Ford TRANSIT-NUGGET 2011: Uitval na start

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: PGFA, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 103

Ik heb een Ford Transit Nugget camper uit 2011 die sinds ca een jaar kuren vertoont: bij het starten met koude motor slaat 'ie heel even aan en daarna direct weer af. Er komt geen foutmelding en als 'ie eenmaal loopt, loopt ie prima. Soms moet je drie keer achter elkaar proberen, soms gaat het in één keer goed.

Ik ben met mijn garagehouder al een half jaar aan het speuren en we hebben al van alles gedaan:

- Nieuwe gloeikoppen
- Nieuwe injectoren
- Nieuw brandstoffilter
- brandstofleidingen doorgeblazen (?)
- Bedrading naar gloeikoppen gecontroleerd: is goed
- Gloeirelais is goed
- Startaccu vervangen
- Contactpunten dashboard en startslot gecontroleerd en gesoldeerd
- EGR is het ook niet volgens mijn garagehouder

Hier vind je drie filmpjes, waarbij er eentje is waarbij hij wel meteen gaat lopen (zij het in het begin onrustig):

https://drive.google.com/drive/folders/1...

Wat kan dit verder nog zijn? Bij een warme motor is er niks aan de hand (zelfs als ie maar een paar minuten heeft gelopen). Even leek het erop dat het met langer voorgloeien (dus lampje uit en dan nog 5 sec wachten) niet aan de hand was, maar laatst gebeurde het alsnog wel. En zoals gezegd geen foutmeldingen / lampjes / codes.

Het enige wat laatst wel een keer is gebeurd is dat tijdens het rijden het ESP-lampje ging branden, maar dat verdween na uitzetten en weer starten. We gaan nu het abs-systeem ook controleren, maar ik vraag me af of het gerelateerd kan zijn, aangezien de problemen al opdoken voordat het ESP-systeem iets meldde. Alle suggesties zijn welkom, ik ben zelf geen autotechneut maar probeer het wel te begrijpen en de garage te helpen.

Hapee

Geplaatst door Hapee (75) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford TRANSIT-NUGGET? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (2375) PRO, 2 maanden geleden

Brandstofdruk al eens gemeten ?

Hapee (75), 2 maanden geleden

Ja, hebben we ook gemeten, geen bijzonderheden..

oortje61 (20) PRO, 2 maanden geleden

Brandstof pomp probleem vervangen

    Probleem al opgelost??? - oortje61 (20) PRO, 2 maanden geleden
    Nee nog niet, mijn garagehouder heeft nog geen tijd gehad. - Hapee (75), 2 maanden geleden

oortje61 (20) PRO, 2 maanden geleden

Waarom geen antwoord

    Zie hieronder, de auto staat nog bij de garage. Zodra er iets te melden is, zal ik dat doen. - Hapee (75), 2 maanden geleden

Heino4267 (300), 2 maanden geleden

Waarom wel antwoord?
Dit is een forum van vrijwilligers die hun kennis willen delen zodat anderen daarvan kunnen profiteren.
Neem maar aan dat de post met je probleem al héél vaak is gelezen en dat geen van de lezers er een zinnige bijdrage aan kan leveren, anders dan las je dat hier wel.
Géén antwoord is namelijk beter dan onzinantwoorden waar je niets aan hebt of die je zelfs meer geld kosten en niet verder brengen richting oplossing.

Ik heb het zelf ook gelezen en je diesel blijft niet lopen na het starten.
Dat kan eraan liggen dat de startonderbreker niet wordt vrijgegeven (wat niet waarschijnlijk is want warm start hij prima), of bv. dat er geen brandstof wordt aangevoerd en dat de motor start op het beetje wat de pomp nog heeft.
Dat kan er óók aan liggen dat je gloeistiften niet goed werken (de bedrading is gecontroleerd, maar krijgen ze ook gloeispanning/stroom?). Maar ook dat is niet waarschijnlijk, omdat er wel wordt gestart en direct gelopen, maar dat de motor meteen na de geslaagde start uitvalt.
Daarom gok ik vanaf mijn toetsenbord dat er onvoldoende brandstof naar de motor komt om de motor te laten blijven lopen na een koude start, bijvoorbeeld omdat je ergens een lekje hebt in je brandstofleidingen waardoor de leiding lucht aanzuigt en de brandstof wegzakt nadat de motor enige tijd niet heeft gelopen (wat tevens een "koude motor" veroorzaakt).

Hapee (75), 2 maanden geleden

Ha, oortje61 is niet de topic-starter (dat ben ik), dus ik denk dat hij zich afvraagt waarom er nog geen antwoord van mij is op de voorgestelde suggesties. Dat komt omdat de auto nog steeds bij de garage staat en er nog aan wordt gewerkt.

@heino42676 Ik begin ook steeds sterker te vermoeden dat dat enige oplossing zit in het brandstofsysteem om precies de redenen die je noemt. Ik ga daar nogmaals met mijn garagehouder naar kijken, ook bv of het brandstoffilter na een tijdje stilstaan leeg is, want dat zou betekenen dat er ergens een klein beetje diesel weglekt. Dank voor het uitgebreide antwoord en excuses voor het misverstand.

Hapee (75), 1 maand geleden

Na een tijd stilstaan gaf ineens de EGR-klep een foutmelding. Die hebben we vervangen, de foutmelding is weg en het probleem lijkt opgelost. Kortom, toch een kapotte EGR.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford TRANSIT-NUGGET of stel zelf een nieuwe vraag.