Hallo,
Het probleem is het volgende;
Ik heb hier staan een Ford Transit TDCI uit 2007 (camper voor verhuur).
Deze auto is gestrand in Duitsland met de mededeling `turbo defect`, geconstateerd door de ADAC.
Niets is minder waar dan dit, turbo is goed.
De motor loopt op 3 cilinders (geluid) en rookt heel veel (witte rook).
Bij de Ford dealer het volgende vervangen;
- 4x inspuitventielen.
- Nieuwe hogedrukpomp.
- Alle brandstofleidingen, incl. tank.
- Commonrail is vervangen.
- Tot twee keer toe de cilinderkop vervangen.
Hierna was de motor goed en heeft nog ongeveer 1000 km gelopen en het probleem is er weer.
Heeft iemand een suggestie wat het probleem kan zijn, want de dealer weet het niet meer en schuift het probleem weg.
Wij zijn een camper onderhoudsbedrijf en hebben enige kennis van motoren, en gespecialiseerd in Fiat motoren.
Alvast jullie hartelijke dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet eerst eens compressie dan weet je in ieder geval wat je kunt uitsluiten,zuigers , kleppen (zal wel goed zijn anders heeft hij 1000km niet goedgelopen) vreemd er is bijna alles al vervangen, zou het zo niet weten maar we wachten af
Witte rook is een teken van kvs in de verbranding.
Is de compressie al gemeten. En hoe zit het met het kvs verbruik ? Eventueel een turbo die watergekoeld is? Oliekoeler/sluge in de olie.
Mvg,
Compressie is in alle waarschijlijkheid wel goed, want de motor wil wel aanslaan, maar geen enkel vermogen meer.
Zodra de motor stationair loopt, krijg je het gevoel alsof deze op 3 cilinders loopt.
Ook met volgas geven (dit gaat moeizaam) komt er ontzettend veel witte rook uit en prutteld de motor, alsof hij protesteerd om iets te doen.
Inmiddels de EGR klep verwijderd, en ook deze sluit goed af en is gangbaar.
Ik snap nu toch iets niet, en dat gebeurt vaker, je gaat met een storing naar een dealer, deze vernieuwd voor een kapitaal aan onderdelen, en krijgt het niet opgelst en zegt dan Helaas pindakaas ik weet het niet meer,zoek het maar uit, en de mensen pikken het nog ook!!
want als ik goed heb gelezen is dat alles vernieuwd en de storing is nog het zelfde?
stelvoor dat je het kan oplossen enhet is iets anders betaalt de garage de kosten dan terug ?
op iedere reparatie zit bij een bovag garage drie maanden garantie ,en de rep is niet goed gebeurt dus.....
maar goed eerst de storing vinden en dan verder zien
succes jan
Storing nog niet gevonden en ga nu naar de Dealer (voor de zoveelste keer) en laat hem uitlezen.
En natuurlijk zit hier garantie op de reparatie, maar ook ik wil graag weten wat de oorzaak is.
Om klakkeloos iets te gaan vervangen kan ieder monteur, maar een probleem oplossen is een ander verhaal.
Ik kom hier weer op terug.
Niet uit laten lezen, net wat Jan zegt, oplossen! Desnoods samen met een aangetekende klachtenbrief.
Men moet weten dat er forse kosten zijn gemaakt en niet alleen qua transport maar ook gemiste verhuurkosten.......
Wie gaat dat betalen?
Er zit toch geen benzine in de tank? ook niet een beetje?
Trouwens, door de adac gerepatrieerd zeg je, hoe was de pechhulp geregeld?
Via een of de verzekering? of anwb?
Gewoon een vraag uit belangstelling.
Krijgt een diesel witte rook door benzine in de tank dan marcel ?
Soms loop je een ongeluk te zoeken en bij moderne diesels kan zelfs een klein beetje benzine in de tank hele rare dingen geven.
Ooit eens mij de tandjes bijna stukgebeten op een dieselauto en uiteindelijk gewoon smerige en vermengd met een beetje benzine als oorzaak gevonden.
Gewoon om je te besparen voor allerlei extra werk. En extra schade aan de hogedrukpomp.
Zorg aub dat je klanten nooit benzine tanken, laat van mij part dit in het huurcontract vermelden.
Zorg voor extra stickers op de tank en -dop, er zijn zelfs speciale vulringen die het tanken met benzine bemoeilijken.
Maar ja, zelfs moderne Fords met die extra beveiligingen tegen verkeerd getankt zijn er zelfs mensen die het voor elkaar krijgen tóch benzine erin te frummelen.
En niks zeggen ook nog.
Pomphouders denken daar soms erg makkelijk over: 5 liter benzine getankt? dat kan prima zonder schade hoor meneer!
Niet doen en zeker niet starten, eerst leeg (laten)halen.
Distributieketting versprongen denk ik.
Wat is de relatie met de ketting en de witte rook? 2 keer kop vervangen vind ik maar een apart verhaal.
Mvg,
wiite rook kan je krijgen door een verkeerde kleptiming
deze kettingen geven vaker problemen
de spanning is meestal te slap (veel brieven van ford over)
verspringen zie je bijna nooit maar wel te slap .
de pompafstelling klopt dan dus ook niet meer.
Bij onze Vito zaten er stukjes plastic in de common rail buis.De verstuivers gaan dan haperen zodat er witte rook is.Zeker te zien bij de koudstart.Wie gaat daar nu in zien,ikke.
13 jaar
Kop vervangen gebeurt ook na het verspringen van de ketting, hierdoor gaat de brug over de nokkenassen defect, deze is niet los leverbaar, word geproduceert tezamen met de kop.
Witte rook is het te laat ontbranden van de brandstof. En je cilindervulling is dan ook onvoldoende.
als dit zo is de complete distributie, dwz ketting tandwielen spanner en geleiders vervangen.
Bedankt voor de uitleg postie en de rest.
Deze ford TDCI heeft weinig last van een pomp die niet 100% op tijd staat, inspuiting gebeurd electronisch op aansturing van PCM, kan wel zijn dat nokkenassen niet goed staan.
Heeft deze toevallig een watergekoelde egr-klep en/of een egr-koeler (deze zit op de achterkant van het blok) er op zitten?
Scu6
[quote=marcel7031].
Pomphouders denken daar soms erg makkelijk over: 5 liter benzine getankt? dat kan prima zonder schade hoor meneer!
Niet doen en zeker niet starten, eerst leeg (laten)halen.[/quote]
de meeste pomphouders neme ook geen risico meer, zelfs oude diesels met 4 liter benzine erin laten ze staan voor de hulpverleners, maar het is waar het gebeurt dagelijks verkeerd getankt, mij bekent bij de de anwb gaat het om miljoenen liters per jaar en dat is enkel daar en dan nog die op een andere manier worden geholpen
Beste mensen,
Gisteren bericht gekregen van de Ford dealer dat ze het probleem gevonden hebben.
Er ligt namelijk een lagerschaal uit (waar weet ik niet) waardoor er geen of nauwelijks compressie is.
Ik heb hun geadviseerd om eerst de oorzaak te vinden, voordat er gesleuteld of iets vervangen word.
Bij mij is de vertrouwen er uit, en ik wil graag de oorzaak weten.
Er is inmiddels voor meer dan 7000,- aan gesleuteld en nog niet goed.
Ik zelf zit te denken voor een ruilmotor of een shortblok, dus als iemand een adres voor mij heeft ben ik hem of haar zeer dankbaar.
Als de oorzaak boven water komt ga ik zelf de motor vervangen, want de Ford dealer heeft bij mij de vertrouwen verloren.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken van het probleem.
Miljoenen liters is wat overdreven, ik dacht zo'n 350.000liter op jaarbasis bij de anwb
idd ik weet niet hoeveel bij de dealers.
gr marcel ww team badhoevedorp
Gescheurd nokkenasbed gaf bij ons dezelfde klacht, hierdoor werkt de nokkenas zichzelf omhoog tijdens bedienen kleppen. Uiteindelijk is ketting versprongen en begon de motor wit te roken waarbij hij heel erg stonk naar dieselnevel.
Laat de kop en het nokkenasbed dus goed controleren op scheurtjes.
Is er nog nieuws?
geen bericht is goed bericht ,maar zou toch graag het eindresultaat weten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar