close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Wiellager vervangen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6I

Hallo,
Omdat mijn wiellager links achter geheel versleten was heb ik een nieuwe set gekocht. De set bestaat uit twee lagers (conisch) en een soort metalen kapjes die er over heen passen. Verder nog de wiellagermoer en een wieldopje. En nog een ring met een rubberen rand aan de binnenzijde.
Ik weet allen niet hoe ze er precies op moeten.
Ik wil kijken bij het rechterachterwiel maar krijg met geen mogelijkheid die wiellagermoer los.
Mijn vraag is dus kan iemand mij helpen met hoe de lager(s) er weer op moeten.

- ze zijn konisch welke kant moet het om?


Ik kan een momentsleutel lenen om de wiellagermoer vast te draaien en weet ook dat bij dit type auto dit met 200 nm moet gebeuren.
Het gaat mij dus vooral om hoe de lagers er op moeten.

Alvast bedankt. :)

afbeelding van de set: http://alturl.com/7cath

Geplaatst door

Artwido (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

sorry hoor maar volgens mij snap je er niks van
dus beter afblijven.
weet je wel hoe je die lagers moet invetten?

fordmannetje 0
badge

13 jaar

Ik heb zo vaak aan mijn auto gesleuteld maar nog niet eerder een wiellager hoeven te vervangen. Omdat het allemaal zeer stroef er op moet wil ik het in één keer goed doen. Er zijn hoop ik vast wel mensen hier die dit eerder hebben gedaan bij dit type auto.

Artwido 0

13 jaar

Art, ik ben het met het Fordmannetje eens. Als jij vraagt hoe ze erin moeten, begin er dan a.u.b. niet aan.

Ze moeten er net zo in, als de ´oude´ er inzitten. Laat dit beter doen, door iemand die hier vakkundig in is.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

[quote=Ralf_Jensen]Art, ik ben het helemaal met het Fordmannetje eens. Jij weet te weinig om hier aan te beginnen.!! Als jij vraagt hoe ze erin moeten, dan begin er a.u.b. niet aan.

Ze moeten er net zo in, als de ´oude´ er inzitten. En die krijg jij er niet uit. Laat dit beter doen, door iemand die hier vakkundig in is.[/quote]
De oude zijn er uit omdat die gewoon totaal versleten zijn. Was niets meer van over dus daarom weet ik niet hoe ze om moeten.
Ik heb de trommel er al af en alles is er al af gehaald. Klaar om weer er in te zetten. Heb zelfs een stempel gemaakt om de lagers weer op de as te tikken.
In mijn openingspost heb ik al vermeld dat ik weet dat ze weer aangezet moeten worden met 200 NM

Artwido 0

13 jaar

Ik weet niet alles daarom stel ik hier ook een vraag.
Maar laat maar want blijkbaar gaan jullie er al bij voorbaat vanuit dat iemand iets niet kan.
Er zijn vast wel fora waar wel normaal gereageerd kan worden.

Artwido 0

13 jaar

@ Fordmannetje en @ Ralf: de TS stelt een normale vraag.

Eventueel een waarschuwing plaatsen over de werkzaamheden is terecht maar de TS kan zelf wel beslissen of hij capabel genoeg is om dat te doen.

Indien jullie verder geen antwoord op de vraag weten, reageer dan liever niet.

Moderator.

moderator 0
badge

13 jaar

De lagers passen qua diameter maar op 1 plek: hetzij de binnenzijde, hetzij de buitenzijde.
De oude buitenringen met een dikke drijver uit de trommel slaan. Er zitten 2 of 3 uitsparingen in de trommel om de oude ring er uit te kunnen tikken. Even het oude vet er uit vegen.
De nieuwe buitenringen met de schuine kant naar de buitenzijde monteren. Daarna de binnenlagers goed invetten met lagervet. Doe ook een lik vet in de nieuwe buitenring. Het binnenste lager monteren en daarna de vetkeering er in tikken.
Daarna de trommel monteren op de auto. De buitenring van het buitenste lager ook invetten, daarna het rollager invetten en monteren. Daarna de moer er op met de opsluitring.
Succes.

moderator 0
badge

13 jaar

Niet iedereen hier reageert zo hoor ;-)
Misschien heb je hier wat aan: http://www.ford-board.de/index.php?page=...
Weliswaar in het Duits. Eventueel even "google vertalen" er op los laten.
Veel succes! (en welkom op Problemcar!)
Groet,
Bert

[i]Weet je zeker dat hij met 200nm vast moet? Ik lees telkens 260nm[/i]

Treb 0

13 jaar

@ Moderator en Treb.
Dank jullie voor jullie info hier kan ik zeker wat mee!
En @ Treb ik ben al een paar keer tegengekomen dat het met 200 nM vast moet. Ook in die link die jij me geeft heb ik dat in de gauwigheid gelezen.

Ik ga mij eerst goed inlezen in de info die jullie mij hebben gegeven en dan ga ik aan de slag. :)
alvast bedankt!

Artwido 0

13 jaar

Even een update.
Ik denk dat de trommel al zo versleten was/is dat de buitenringen niet meer in de trommel te bekennen zijn.
De uitsparingen waar de nieuwe ringen in moeten zijn wel te zien.
De nieuw buitenringen passen wel maar het kost geen moeite. Ze blijven als ik de trommel omkeer ook niet op hun plaats.
Ik neem aan dat de trommel al te veel is uitgesleten.
Ik denk dat ik anders maar een andere trommel ga halen bij de sloop.

Artwido 0

13 jaar

Inderdaad, trommel(s) vervangen dan.

moderator 0
badge

13 jaar

Escuses voor de reakties van sommige mensen hier... ook ik word regelmatig afgesnauwt..maar je went er aan en het zijn altijd dezelfde, beetje jammer.
Goed optreden van de moderator trouwens !

Ben je niet in de war met een zelfborgende centrale moer ? die moesten idd met een aantal nM vastgezet worden , alhoewel 100 nM al voldoende is

C.Jonker 0
badge

13 jaar

ik wil nooit snauwen maar waarschuwen voor omgelukken
nu ook weer....100 nm terwijl ford zegt 200nm
waarom zo een advies?
deze heeft ook een zelfborgende moer.
straks staat hij op de snelweg zonder velg en trommel,die dan in de vangrail liggen.
kan hij dan bij jouw aankloppen?
je kan beter adviseren om een nieuwe moer te gebruiken.
vat dus dit niet op als een snauw maar als advies

fordmannetje 0
badge

13 jaar

Op advies van mijn forddealer monteer ik ze op 100nM , dit heb ik dus op dealeradvies.
En idd de moer vervangen..alhoewel ze ze 2 a 3 keer worden gebruikt in de praktijk.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Nou het is gelukt. Ik heb een trommel incl. lagers gehaald op de sloop. De binnenste lager van deze trommel heb ik laten zitten omdat ik die niet eruit krijg maar deze loopt nog soepel. De lager aan de buitenkant van de trommel heb ik vervangen met een nieuwe.
Bij de set zitten idd nieuwe moeren. Twee verschillende. Blijkbaar zijn er twee verschillende schroefdraad in omloop afhankelijk type escort.
Ik heb met google verschillende escort fora en sites opgezocht en gelezen. En idd lees je verschillende newton waarden waarmee de wielmoer vast moet.
Echter de meesten hebben het over 200 nM.
Ik heb het dan ook met 200 nM vastgezet. Nog op de bok draait het wiel soepel rond.
Ik heb net een stuk gereden en alles voelt en klinkt goed. Geen speling in het wiel en ook de as word niet warm.
Ik ga morgen de moer natrekken en een groter stuk rijden.

Allemaal bedankt voor de tips.
Natuurlijk begrijp ik dat sommige denken dat je sommige reparaties beter aan een vakman kan overlaten maar het is via een forum moeilijk iemand in te schatten hoe handig hij/zij wel of niet is. Tot nu toe ben ik nog nooit naar een garage geweest voor reparaties en heb dit altijd zelf gedaan. Ondanks dat ik niet overal ervaring mee heb. Natuurlijk weet ik dat veiligheid voorop staat. En die neem ik dan ook echt in acht. ;)

Artwido 0

13 jaar

Toch mooi dat het alsnog gelukt is.


Succes verder met je auto.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

oke mooi
dan kunnen we deze afluiten

fordmannetje 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.