close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ford Escort 1.3: Stationair afslaan bij warme motor

Bouwjaar: 1988

Mijn auto slaat steeds af bij een het stoplicht. En doet dat ook steeds vaker. Eergisteren auto moeten laten staan omdat er stinkende rook uit de cilinder leek te komen nadat 't ie voor de zoveelste keer afsloeg. Hij start gelukkig wel weer, maar... ik heb gisteren de auto stationair laten draaien en dat doet 't ie goed, maar als de motor warm is slaat 't ie af. De motor lijkt oververhit te raken, voordat de koeling aanslaat? Heeft iemand suggesties?

Geplaatst door

Bebbie (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat voor motor zit er in???

schonenberg 0
badge

20 jaar

een 1300 !!

Bebbie 0

20 jaar

Is het afslaan vaak nadat je een stuk gereden hebt?
Dan bedoel ik dat je bijvoorbeeld een tijd lang op de snelweg rijdt en dan plotsling stopt voor een stoplicht.
Ditzelfde probleem had ik tenminste met mijn 88 Escort 1600. Na het starten was het stationair draaien geen enkel probleem, ook niet met warme motor. Echter na het rijden het gas loslaten en de koppeling intrappen (zoals bij een stoplicht), dan sloeg de motor direct af.

Zie ook:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

Een echte oplossing voor het probleem heb ik niet gevonden, maar het probleem verdween langzamerhand nadat ik het CO-percentage van de carburateur heb laten afstellen.

Een te warme motor kan het resultaat zijn van een slechte verhouding brandstof/lucht.

Wat je kunt proberen is te kijken naar de bougies, aan de kleur kun je zien of de verhouding goed is. Veel zwarte aanslag = te veel brandstof, licht witte kleur = te weinig brandstof. Ze moeten een beetje caramel kleurig zijn.

Mocht dit het probleem zijn, dan is het eenvoudig op te lossen. Het CO-percentage (en dus ook brandstof/lucht verhouding tijdens stationair) kun je aanpassen dmv een stelschroef. Daarbij ga ik er vanuit dat je dezelfde 2V Weber carburateur hebt als een 1600 motor.
Het is aan te raden dit afstellen te laten doen bij een garage. Kost maar een paar eurootjes.

Roel10181 0

20 jaar

Bedankt voor je reactie Roel.
Ik had die topic gelezen, die je meegaf, maar ik heb het idee dat de motor moeite heeft rond te draaien of te warm wo. Het leek mij geen mengsel probleem, omdat de motor oververhit raakte (rook uit de cilinderkap), nadat ik er gewoon mee ben doorgereden. De koeling doet het ook goed, maar het zou kunnen zijn dat de thermostaat een veel te lage temp. aangeeft waardoor de koeling niet aanslaat (of veel te laat).

Bebbie 0

20 jaar

Uiteraard kan het ook een thermostaat probleem zijn. De temperatuutmeter in mijn escort vertrouw ik eigenlijk ook nooit. De koeling moet met een warme motor na ongeveer 10 - 20 seconden aanslaan zodra je stil gaat staan en de motor stationair laat draaien. Controleer eens of de radiateur daadwerkelijk warm wordt en dat de ventilator gaat draaien.
De slangen waar de koelvloeistof doorheen gaat moeten bij een warme motor echt heet zijn. Maar je moet je handen er nog wel een seconde of wat tegen aan kunnen houden (zonder je handen te verbranden).

Mocht het zo zijn dat je echt problemen hebt met de koeling, en de motor is daardoor zelfs al afgeslagen, dan is het mogelijk dat er al permanente schade aan zuigers en cylinders is aangericht. Maar laten we daar nog maar niet vanuit gaan ;)

Roel10181 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.