Ford Mondeo: stotteren tddi

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66kw 2.0 tddi

Ik heb sinds enige tijd een mondeo 2.0 tddi .
Fijne auto , maar heeft een klein probleempje.
Hij stottert , houd in , hikt , lastig te omschrijven bij langzaam optrekken (deellast) , bij fors optrekken geen probleem.
Ik heb een flesje forte diesel conditioner erin gegooid , misschien vervuiling.
Ook heb ik de egr klep schoon laten maken , en afgedopt.

het onstaat het meest tussen 1800 en 2500 tpm.
Met de airco aan is het het duidelijkst merkbaar , maar bij uitgeschakelde airco is het oo duidelijk merkbaar.
Ben terug geweest met de auto , ze hebben airco nagekeken , en uitgelezen , was allemaal goed.
Ze adviseerden me een paar keer v-power te tanken , om in ieder geval te kijken of dit iets uitmaakt (had een laguna diesel die beter liep met shell diesel tov tinq diesel , geloofde eerst ook niet in , maar bij deze maakte dat voelbaar verschil)

en een tijdje te rijden om te kijken of er iets veranderd (beter of slechter) en dan op terug komen.
vroeg me eigenlijk af of dit type een roetkat heeft , en of ik kan zien of er een roetfilter op zit , zou die dicht kunnen zitten? neem aan dat als die systemen dicht komen zitten de auto slechter gaat lopen?(vooral op deellast?)

iemand nog verdere tips?
heb iets soortgelijks al gepost , maar ben nu een stukje verder vandaar opnieuw met nieuwe feiten.
met vriendelijke groet , Arne Ouwens.

arnuh

Geplaatst door arnuh (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Tijdje geleden een VW hier gehad met dezelfde symtomen.(vooral bij deellast wat schokkerig)
Eigenlijk was er niets te vinden en geen fouten in het systeem.

Ik dacht zelf aan een luchtmassameter, maar dat was het uiteindelijk niet.
Na vervanging van het brandstoffilter was het probleem over.

Ik had deze symtomen zelf nog nooit gezien door een brandstoffilter, maar je zou dit ook nog eens
kunnen proberen.

Ook kan je nog controleren op luchtbelletjes in de aanvoerleidingen

Oiram

arnuh (0), 15 jaar geleden

dat van brandstof filter had ik op een forum al eens eerder gezien , heb straks mijn inlaat spruitstuk schoon gemaakt , had egr al eerder af laten doppen.(zat behoorlijk wat smurrie in maar niet overdreven veel)
ik heb nog steeds het idee van vervuiling , of dus proberen andere brandstof te tanken..

arnuh (0), 15 jaar geleden

heb nu nog maar eens een keer met forte diesel treatment gereden , minder dan kwart tank en toen spul erbij , tijdje warm gereden , toen met hoger toerental een bepaalde afstand gereden.
daarna V-power getankt , lijkt netter en rustiger te lopen maar stotteren is nog niet helemaal weg , lijkt wel minder te zijn.

vodje (0), 15 jaar geleden

Hoi Arnuh,

Ik had het zelfde bij de Mondeo 1.8 station benzine versie uit 1996.
Het probleem bij mij bleek de nokkenassensor te zijn die gaf een verkeerd signaal door. In de tddi versie zit geen nokkenassensor zover ik weet, maar hiervoor zit een toerental signaal sensor en deze zou problemen kunnen geven.

laat even weten of dit het was ook voor de andere forum lezers!

succes, vodje

arnuh (0), 15 jaar geleden

brandstof filter wat erin zit is volgens originele specificaties , en bij mijn garagist is nooit zo'n zelfde probleem geweest met andere mondeo diesels , die ook met soortgelijke filters zijn uitgerust.
het tanken van V power lijkt nauwelijks effect te hebben op het probleem , helaas....

Als er zo'n sensor kapot is , moet er toch een fout code zijn?? deze zitten er niet in bij uitlezen.

arnuh (0), 15 jaar geleden

Ik heb nu meerdere keren getankt , maar het stotteren blijft , al lijkt ie wat mooier te lopen.
Wat me wel opvalt is dat het het ergst is als de auto opnieuw gestart word als ie warm is .
Met de airco aan is het erger , en stationair loopt ie echt niet mooi als de airco aan staat , voel 'm schudden.
toen de tank bijna leeg was leek het ook erger te worden , evenals het meer lijkt te zijn als ik een tijd rustig aan heb gedaan..
Als ik meer doorgas lijkt het minder vaak op te treden, laatst flink stuk gereden , rustig aan 110/120 reed ie volgens boordcomputer ruim 1:18
dus dat is wel goed (normaal ongeveer 1:16)

Raar en irritant probleem...

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

Hallo Arnuh,

Ik heb momenteel last van dezelfde symptomen, al dan niet in een wat ergere vorm. Als de auto stationair slecht begint te lopen, loopt deze dan beter als je de auto op de handrem zet en de vierde versnelling op laat komen? Als de motor dan mooi rond draait, vrees ik dat er teveel speling zit op het dubbel-massa vliegwiel. Schokkerig rijgedrag kan hier heel goed door worden veroorzaakt.

Succes!


De auto heeft trouwens geen roetfilter. Direct onder de turbo zit een gewone katalysator.

arnuh (0), 15 jaar geleden

"update" , de auto is pasgeleden voor de 2e maal naar Pater in Barneveld terug gegaan.
Ze hebben nogmaals goed naar de auto gekeken , dingen gechecked , maar kunnen niets vinden wat een indicatie voor de problemen zou kunnen zijn.
Ook is de software versie bij een ford dealer uitgelezen , dit was gewoon de goede...
Ik heb aangegeven dat mijn grootste angst is dat als de garantie voorbij is , blijkt dat ik toch grote stukken krijg.
Ze hebben mij gezegd dat ze instaan voor de auto , en mochten er toch onverhoopt problemen komen , komen we daar wel uit , ze zouden me niet in de kou laten staan.
Dit was voor mij reden genoeg om het er maar bij te laten zitten , verder goede service e.d. netjes afgehandeld dus geeft vertrouwen.

Het lijkt erop dat deze hik er gewoon in zit , dat is dan maar zo.
Ik heb gezien dat de laatste tijd meer van dit soort posts zijn geweest , en elke keer met een TDDi.
misschien nog een keertje laten chippen ?

arnuh (0), 15 jaar geleden

Ik was dit weekend bij mijn garage , die hebben boordsysteem nog een keer uitgelezen.
Geen foutcode's DTC's ?
Het enigste waar ze een beetje aan twijfelen is luchtbelletjes in de brandstof leiding.
Maar het zijn zzwarte leidingen , is niets aan te zien.
Zou er nog een manier zijn om dat te controlleren? misschien trekt ie ergens een heel klein beetje lucht???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.