Is laatst ook al een zelfde probleem besproken, maar niet opgelost... http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Wij hebben hier een auto met het probleem dat bij deze boven 120 km/h de temperatuurmeter naar rood gaat. Ga je weer langzamer rijden, dan zakt hij weer.
Vorige onderwerp hierover was er al van alles vervangen of uitgewisseld, zonder resultaat.
Wij hebben wel wat vreemds gemeten, maar allereerst de vraag of er misschien 2 T-sensoren zijn? De sensor in de cilinderkop zit nl. niet in de vloeustof en meet dus de temperatuur van de aluminium kop. De 2 draden die hier aan zitten zijn enerzijds de signaaldraad met 5 V aansluiting als de stekker los wordt gehaald en gaat naar 3 V als de auto zo'n 20graden is en zakt snel naar 1 V als de temp. wijzer begint aan te geven. De temp meter staat op half als de motor op temperatuur is en dan geeft de signaaldraad 0,6 V af.
Maar nu komt het vreemde: als we de stekker van de sensor lospakken, gaat de temperatuurmeter gewoon naar het midden en geeft dus eigenlijk aan dat de motor op temperatuur is. OOK met afgekoelde motor. Als we de stekker weer vastklikken, gaat de wijzer weer naar koud??????
Toch meten we met de stekker los 5 V op de signaaldraad en dan zou ik denken, moet de wijzer stijf in de koude hoek gaan liggen.
De massadraad is goed verbonden metmassa (van de akku).
Wie kan dit verklaren in combinatie met het verschijnsel dat deze bij snelheden boven de 120 km/h naar het rode gebied gaat. En dat ook lang niet altijd trouwens. Ook loopt de auto verder prima en heeft de klant geen koelwater bij te vullen, dus echt te heet wordt hij dan volgens mij ook niet en is het een elektrisch probleem.
Als laatste valt nog op dat de signaaldraad plotseling 3 of 4 V aangeeft als de stekker met warme motor los wordt gepakt en weer vast wordt geklikt. Als we de auto even laten draaien dan nog meten we 3 a 4 V op de signaaldraad en blijft desondanks de temperatuurwijzer mooi in het midden de juiste temperatuur aangeven. Halen we tijdens draaien dan de stekker even los en weer vastklikken, dan geeft hij weer 0,6 V aan, zoals de temperatuurwijzer ook staat (nl. zo'n 90 graden ofzo).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
trekt hij nog zoals het moet? kat (bijna) verstopt?
eens gehad met daihatsu feroza stadsverkeer alles ok,boven de 100 liep hij warm.grtz
De sensor wordt door de EEC V-PCM voorzien van een spanning van 5 V.
Het uitgangssignaal is een analoog spanningssignaal, dat omgekeerd evenredig aan de materiaaltemperatuur en evenredig aan de weerstand is.
Het spanningssignaal wordt in de analoog/digitaal-omvormer gedigitaliseerd en in numerieke vorm (counts) naar de microprocessor doorgestuurd, die hieraan de bijbehorende temperaturen toekent.
De nauwkeurigheid van de CHT-sensor is bij hoge temperaturen niet groot genoeg, om het totale temperatuurbereik van -40 °C tot +214 °C voldoende af te dekken. Daarom wordt de temperatuurkenlijn verplaatst door een weerstand bij te schakelen.
De eerste kenlijn loopt van -40 ºC tot ca. 95 ºC materiaaltemperatuur. Een transistor in de PCM schakelt vervolgens een tweede, zogenaamde 'Pull up'-weerstand, bij om de signaalfunctie van de sensor uit te breiden. Deze tweede kenlijn loopt van ca. 95 ºC tot 214 ºC materiaaltemperatuur.
Voorbeeld: Een sensor-uitgangsspanning van 2,5 V (= 500 counts) kan zowel een materiaaltemperatuur van 35 °C als 139 °C betekenen (zie diagram), afhankelijk van de kenlijn waaraan de spanningswaarde wordt toegekend. Bij het bijschakelen van de 'Pull-up'-weerstand kent de microprocessor de getalswaarde '500 counts' aan de tweede kenlijn toe. Dit betekent dat de materiaaltemperatuur in een hoger temperatuurbereik (in dit geval 139 °C) ligt.
Heb ook een afbeelding , maar weet niet hoe ik die hier moet plaatsen.
Wat ik wel eens gedaan heb is gaan rijden met een potmeter er tussen en dan als de temp omhoog loopt zover aan de potmeter draaien zodat de temp meter mooi in het midden blijft. Dan de weerstandswaarde meten en weerstand tussen solderen.
Koelwater gaat heus niet aan de kook, het is net alsof er onder de sensor een iets warmere plek zit. Water blijft mooi op temperatuur.
ja als ik het zo lees als je de stekker eraf haalt heb je vijf volt dit is de beginwaarde in koude toestand naarmate je motor warmer word zakt de weerstand en meet je uiteindelijk 0,6 volt als je de stekker dan weer losgooit kun je geen 0.6 volt meten omdat je weerstand oneindig is en moet je dus altijd de stekker erop houden om te meten die sensor is dus wel goed maar kan je helaas niet verder helpen ik heb die andere topic ook even gelezen ,dit lijkt mij ook meer een electronissch probleem of in je computer of in het instrumentenpaneel zelf maar dat moet je eerst eens nameten wens je succes
gr.marco
maar je hebt niet het probleem dat de meter in het midden staat als de motor nog niet gelopen heeft .
ik heb wel eens mee gemaakt dat er een schoep van de waterpomp was afgebroken
ook al eens een cht sensor vervangen voor dit probleem
gr dirk
Ik zou toch eens met een infrarood temperatuur meter kijken wat de motortemperatuur op die momenten is.
Ook met diag app de temperatuur waarde te bekijken van motor computer en het instrumenten paneel.
Misschien dat er dan wat meer duidelijk word.
Oiram
Als de sensor een keer los geweest is MOET je hem vervangen, de punt moet contact maken met de kop, en deze punt vervormd heel iets.
Misschien moest je hem maar vervangen en vastzetten met 23Nm.
[url=http://imageshack.us][img]http://img57.imageshack.us/img57/1508/gr...[/img][/url]
Suc6
Probeer volgende eens: (ik had nl. exact hetzelfde probleem na vervanging term. + therm. huis, ook meerdere inspecties bij Ford mochten niet baten!!)
Dit is een post van mij op een andere site, suc6!
Waarschijnlijk heb ik het probleem zelf(!) opgelost.
Iemand op een amerikaanse site bracht me op dit idee.
Ik heb twee connectors (bij de linker fan en van de sensor bij het thermostaathuis) losgemaakt en gereinigd (contactspray)
Heb dagteller op testmode gezet om temp. in de gaten te houden. Temp. meter begint op te lopen bij hogere snelheid (120 km.u) tot plm. 3/4 (ong. 112 graden C op dagteller) Waarna temp. weer daalt naar medium (1/2) Fan 2 springt dan waarschijnlijk aan. Ik kan dan moeiteloos op volle toeren doorrijden (temp. stijgt niet! )
Het moeizaam rijden v.d. auto bij warme motor had waarschijnlijk te maken met een te hoog koelwater niveau (plm. 1 cm boven max.)
Zo door garage afgeleverd!
Maar goed, zoals het er nu naar uit ziet is m'n probleem opgelost.
Nu nog ff aankijken of het blijvend is verholpen......
17 jaar
Zal het misschien nooit weten of dat inderdaad hier ook de oplossing is. Klant weet dat ik het hier heb geplaatst en dat we er niet 123 uitkwamen en gezien de leeftijd en km-stand wilde hij er niet al teveel meer aan besteden.
Maar wat jij zegt klinkt aannemelijk, al blijft het in ons geval vreemd dat we ook met stekker los bij warme motor de temp. meter op half blijft staan. Dus denk los van jouw mogelijke oplossing ook aan het verhaal van Postie en dan wordt het een ander verhaal.
Update n.a.v. mijn laatst geplaatste bericht.
Helaas is het probleem vrij snel weer teruggekeerd, mijn 'oplossing' heeft dus niets uitgehaald......snif
Zou al bijna mijn dealer 'onterecht' voor rotte vis uitmaken ;-)
Ik word gek van dit probleem.....
Het gekke is dat wanneer in wegrijd met koude motor en vrij snel de snelweg op ga alles normaal werkt (scenario: temp. loopt op tot plm. 100 gr.C, op snelweg loopt temp. verder op tot plm. 110 gr. C temp. daalt weer tot plm. 105 gr.C Ik kan dan zo hard rijden als ik wil, motor wordt niet heet!!) maar zodra ik na snelweg bijv. weer in de stad kom blijven fan 1 en 2 doordraaien ondanks dat de temp. onder de 110 gr.C is! (auto trekt dan ook moeizamer op en lijkt nauwelijks af te te koelen) Pas wanneer temp. onder de 100gr.C is gedaald (na tijdje stationair) slaan beide fans weer uit....maar bij wegrijden slaan ze vrijwel direkt beide weer aan.......zucht.....
Zou de weerstand aan de radiator stuk kunnen zijn? of wellicht een relais (zo ja welke?) CHT sensor defect?
b.v.d. voor een reaktie!
groet,
Paul
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar