close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus Wagon 2009: Stuurbekrachting werkt soms wel en soms niet na (her)starten

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Q7DA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

- Als ik de auto start is er een 50/50 kans dat de stuurbekrachting ofwel prima werkt danwel niet/amper werkt
- Als de auto start met werkende stuurbekrachtiging blijft deze ook prima werken. Als de auto start met niet/amper werkende stuurbekrachtiging dan blijft dat ook zo als je de motor niet uit en aan zet.
- Het lijkt niet uit te maken of de motor warm of koud is
- Het lijkt niet uit te maken of de motor stationair draait of toeren maakt
- Met de motor één of twee keer uit en aan zetten is het probleem steeds verholpen, op basis van mijn experiment vandaag (paar uur gereden en stuk of 20 keer herstart gemaakt, soms met startmotor, soms rollende start zonder startmotor)


Ik was gisteren naar de garage (Kwik fit) en op basis van wat ik vertelde "stuurbekrachtiging werkt vaak helemaal niet" was hun diagnose dat de stuurbekrachtigingspomp moet worden vervangen a 700-800 euro. Het gaat om een elektrisch/hydraulisch systeem.

Dit was voordat ik vandaag ben gaan rondrijden met de auto en er achter kwam dat een herstart het probleem oplost. Ik wil echter graag het probleem goed oplossen. Omdat de stuurbekrachtiging prima werkt na een herstart en goed blijft werken denk ik dat het misschien een elektisch probleem is, zou dat kunnen?

Is dit een bekend probleem bij de Ford Focus Wagon mk2? Ik heb al veel problemen gelezen over stuurbekrachtiging problemen met dit model auto maar die problemen klinken steeds net anders. Namelijk met variërende hoeveelheid stuurbekrachtiging en uitval met een waarschuwingslampje.

Dat heb ik niet, stuurbekrachtiging werkt na een start of helemaal goed of helemaal bagger. Ik heb geen waarschuwingslampje gehad.

Geplaatst door

jjproblemcar (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met dit soort problemen moet je niet bij Kwikfit zijn, maar bij de dealer of een Ford specialist.
Ik zou eens beginnen met het laten uitlezen van de stuurbekrachtiging.

Hoe oud is de accu?

oldford 0
badge

2 jaar

Zou eerst de spanning tijdens starten en draaien eens meten. Probleem kan ook door een te lage spanning komen.

Thx, heb een afspraak ingepland bij de dealer (Stern Amsterdam).

Op de accu zie ik niet een datum, wellicht dat het in de cijfercodes staat maar ik vindt het lastig te ontcijferen, zelfs met behulp van instructies die ik via Google vindt. Misschien kunt u wijzer worden uit de nummers? Bij voorbaat dank.

Tweede afbeelding kwam niet goed mee.

@arjan thx, ik kan de spanning meten maar wat is een ondergens met draaiende motor of in stilstand, waaronder ik kan zeggen dat er iets mis is met de accu of dynamo?

Tijdens starten niet lager dan 9,6 Volt. Dat is al aan de lage kant.

Bedoelt u terwijl de startmotor aan het draaien is?

Inderdaad, je moet belast meten tijdens starten.

Minimale laadspanning is in de regel 13.8 , maar als deze al een smart charge systeem heeft kan het ook wat anders zijn , daarom de dealer er naar laten kijken , zeker de bekende fastfitters hebben hier te weinig kennis van en roepen maar wat met grote kosten tot gevolg en vaak geen oplossing.

Spanning met motor uit was 12,5V en met motor aan 13,9V

Dat is voldoende.
Meet eens de spanningen op de stuurbekrachtiging als hij wel werkt en als hij niet werkt.
Kost niets en brengt je mogelijjk een stuk verder naar de oorzaak.

Heino4267 630

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.