Ford Escort: schokken onder 2000 toeren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

als ik onder de 2000 toeren kom (voornamelijk in z'n 2 en 3) en ik druk het gas in dan schokt de auto behoorlijk. de koppeling indrukken of terugschakelen helpt.

hoort dit bij de auto? (staat in te hoge versnelling?)

lijkt me sterk.

bedankt.

escort

Geplaatst door escort (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Clipper97 (0), 17 jaar geleden

Heb je de motorsteunen al eens nagezien? Doet de wagen het ook bij optrekken in achteruit?
Of is het eerder tijdens het rijden en bij zachtjes gas geven begint de wagen stillletjes te schokken en dat wordt steeds maar harder en harder?...

escort (0), 17 jaar geleden

Het is dat laatste wat je zegt.
Bij zachtjes gas geven stilletjes schokken en dan harder. Soms is het gewoon verschrikkelijk.

Ik heb de achterste motorsteun al vervangen (de baksteun). Blok lijkt nu er goed vast te zitten maar het probleem blijft helaas.

Clipper97 (0), 16 jaar geleden

Ik heb dat probleem al jaren en er is al veel geld ingepompt om het te verhelpen, tot op heden, zonder resultaat.
Mocht je op de oplossing stuiten, laat me gerust iets weten.
Ik geef het zoeken niet op, mocht ik iets vinden, dan hoor je het wel.

groeten,

Jurgen

escort (0), 16 jaar geleden

Vooral na een drempel is het altijd erg.

Heb jij ook al steunen ed. vervangen? Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Misschien is het de dieselpomp, of vuil in het dieselsysteem zodat het niet genoeg gelijkmatig wordt ingespoten. Of de versnellingsbak. Iets anders kan ik ook niet bedenken. De brandstoffilter had ik vervangen bij aanschaf van de auto. Ik rijd nu al een jaar rond met dit probleem en het begint me steeds meer te irriteren eigenlijk.

Clipper97 (0), 16 jaar geleden

Ik zal beginnen bij het begin.
Mijn Escortje was tot over een anderhalf jaar geleden van een vriend die destijds ook mijn collega was samen in een Ford consessie.
Hij heeft het schokken gewaar beginnen worden en heeft toen alles gedaan wat we denken dat mogelijk is.
De brandstofpomp is naar een Diesel centrum geweest en daar is de vervroegingssolenoïde vervangen. De distributieriemen zijn vervangen + de brandstofpomp afgesteld (vroeger, later). Het Egr Systeem is volledig dichtgezet, de turbo nagezien (drukken), lektesten, compressietesten, injector testen en zelfs de 3de injector vervangen.
Na al dit was mijn collega het wel beu en een hoop geld kwijt, het probleem zou voor hem zo blijven.
Nu de waqen van mij is ben ik terug opzoek gegaan naar de oorzaak van dit rare fenomeen waar tot op heden niemand een pasklaar andwoord heeft, enkel gissen en proberen.
Ik ben dan maar direct begonnnen met alle steunen te vervangen, met uitzondering het kleintje voor de versnellingsbak, aan de chassisbalk.
Het brandstofsysteem nagezien op luchtbellen, verstroppingen, ... De verwarmer vervangen en de Filter + opvoerpomp vervangen, alle leidingen vervangen (door proefleidingen). LMM vervangen en zelfs de vervroegingsklep nog maar eens.
Maar nog steeds blijft het lastige schudden aanwezig tussen 2.200 en 2.500 tpm.
Ik ben aan het proberen om iemand vast te krijgen hogerop bij Ford, maar dat vergt veel geduld.

Voila, mocht je nog een suggestie hebben, alles is welkom


Wat nog een probleem is, sinds dat schokken, Roet, roet en nog eens roet. Vooral bij optrekken in lage toeren en vertrekken uit stilstand.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn. Ik wou het maar even laten weten.

vriendelijke groeten

escort (0), 16 jaar geleden

Erg bedankt voor je info!

Als jou motor en dieselsysteem zijn nagekeken is het probleem dus ook geen haperende injector of slecht meelopende cylinder. Dus die opties kan ik ook al weer schrappen :)

Je hebt overigens nog niet naar de versnellingsbak laten kijken als ik zo lees. Ik ook niet. Ik heb er geen verstand van maar misschien dat daar iets aan de hand is. Overigens is bij mij de laatste tijd onder op de naad van blok naar versnellingsbak olie zichbaar. Kleine lekkage alsof de blok aan de bak wringt of zo.

Eerst klapperde mijn hele blok mee met het schokken. Dat kwam omdat de baksteun was uitgescheurd. Door dat bonken is in de loop der tijd ook mijn uitlaat midden onder de auto afgebroken. Maar nu ik de steun heb vervangen klappert het blok niet meer dusdanig, maar het schokken van de auto in de lage toeren is net als bij jou nog steeds aanwezig! Pffff

Mijn distributieriem is eveneens vervangen. Ik lees dat jij een turbo hebt. Ik heb een gewone 1.8 diesel motor. Roet is me nog niet overdreven opgevallen. Verder heb ik de gaskabel vervangen en met het toerental gespeeld. Alles zonder resultaat.

Overigens kletsen de ford dealers waar ik ben geweest behoorlijk over dit probleem.
De een zegt dat het bij de auto hoort, en de anders zei dat het de dieselpomp is en dat dat een grapje van 1000 euro zou worden. Maar die mogelijkheden vallen af als ik jou verhaal lees!

We zoeken verder...

Clipper97 (0), 16 jaar geleden

Als het gegarandeerd na 1000euro hersteld is, direct ... Maar ik geloof er niet in.
Ik heb nog wel iets gevonden waar ooit een Service bulletin voor gemaakt is. Er zouden , bij bepaalde chassisnummers, andere motorstuurdozen gemmonteerd dienen te worden, samen met het oliedrukkontakt, geloof ik. Waarom is mij ontgaan maar ik weet wel waarom de meeste mensen dit nooit gedaan hebben.... Kostprijs was enorm hoog en het viel niet onder garantie.

escort (0), 16 jaar geleden

ik heb in het weekend iemand gesproken die meent dat het zou komen door een te vettige koppelingsplaat.

een te laag voltage uit de dynamo zou ook kunnen (klinkt vreemd, weet ik).

Clipper97 (0), 16 jaar geleden

Die dynamo vind ik ook raar maar het kan. Een dynamo die zwaar belast wordt geeft ook een extra belasting aan de motor. En een te lage spanning resulteert dan weer in hoge stromen, ... Er zit logica in, maar niet op die bepaalde toerentallen.
Dat van die koppelingsplaat heb ik ook al eens vernomen maar als je de koppeling eens goed laat slippen, (dat ze begint te stinken, gezond is het niet maar het was maar een proefje) dan is volgens mij de vettigheid weg gebrand. Ik ga mijn versnellingsbak toch eens demonteren, en dan controleer ik ineens de koppeling. Als ik resultaten heb zet ik het hier weer bij.

Alvast bedankt

escort (0), 16 jaar geleden

ik ben erg benieuwd naar je versnellingsbak bevindingen.

tevens zou ik op dit forum in contact willen komen met mensen die dezelfde kwaal hebben (gehad)
maar zo te merken is het een zeldzame.

escort (0), 16 jaar geleden

ik heb een kleine ontdekking gedaan:

ik heb een tijd zonder achterdemper rond gereden. dan hoor je motorisch uiteraard meer dan met achterdemper. ik heb toen een hele lichte brom waargenomen met een vast ritme. ongeveer zo'n zelfde geluid als wanneer je over een weg met naden rijd. echter dit was op kaarsrecht asfalt.

oftewel de het de auto schokt in wezen eigenlijk ALTIJD, en niet alleen in de lage toeren. in de lage toeren merk je het alleen ontzettend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.