Deze ford heeft het volgende probleem, als je motor koud start wordt hij gezien de buiten temp. normaal op tijd warm
verwarming werkt dan ook prima, totdat je een tijdje gereden hebt valt deze verwarming gewoon weg ( koude lucht stroomt dan naar binnen temp aanwijzing veranderd niets.(auto heeft climat control maar deze staat in dit geval uit.
nu voordat ik ga sleutelen wil ik eest dit forum raadplegen.
bij 45000 is de waterpomp vervangen(lekke seal) maar daarvoor was dit probleem ook al enigzins aanwezig
nu bij 60000 treedt het probleem elke keer op ( nastuurlijk tijdens de winter merk je dit het best)
ik zelf verdenk de thermostaat , motor geheel op temp termostaat loopt geheel open alleen kan ik dit weer niet rijmen omdat de temp van de motor constant blijft
Wie heeft dit al eens aan de hand gehad of heeft voordit specifieke proleem een oplossing, mijn dank alvast voor een antwoord.
groet Ed
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ed,
Ik zou de auto eerst een tijdje laten draaien (niet rijden uiteraard) met de dop van het expansievat eraf totdat de koelventilator aanslaat, om te zorgen dat luchtbellen in het koelsysteem eruit gaan zodat je die oorzaak kunt uitsluiten.
Overigens "moet" je bij een koude start in het dashboard de koelvloeistof horen stromen (alleen één keer, iedere keer bij een koude start)
Als de motor vlot op temperatuur komt, niet te hoog oploopt en niet onder het rijden varieert ligt het niet aan de thermostaat.
Mocht dit het probleem niet verhelpen zit het mogelijk in het climate control systeem
Die vraag is reeds eerder gesteld:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Robert
Robert , ik heb je antwoord vanochtend geprobeerd, geen problemen ondervonden hiermee, de temp kwam goed omhoog, motor goed stationair belast (verbruikers aan licht enz enz) maar de fan ging eigenlijk niet draaien ook niet na een uur, uitlaat radiateur was goed warm , maar kennelijk niet warm genoeg om fan te laten starten.
verder je andere antwoord, de climaat control, daar heb ik ook aan zitten denken ,echter het gebeurt ook in manueel bedrijf dat de verwarming koud wordt en hoe hard je de fan ook laat draaien het maakt niets uit wbt de temperatuur naar binnen toe.
groet Ed
16 jaar
Controleer of de sensor van de binnen temp. schoon is en of het ventilatortje er achter draait.
dat kun je zien met een zaklantaarn door het roostertje naast je climate control instelling.
groeten,
Sjaak Meskers
16 jaar
voel eens aan de slangen bij de van de kachel (bij de motor) die wat naar binnen lopen dan weet je of de kachel werkt ik heb dat eens gehad met een orion (oke een heel andere auto) toen heb ik het koelsysteem gereinigd en was het probleem over
16 jaar
Ed,
Ik denk dan toch dat het ergens in het climate control systeem zit. Ondanks dat je dit wel op handinstelling kunt zetten (dan "regelt" het zelf niet meer de temperatuur) is de bediening toch nog steeds via een electronische regeleenheid die je met tiptoetsen stuurt. Ik weet dat je een soort zelftest kunt uitvoeren, maar dat heb ik indertijd ook geprobeerd, gaf geen foutmeldingen, en toch "viel de verwarming na 20 minuten weg".
Is een nadeel met de overvloed aan electronica in de hedendaagse auto. Als het goed functioneert, geweldig. Als het niet goed functioneert ben je er mooi klaar mee.
Zou er mee naar een goede Ford dealer gaan. Snap wel dat dan direkt de "teller" begint te lopen, maar zo is het ook niet wat.
Robert
16 jaar
Robert,
Hoe doe je die zogenaamde zelftest, als je het nog weet hoor ik dat graag.
verder ben ik met het probleem al bij een "goede " ford dealer geweest wisten alleen te vertellen dat de waterpomp
niet genoeg opbrengt ??!
En inderdaad, al die electronica is wel leuk maar als het wat gaat mankeren ben je niet gauw als particulier achter de oorzaak ook omdat we geen
magazijn achter de hand hebben.
groet Ed
16 jaar
Ed, zo uit mijn hoofd (is al een tijdje geleden): knop "off" en "beenruimte" tegelijk indrukken, daarna knop "auto". Dan verschijnt er een aantal seconden iets op het temperatuurdisplay (volgens mij oplopende ventilatoraanduiding). Uiteindelijk moet er op de temperatuuraanduiding "88" komen te staan. Dan is volgens "de test" alles goed. Echter bij mij volgens de test wel, in werkelijkheid indertijd niet.
Even een vraag: hoe komt de dealer op onvoldoende opbrengst van de waterpomp? is dit a.d.h.v. de klacht of hebben zij dit gemeten? Het gebeurt wel eens dat de pompschoep losraakt van het asje. Als dit het geval is betekent het in ieder geval een nieuwe pomp.
Robert
16 jaar
Robert ,
Heb de bovenstaande test uitgevoerd geeft inderdaad een volledig display met daarop 88 aan, dus het zelfde wat jij zegt.
bij verder proberen gaat hij een soort zelftest uitvoeren (3 maal achter elkaar de handeling uitvoeren knop off en beenruimte).
Op het display verschijnt dan een code ?? 3H E1 2F 07 02 bekend hiermee, ik niet.
Verder een antwoord op je vraag wbt de waterpomp,als de pompschoep loslaat van de as, dan zou de motor inderdaad
te weinig circulatie hebben waardoor hij ook te warm zou worden, dit is bij mij echter niet het geval.
Nb bij 45000 is de pomp al vervangen, en daarvoor deed de verwarming / airco al ietswat vreemd maar zoals nu wordt het een beetje te gek.
Vandaar dat mijn vermoeden (jullie suggesties) steeds meer de kant op gaan van de temp.voeler in het dashboard, alleen het dashboard verwijderen gaat mij nu nog iets te ver.
Heb net nog even gekeken of het fannetje draait dit is dus wel het geval.
vr gr Ed v Kraanen
16 jaar
[quote=edvankraanen]Op het display verschijnt dan een code ?? 3H E1 2F 07 02[/quote]
Dit is het software level, kan je verder niets mee.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar