auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus TDCI: Vermogen/Koppel

Bouwjaar: 2002

Zou het niet zo moeten zijn dat een TDCI 115PK 250(280)Nm duidelijk voelbaar sterker zou moeten zijn dan een TDI 90PK 200Nm wanneer je er een caravan van 1100kg achter hangt ? Eerlijk gezegd viel het me laatst een beetje tegen....

Heb al eerder een overgang gehad van een 2.0 benzine (150Nm) naar de TDI en dat was werkelijk GEEN vergelijk ! Zoveel sterker als die TDI was....

Had laatst in Luik heuvel op in de 4e versnelling 2000tpm grootste moeite om een Corolla Verso VVT-I met ongeveer vergelijkbare caravan voorbij te komen. De sterkste VVT-I is overigens 130PK-170Nm...

Geplaatst door

Alfred268 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het heeft vooral te maken met bij welk toerental het maximale koppel bereikt wordt, een 115pk Tdci is beduidens sneller als een 90 pk, mits deze goed ingereden zijn en er geen fouten in zitten

Volgens autoweek zou het moeten zijn;

115PK bij 3800tpm
250Nm bij 1850tpm

Met m'n 2000 toeren zat ik niet ver van 1850 af, dus moet ie volgens mij dan heel sterk zijn. Hoe kan je deze waardes toetsen ?

Alfred268 0

19 jaar

Je moet is proberen om in zijn 3de of 4 de versnelling tegen constante snelheid te rijden rond de 2000tr/min. en dan volgas geven echt tot tegen de mat. Dan moet hij erg goed doortrekken. Anders misschien iets met de turbo. En tussen haakjes zou ik motor iets hoger in toeren houden voor een zware berg. rond de 2500 tot 3000tr/min. Deze motors gaan normaal heel goed vooruit.

Bert

je5222 0

19 jaar

Op zich is ie dan wel heel vlot... zeker vlotter dan de Golf, temeer daar de Golf in de vierde er bij >3800tpm niet zoveel zin meer in had en de TDCI gaat zonder inhouden door naar maximale toerental.
Wat me ook opvalt is dat het niet meevalt om vlot door te schakelen zonder dat het toerental doorschiet... Voor m'n gevoel moet ik ca. 1 a 2 sec. wachten met ontkoppelen (na gaslos laten) anders gaat het toerental omhoog, wanneer ik het gaspedaal helemaal gevloerd heb gehad. Door rustiger gas te geven (half) verminderd dit fenomeen wel... Heb in een Transit TDCI gereden en die had er geen last van.... Meer TDCI rijders die dit herkenen ? Of juist NIET....
De garage waar ik laatst deze auto heb gekocht zegt dat er niets aan de hand is en dat het aan de bestuurder ligt die te lang z'n voet op het gas houdt. Ben voor de rest erg te spreken over deze garage, maar deze reactie is toch wel jammer, want ik heb in 10-tallen auto's (andere merken) gereden en dit nooit eerder gehad.
Dan is me nog opgevallen dat in de 1e en 2e versnelling bij ca. 1800 toeren de auto onregelmatig loopt. 1 Seconde een iets hoger toerental en 1 seconde een iets lager toerental en zo coninue door. Volgens de garage lag dat aan de airco pomp, maar schakelt die zo vaak in een uit dan ? Heb zelf nog niet kunnen testen...

Alfred268 0

19 jaar

dit laatste is te controleren door de airco uit te zetten(letwel, de airco staat ook aan als de keuzeknop van de ventilatie op de voorruit gericht staat!!)

Omdat te weten moet je dat van iemand horen of anders in de handleiding lezen. (en daar staat het ook niet heel duidelijk in) Als ze nu gewoon dat lampje van de airco op hadden laten lichten is het direct duidelijk toch ? En waarom moet dat geautomatiseerd worden ? Ik denk dat juist de voorruit stand het meest gebruikt wordt en dan hoeft niet altijd de airco aan toch ?

Alfred268 0

19 jaar

Dat doorschieten van het toerental is heel normaal. dit is omdat je vraag altijd groter is dan de motor kan geven. Dus hoe meer gas je geeft des te groter het doorschieten. Het voordeel hiervan is ook dat je vlugger weg bent in de volgende versnelling.
Mijn wagen heeft dit ook rond de 1800tr/min maar in tweede vindt ik het niet storend meer. Maar voor U kan dit perfect storend zijn.

je5222 0

19 jaar

Ook bij overgangen naar hogere versnellingen schiet het toerental ca. 400(!)tpm door. Kan me niet voorstellen dat dat normaal is... Het lijkt of ik niet kan schakelen... Ben wel met je eens dat het wel fijn is dat het toerental niet te hard zakt om vanwege schokken in de volgende versnelling. Bij mij is het vaak andersom, dan schokt ie omdat het toerental nog niet ver genoeg gezakt was....

Alfred268 0

19 jaar

heeft hij dit bij lage toeren ook? IK bedoel als je schakeld rond 2500tr/min? Mijn wagen heeft het allen als ik goed door rijdt maar niet als ik kalm rijdt. In elk geval kan ik je nog meedelen als je de gas tot onder drukt hij meer koppel ontwikkeld. Nog veel plezier met de wagen en ik hoop dat je probleem vlug is opgelost.

je5222 0

19 jaar

Ja, dan ook. Het is inderdaad wel alleen wanneer je echt goed gas onderin hebt gehad. Wanneer ik half gas rijd is er niet veel aan de hand. Dan schakel je ook rustiger. Maar als jij 60km/h in de 4 rijdt, even aantal seconden het gas vloert, gas los en koppelt dan schiet het toerental dus niet door ?
Heb volgens mij ergens anders op deze site gelezen dat je een C-Max hebt, maar die heeft wel een andere motor (Peugeot) dacht ik. Dus dat kan het verklaren...

Alfred268 0

19 jaar

Ik heb zaterdag in een andere Focus 115PK TDCI gereden van hetzelfde bouwjaar en dezelfde hoeveelheid kilometers. Daar zat het ook in. Het is dus minimaal een vaker voorkomend iets. Misschien dat ze er allemaal wel op een of andere manier last van hebben. Die transit was overigens een 125PK. Misschien is dat toch een iets ander blok.... waardoor het niet opvalt....

Die andere focus had overigens ook hetzelfde vermogen, hetzelfde karakter (iets meer toeren houden) en zelfs dezelfde kraakjes... Zal met mijn focus dus niet zoveel aan de hand zijn... Wilde het wel ff checken i.v.m. garantie !!!

Alfred268 0

19 jaar

ja maar die is van mijn vader? zelf heb ik ook zo een als u. Ma nu rijdt ik tijdelijk met de wagen van vader voor het probleem dat wij hebben.

Ik denk dat U wagen in perfecte conditie is. En je zal er heel tevreden van zijn hoop ik. Ik ben van de mijne tot nu toe toch tevreden. (Hoop dat het zo blijft.)

je5222 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.