Een maan ( of 2 ) geleden heb ik een niewe dynamo geplaatst.Alles was weer in orde.Tot ik vandaag aan het rijden was en opeens het laadcontrolelamje weer ging oplichten. Dan gaat het uit en als het brandt dan flikkert het...precies of het een soort van impuls ontvangt...wanneer het lampje flikkert dan komt er ook een licht hekraak door de luidsprekers.Zou dit een defekte ontstoor condensator kunnen zijn...of weet iemand wat het kabn zijn.Ik heb nog maar een 3000 km. gereden sinds de nieuwe dynamo.
Groetjes,
Rudi.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ok...bedankt voor alles..
Zal ik doen..
Vriendelijke groeten,
Rudi.
Natuurlijk kun je daar meten maar dat heeft geen zin denk ik laat de dynamo maar even nakijken.
Kan ik ook rechtstreeks op de klemmen van de dynamo gaan meten ( kijken of er een (stabiele) spanning opstaat?
20 jaar
De blauwe draad is van het controlelamje maar als de B+ en D+ niet onderbroken zijn zit er toch een probleem in de dynamo.
Hans
Er zitten 2 rode draden in het bundeltje en die gaan naar de startmotor...dan is er een blauwe (dunners draadje) en dat verdwijnt ergens in de draadbundel richting dashboard.Deze blauwe draad zit rechts in het stekkertje en daar staat D+ in de dynamo geklopt.Aan de linkse kant staat er B+ ingeklopt.Wanneer ik de blauwe draad onderbreek gaat het LClampje uit (wat normaal is denk ik) Ook meet ik aan deze draad een spanning+/-11V. De batterij meet 12,08V bij stilstaande motor en bij een lopende motor gaat deze tot bijna 15 V. Dus laadt de batterij wel bij, denk ik.
20 jaar
Dat klopt daardoor gaat de laadstroom naar de accu,kan ook zijn dat deze draad bij de startmotor plusdraad is bevestigd maar dan komt de laadstroom uiteindelijk ook in de accu.
D+ zit die in dat bundeltje dat met de stekker vastgeklikt zit op de dynamo?
20 jaar
Zelfs een nieuwe dynamo kan ook weer kapot gaan,maar controleer eens of er niet ergens een breuk in de D+ kabel zit.
Niet te lang wachten anders is de garantie op de dynamo verlopen.
Gr Hans
Ik had de kabelbundel (b en d+)overbrugd en het lampje blijft uit.Ik denk ergens een los contact in de stekker.Zijn deze te verkrijgen in de handel of alleen via een ford-dealer?
Groetjes...
20 jaar
Dus toch een onderbreking ergens,ik zou het bij een ford dealer kopen.
Hans.
Nog een vraagje...zou er ook een defekt kunnen ontstaan door vocht? bv...afspuiten auto onderkant?
20 jaar
Door afspuiten denk het niet,maar slipt de multieriem niet?
Ik hoor niets...en als ik op de riem druk..staat ie toch redelijk gespannen...ik krijg de dynamo ook niet met de hand gedraaid.
20 jaar
De riem moet behoorlijk strak staan misschien slipt deze toch als hij nat is
ok, dank je Hans...ik zal in het weekend nog eens alles na-checken.
20 jaar
de d+aansluiting is aansluiting van het controlelampje hiwr krijgt het controlelampje de massa waardoor het gaat branden het controlelampje krijgt stroom van het contactslot Als de dynamo stroom gaat leveren valt de massa van d+ weg en gaat het controlelampje uit Als je d+ en B overbrugt blijft de massa van d+ weg en kan het lampje niet gaan branden Dus als het bij normale aansluiting af en toe brand is je dynamo niet goed waarschijnlijk spanningsregelaar of diodeplaat maar dat kun je meten
Het is een nieuwe dynamo geworden.
Deze viel nog onder de garantie...dus dat was toch nog een meevallertje.
Dank jullie allemaal.
Groetjes,
Rudi.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar