Ford S-Max : (raspend) geluid tijdens aandrijven/optrekken

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci

Onderweg op vakantie naar Frankrijk (met vouwwagen) kwam er een raspend geluid in de aandrijving. In de file bij het optrekken was het er ineens.

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven:

* Alleen bij het optrekken/belasten. Een maal op toeren hoor je het niet/nauwelijks;
* Het is in iedere versnelling, dus ook in de 6e. Het geluid gaat met de toeren mee, dus niet met de snelheid. Volgens mij is het ook als ik achteruit rij maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen;
* Als ik van de helling afrijdt en op de motor remt, zodat alles in de aandrijving belast is, hoor ik het geluid niet;
* Het geluid wordt niet meer of minder bij bochten;
* Het geluid lijkt bij warme motor(warme olie) meer dan bij koude motor;
* Er zit genoeg olie in de versnellingsbak, is bekeken. De versnellingsbak lekt niet;
* Inmiddels heb ik er 2000 km mee gereden en het geluid blijft hetzelfde vervelende raspend geluid.

Er staat 200000 km op de teller. bij 100000 is koppeling, koppelingscilinder, vliegwiel en krukaskeerring vervangen.

Ben naar de Ford garage geweest. De monteur is meegereden. Zegt dat het een stukje uit een tandwiel of een lager kan zijn. Adviseert om er mee door te rijden. Andere optie is de versnellingsbak vervangen, omdat het niet te doen is zo een probleem op te sporen. Kost +/- €3500 Euro.

Ik zou toch graag weten wat het probleem is voordat ik zomaar een versnellingsbak laat vervangen.

Kan iemand meedenken of mij goeie vragen stellen zodat problemen uitgesloten kunnen worden en ik een oorzaak van het probleem kan achterhalen?
Alvast bednakt.

Martin

Geplaatst door

mvdz (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je de koppeling intrapt onder het rijden , en dan met gas speelt , veranderd het geluid dan ook ?

kaleido 1 5365
badge vip badge

11 jaar

Nee dan hoor ik niks. Zodra ik de koppeling intrap is het geluid weg.

Ik heb zaterdag nog even e.e.a. uitgeprobeerd. In z'n vrij stilstaand en dan de versnellingspook tegen de 1 aanduwen zonder te koppelen. Dan begint er iets mee te draiien en lijkt het of ik het geluid ook zachtjes hoor.

mvdz 0

11 jaar

Begin ik toch ook aan de bak te denken.

kaleido 1 5365
badge vip badge

11 jaar

Voor een 2-massa vliegwiel moet toch de bak worden weggebouwd. Controleer deze iig.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Bedankt voor de reacties.

@Kaleido, Wat in de bak kan dit zijn? Een lager hoor je toch altijd als het belast is? Of kan het dat als je afremt het lager zo belast wordt dat je het niet hoort. Volgens m'n zwager kan het dat je het niet hoort omdat de tanden schuin zijn en als ze langs de achterkant belast worden het tandwiel axiaal de andere kant opgeduwd wordt. Klinkt logisch maar ik ben geen monteur en heb dit nog nooit meegemaakt.

@Ralf over dat vliegwiel lees ik wel meer ongein. Kan dat zo'n geluid maken, wat is er dan kapot?

mvdz 0

11 jaar

Ik raad je alleen aan om dit iig te controleren voordat je de bak besteld. Een rammelend vliegwiel kan rare geluiden geven. Echter mééstal openbaart zich dit bij een stationair toerental.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Inmiddels (2500 km verder) is het probleem opgelost. Er zit een ruilbak met 60000km in. Massavliegwiel, koppeling ed zijn blijven zitten. Geluid is weg en hij schakelt ook beter dan eerst. Wat het probleem uiteindelijk was weet ik niet, wel dat het in de versnellingsbak zat. In totaal 1600 euro kwijt, de helft van wat de Ford garage rekent.

Volgens de garage kwam de bak uit Engeland. 60000km voor een diesel van 6 jaar is weinig. Het schijnt dat de belasting daar anders is.

mvdz 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.