gaat roesten en maak geen goede contact meer dus het is kei veel werk maar de benzine in de tank moet eruit contacten solderen en probleem is opgelost. Dit is een mankementen van de Ford auto

Enki echt 0

6 jaar

Geen van deze problemen hierboven was de probleem van stationair lopen heen en weer Het was Simpelweg een accu deze auto's hebben smartcharge dus er kunnen geen normale loodaccu's in het is verplicht om zilver caduim accu's te gebruiken.

Enki echt 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.