Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn civic. Aangezien ik een schurend geluid hoorde, vooral in zijn vrij met koppeling los, ben ik een paar weken geleden naar de Honda garage gereden om te vragen of zij een idee hadden wat het euvel was.
Na een proefritje wou de monteur hem voor de zekerheid op de brug zetten. Dus op de brug, opnieuw starten en luisteren. Deze 1e monteur had in eerste instantie vermoeden dat het de druklager was, zijn collega hoorde het en was daar meteen van overtuigd. Die 1e monteur vroeg nog "niet de bak, he?" en het antwoord was "nee, duidelijk de druklager". De versnellingsbak was nog goed. Conclusie: druklager en dus hele koppelingsset vervangen. De auto is het waard gezien motorische staat, staat van onderhoud en km-stand (128.000). Dit zou ongeveer 800 gaan kosten. Even bedenktijd genomen.
Toen naar een andere garage voor een second opinion. Na het beschrijven van de klachten was de conclusie idd "druklager" maar nadat ze met de auto gereden hadden was de conclusie "baklagers versleten". Dit omdat ze tijdens het rijden ook geluid hebben gehoord (dit heeft de honda garage ook gehoord), bij het schakelen. Volgens hun moet dus de versnellingsbak vervangen worden. En daarbij dan ook de koppelingsset. Ze hebben rondgekeken en kunnen aan een 2e hands bak komen. Ik vind dit een beetje riskant want wie weet heb je na een paar maand hetzelfde probleem, immers de bak is even oud en heeft misschien wel meer kilometers gemaakt. Een gereviseerde bak lijkt me dan een betere oplossing, maar waarschijnlijk een stuk duurder. Degene die zij gebruiken voor reviseren reviseert geen Honda, dus eigenlijk was de enige mogelijkheid een 2e hands bak.
Tot op heden rijdt mijn auto gewoon prima en ben ik er nog niet uit wat ik moet doen, maar ik wil er uiteraard wel mee aan de slag om ergere problemen voor te zijn. Ik twijfel aan het versnellingsbak verhaal, want gezien de km stand en de leeftijd van de auto zou het wel erg snel zijn. Bovendien rijd ik er redelijk "normaal" mee. Het lijkt me dat een versnellingsbaklager nog veel meer lawaai zou moeten maken tijdens het rijden. Ik lees her en der over druklager / baklager problemen dat de meningen nogal verschillen wat een druklager klacht en wat een baklager probleem is.
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren. Mijn idee is nu nog een keer langs de honda garage te rijden en het te bespreken. Te vragen of ze de koppelingsset willen vervangen (van de druklager ben ik wel overtuigd) en wat er gebeurd als blijkt dat het probleem niet verholpen is maar toch in de bak zit. Merken ze dit tijdens de reparatie en laten ze hem dan los liggen om een andere bak er in te leggen? Als ze die uberhaupt al hebben. Ik wil natuurlijk voorkomen dat het me 2x werkloon kost, aangezien alles eruit moet kost het behoorlijk wat uren.
Wat vinden jullie van deze aanpak? Wat zal ik doen?
Iemand ervaringen met problemen druklager of baklager? Is een van beiden (of allebei) een probleem dat vaker voorkomt bij de Civic City? Iemand een goed en betrouwbaar adres voor evt. een gereviseerde bak? Alle tips en info is welkom!
Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Tanja
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik hoop dat mijn uitleg nog de moeite loont.
128000km voor koppeling en/of versnellingsbak is wel vroeg.
Koppeling kan altijd door rijstijl.
Nu zelf rijd ik al 250000km met dezelfde koppeling, maar op relantie hoor ik de druklager lawaai maken, dit gaat over als ik de koppelingspedaal indruk. Op zich niet erg, want heb dit al zeker bijna 100000km.
Wat de versnellingsbak betreft, weet ik dat Honda gevoelig is voor juiste olie op de bak. Jammer genoeg wordt er door niet-kenners vaak universele versnellingsbakolie opgedaan en hierdoor gaan de lagers in de bak lawaai maken. Dit kan op middenlange termijn schade teweegbrengen. Wat je hier aan kan doen is zo snel mogelijk de olie vervangen door de juiste. De juiste olie is gewone motorolie of er mag zelfs ATF-olie opgedaan worden.
Dus ik zou zeker nog niet overwegen om dit alles te laten vervangen.
Hoi Philip,
Hartstikke bedankt voor je reactie, had ik dit eerder geweten...
Mijn auto gaat voor de grote beurt en apk meestal naar de Kwikfit en ik heb geen flauw idee welke olie ze er in gooien. Ik weet alleen dat bijna alle monteurs daar ook Honda rijden, dus zou je misschien verwachten dat ze dit soort dingen zouden weten. Als ik klachten heb of rare geluiden hoor aan mijn auto ga ik meestal naar de Honda dealer.
In mei is hij nog bij de Kwikfit geweest voor een grote beurt en apk. Ik keek net het grote beurt inspectie rapport in en zie dat ze wel het niveau van de versnellingsbakolie gecontroleerd hebben, niet ververst zo te zien. Overigens had hij het geluid toen ook al dus ik was benieuwd of ze er zelf mee kwamen. Ze hadden wel gemerkt dat hij wat lawaai maakte bij het schakelen, maar dat was niet ernstig en kon geen kwaad, al wisten ze niet wat het was.... toen ik door bleef vragen gaven ze aan dat misschien de ringetjes die voor de geleiding moeten zorgen (bij de pook?) versleten waren maar als ik het zeker wou weten ik maar naar de Honda garage moest gaan. Ik heb dat natuurlijk ook gedaan want ik blijf niet te lang doorrijden met een onbekend geluid en ik kan me gewoon niet voorstellen dat zoiets absoluut geen kwaad kan. De Honda kwam met het druklager verhaal en daarna ben ik bij die 2e garage geweest. Toen toch maar weer terug naar de Honda en inmiddels is duidelijk dat zij helaas toch geen gelijk hadden. Afgelopen donderdag zouden ze de koppeling met druklager vervangen maar die bleek nog prima te zijn, geluid kwam dus wel uit de versnellingsbak. Totaal onverwacht voor hen (al had ik wel gezegd dat ik twijfelde over de versnellingsbak, zij waren er van overtuigd dat het de koppeling was). Nu staat mijn auto daar nog steeds in afwachting van een andere versnellingsbak. Ze kijken rond naar een 2e hands versnellingsbak, die er dan komende week ingebouwd moet worden. Ik denk niet dat het zin heeft dit te stoppen en te vragen of ze de versnellingsbakolie willen vervangen, toch? Is het zo dat de lagers in de bak sneller zijn gaan slijten door gebruik verkeerde olie? Het lijkt me dat de schade al aangericht is, ik heb namelijk echt geen flauw idee welke olie de afgelopen jaren gebruikt is, ik heb hem nu al zeven jaar.
Dit zou trouwens wel een hele goede verklaring kunnen zijn van het feit dat hij deze klachten heeft, want niemand gelooft dat een auto van (bijna) 10 jaar oud en waar pas 130.000 mee gereden is al aan een nieuwe versnellingsbak toe is. Temeer omdat je schrijft dat door rijstijl de koppeling eerder vervangen zou moeten worden, ga ik er vanuit dat dit dus niet voor de versnellingsbak zelf geldt?
Mijn rijstijl is, vind ik, wel vlot en sportief. Ik houd wel van door rijden maar ga zeker niet extreem op zijn toeren rijden.
Ben benieuwd naar je reactie. Nogmaals bedankt voor deze "eyeopener", ik kan er in elk geval voor de toekomst wat mee!
17 jaar
Tof dat ik je nog van enig nut kan zijn. :-)
Nu is het wel niet zo gemakkelijk als het geluid niet gehoord heb.
Er kan inderdaad wel iets ernstig aan de hand zijn dat een revisie of andere bak de enige oplossing is.
Versnellingsbakolie dient per definitie om de 40000km vv te worden.
Je zou eens moeten vragen welke olie in jouw huidige bak zit.
Het is mogelijk dat deze nog nooit vv is geweest, dan heb je wel de juiste olie maar is deze serieus overtijd.
En het is inderdaad zo dat de lagers in de bak sneller slijten met de verkeerde olie.
Dat geldt zelfs ook als je de verkeerde olie op de motor zou doen, alleen hier zou de schade sneller optreden.
Heb zelf meermalen meegemaakt, toen ik nog jonger was en nog aan scooters sleutelde, dat de plaatselijke dealer te dunne olie op de eindoverbrenging deed en deze begonnen de huilen op hogere snelheid. Ik deed er dan dikkere op en het probleem was opgelost. De eindoverbrenging ging er wel niet van stuk maar klonk niet echt gezond. Waarschijnlijk zou de levensduur wel verkort zijn met deze dunne olie.
Is de bak reeds gedemonteerd?
Ik zou zowiezo voorstellen, gewoon nwe, juiste olie erop en proberen maar.
Mocht het nog verontrustend klinken kan je nog steeds voor een andere opteren.
En klinkt het beter dan kom je er goed vanaf.
Waarom rijd je niet verder met deze bak met het geluid erin?
Als het geluid niet verergerd, dan kan je hier gerust mee blijven rijden. Zolang de juiste olie erop zit.
Mijn dealer, en deze kent echt iets van Hondas(!), heeft ooit een dame over de vloer gehad waar ze ook verkeerde olie op de bak hadden gedaan. De bak begon lawaai te maken. Hij heeft er de juiste opgedaan en de dame hierover op de hoogte gebracht en haar verteld dat het geluid niet zal weggaan omdat de schade al is geschiet, maar haar tevens heeft gerustgesteld dat het niet erger zal worden nu er de juiste olie opzit.
Nu is er ook een maar aan dit verhaal, het kan goed zijn dat er een lager iets te veel schade heeft geleden en dat deze na verloop van tijd tocht de brui geeft.
En dit zou ik ook doen als ik jou was.
Gewoon nwe olie erop en rijden.
Mocht ooit de bak meer lawaai gaan maken of hij gaat plotseling stuk, dan kan je hem laten vv.
Wie weet rijd je nog honderdduizenden kilometers met deze bak en heb je veel geld uitgespaard.
Mocht de bak gedemonteerd zijn, laat toch de druklager vv.
Kost geen geld en deze gaat meestal het eerst geluiden maken.
17 jaar
Een honda-bak hoort geen motorolie in; een goeie honda dealer zal je speciale olie meegeven voor in de bak!
Erg jammer dergelijke adviezen, weinig bakken schakelen beter dan een bak van een civic; gewoon sterke auto bij het juiste onderhoud
17 jaar
Toch wel beste Marcel.
Het klinkt raar, maar toch moet er gewone motorolie op.
Ikzelf rijdt al bijna 100000km met ATF-olie op mijn V-bak en dit ook op advies van mijn dealer.
Als de bak wat stroever begint te schakelen rijdt hij aan om er deze olie op te doen, is dunner en laat het terug toe om vlotter te schakelen.
Daarvoor reed ik met 10W40 motorolie.
17 jaar
Ik denk aardig voorgelicht te zijn; als iedereen roept dat iets moet, moet het vaak ook. Wil niet zeggen dat het ook klopt. Voor tijdelijk kun je de bak vullen met motorolie. De goede olie is MTF Honda olie. Dit zegt niet alleen Honda dealer dubois (geen verkeerde dealer) maar staat zowel in het instruktieboek alsook in de vraagbaak genoemd. En dit is echt olie met andere specificaties dan gewone motorolie.
Gr. Marcel
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar