Dag waarde ford liefhebbers, ik zit met het volgende probleem :
Ik heb een 2.0dohc 8v motor uit een ford scorpio ingebouwd in een Taunus TC2 uit 1978. ALS de auto start, is er niets aan de hand en loopt het allemaal als de brandweer. MAAR, vaak is juist het starten het probleem! Als de startmotor draait, vonken de bougies prima, maar lijken de injectoren niet te werken, ook na een flink tijdje zo doorstarten zijn de bougies nog kurkdroog.
Nu heb ik op problemcar en ford forum wel gelezen dat de startmotor tijdens eht starten de BDP sensor kan storen, en dit lijkt ook het geval bij mij. Als ik namelijk ophoud met starten, en de motor nog een paar slagen maakt los van de startmotor, DAN hoor je dat hij probeert aan te slaan.
Ik heb al een plaatje tussen de startmotor en de BDP sensor gemonteerd, maar dit heeft helaas ook niet geholpen.
Is het bij deze motoren zo dat de ontsteking het los van de bdp sensor doet, maar de injectie niet ?
Ik wil namelijk de auto ook ombouwen naar LPG, en dan zou het niet werken van de injectie tijdens starten geen probleem zijn.
Iemand enig idee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer eens de auto aan te slepen,dan heb je nl geen startmotor nodig.
De auto werkt prima als ik em aansleep. Dat is alleen niet iets wat ik elke ochtend voor mijn werk en elke ochtend na mijn werk, bij de winkel, op bezoek bij mijn schoonouders of wanneer dan ook wil doen. Dat was ook niet waar ik de vraag over stelde eigenlijk :)
13 jaar
inderdaad,vraag verkeerd gelezen. excuses.
Laat ik het ook iets anders omschrijven, de auto aan de gang krijgen etc lukt me wel, maar ik wil graag een blijvende oplossing. Dus mocht de ontsteking los van de injectie geregeld worden, dan zal het ombouwen naar lpg ook een oplossing zijn, vandaar ook mijn vraag !
13 jaar
ombouwen naar LPG is geen optie; hij zal altijd op benzine starten.
Het spijt me hans, maar dat is onzin. Waarom zou een door mijzelf ingebouwde lpg installatie op benzine MOETEN starten ?
13 jaar
als je wel vonk hebt werkt de bdp sensor goed
wordt de pomp wel aangestuurt tijdens starten?
relais probleem?
Ik deeenk van wel, dat is wel het eerste wat ik ga testen dan :)
Maaar, hij zou ook moeten starten puur op basis van de opgebouwde druk in de fuelrail, want als ik de pomp los trek terwijl de auto loopt, blijft ie nog een tijdje lopen ook...
13 jaar
[quote=wjdijkstra]Het spijt me hans, maar dat is onzin. Waarom zou een door mijzelf ingebouwde lpg installatie op benzine MOETEN starten ?[/quote]
Volgens mij moet dat een G3 installatie worden omdat je het vorige systeem niet meer goedgekeurd krijgt....maar ik kan het mis hebben.
mvg,
Hans.
Hans,de installatie word wel goedgekeurd,alleen geen G3.
Dan betaal je de volle mep wegenbelasting.
Is hier ook niet van toepassing,is een oldtimer,betaald dus helemaal niks aan MRB.
Het betreft hier een taunus van 78.
13 jaar
Sterker nog, de auto is al goedgekeurd met een lpg installatie, alleen de motor verandert.
Ik vind het alleen gek dat tijdens het starten ik perfecte vonken heb maar blijkbaar geen injectie, terwijl bij aanduwen hij meteen aanslaat. Kan het zijn dat de bdp sensor wel een signaal geeft, maar door de storing van de startmotor de timing van het signaal helemaal verkeerd is ? Zodat ik wel goede vonken heb, maar allemaal op het verkeerde moment? HMm, maar dat verklaard dan nog niet de kurkdroge bougies na een tijdje starten...
Zal wel even een multimeter op de injectors zetten, kijken wat ze uberhaupt doen.
13 jaar
er werd me ook een nieuwe bobine aanbevolen, door iemand met exact hetzelfde probleem. Dit bleek voor mij alleen niet de oplossing :(
brandstofpomp blijft draaien tijdens starten, dat is het ook niet.
bdp sensor maar eens vervangen denk ik :(
13 jaar
nieuwe bdp sensor gemonteerd, nog steeds exact hetzelfde resultaat.
begin die motor nu echt goed zat te worden.
13 jaar
Misschien een stom antwoord maar draaid je startmotor wel de goede kant op ?
13 jaar
Hallo,
Ja, de startmotor draait de goede kant op, als ik de motor in de 1e versnelling start zonder koppeling dan rolt de auto gewoon vooruit.
13 jaar
En als je het draadje van de bdp sensor zo ver mogelijk van de startmotor weglegd
13 jaar
inmiddels ook al gedaan, net zoals een plaatje tussen de startmotor en de bdp sensor :)
13 jaar
Je kan nog volgende zaken doen :
1. Als je een brandstofslang bij de injektoren losmaakt, zal snel duidelijk worden of hij bij het starten druk opbouwt.
2. Meet of bij het starten de injektoren aangestuurd worden. Dit kan met een scoop, of je kan een injektor demonteren en dan starten en zien of er brandstof uitkomt.
3. Start hij wel als je bij het starten startpiloot inspuit in de inlaat (na de luchtfilter) ?
4. Bij het starten is de vonk altijd iets minder sterk, omdat de startstroom de batterijspanning verlaagt. Een te grote weerstand in de bedrading kan dit nog versterken. Dit zou kunnen verklaren waarom hij wel start bij aanduwen. Het is niet omdat je een vonk ziet bij losgedraaide bougie bij het starten, dat die vonk er ook is als de bougie gemonteerd is. In de cilinder moet de bougies namelijk vonken terwijl er druk aanwezig is en dat gaat moeilijker. Dus bij een zwakke vonk, kan dit niet het verschil maken. Welke spanning meet je tussen bobine en massa bij het starten ? Een andere bobine proberen kan in dit verband ook zinvol zijn.
5. Heb je dit enkel bij koude motor ? Dan kan het zijn dat de koudstartverrijking niet goed werkt. Er is dan namelijk meer benzine nodig.
Dus genoeg zaken om verder uit te zoeken. Zet het resultaat maar op de site.
13 jaar
Harald, dankjewel voor deze tips, ik zal ermee bezig !
Nieuwe bobine had ik al getest trouwens :)
13 jaar
Harald,
het lijkt erop dat de koudestart verrijking wel de boosdoener is...
Vorig weekend de auto even aangesleept om wat te kunnen bekijken. Dit aanslepen duurde nu, bij lagere temperatuur dus, redelijk lang. Toen de auto eenmaal liep, kon ik moeilijk gas geven, bij intrappen ging de motor verschrikkelijk inhouden. Ook bleef de auto bij koude motor moeilijk stationair lopen. eenmaal warm waren alle problemen volledig weg. Niet moeilijk lopen en inhouden, perfecte stabiele stationair, en opnieuw starten ging in 2 slagen van de startmotor. Later heb ik bij koude motor nu ook kunnen starten door met de lpg knop te spelen, oftewel een klein beetje lpg toevoegen...
Hoe werkt de koudestart verrijking precies, waar haalt de motor zijn temperatuur meting vandaan ?
13 jaar
dan zou ik toch eerst de temperatuursensor controleren cq vervangen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar