close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Prelude 2.0: Hydraulische Koppeling of versnellingsbak probleem.

Bouwjaar: 1993

Hallo allemaal,

Misschien een simpel probleem, maar ik kom er niet meer uit.

Afgelopen week kreeg ik tijdens het rijden plotseling problemen met het schakelen en/of ontkoppelen.
De auto wil niet meer lekker op of terugschakelen, wil moeilijk in de versnelling(en) en moet ik soms met de pook uit de versnelling 'trekken'.
Met de koppeling "in" blijft hij dan in de versnelling hangen.
als ik de koppeling ingedrukt houd en gas bijgeef dan hoor je hem letterlijk uit de versnelling springen.
Hij doet het de ene keer wat erger dan de andere keer.

Omdat ik de koppelings-vloeistof nog nooit had vervangen heb ik dat als eerste gedaan (goed doorgespoeld).
Dit bleek niet te helpen.
Oliepeil van de versnellingsbak nagegeken, deze is vol genoeg, maar is ook al een tijd niet ververst.
Naar mijn idee wordt de koppeling niet voldoende bekrachtigd.
Opgemeten hoever de release vork wordt verplaats als het koppelingspedaal helemaal is ingedrukt. (+/-5,6 cm)
Met wat conische ringen heb ik de lengte van de piston van de slave Cylinder t.o.v de Release vork verlengd (met 1cm).
Daarna weer gemeten, de verplaatsing bleek hetzelfde te blijven.
Daaruit is te concluderen dat de cylinder door de tegendruk op dezelfde uitslag blijft hangen (+/-5,6 cm).
Ik heb geen idee hoeveel de uitslag zou moeten zijn.
Er zit geen lucht in het systeem, ongeveer een halve liter is er nu al doorheengespoeld zonder bellen.
Vloeistofniveau blijft hetzelfde, geen lekken, ook niet met het koppelingspedaal vastgezet (stuk hout).

Iemand enig idee waar ik dit in moet zoeken, er waren geen voortekenen, kwam ineens naar voren.
Kan het toch de versnellingsbak zijn?
Ik sta open voor alle suggesties, bedankt voor het lezen.

Remco

Geplaatst door

Remco9414 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat het in de koppeling zelf zit komt niet goed vrij drukgroep gebroken of een veer om de axialespeling op te vangen los geraakt uit de koppelingsplaat die er nu tussen zit en zorgt dat de plaat niet goed meer vrij komt.

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Hans, bedankt voor je reactie.

Je denkt dus dat het probleem niet in de bak zit, maar in de koppeling.
Het is wel vreemd dat hij het soms wel goed doet.
Voordat ik de hele boel eronderuit laat halen, wil ik wel zeker weten of het niet iets anders is.
Zelf zit ik nu te denken dat de rubbers in de hoofd-cilinder misschien door de oude olie zijn aangetast.
Dit zou dan verklaren waarom de slave bij een grotere tegendruk niet verder uit wil slaan (perst door de rubbers heen)
voor m'n gevoel gaat het koppelingspedaal nu minder zwaar, maar dat kan ook m'n verbeelding zijn.

Remco9414 0

20 jaar

Remco,
Als de cupjes niet goed zijn of doorlekken heb je telkens druk verlies en dan moet je ook lekkage hebben.Ik verdenk sterk de koppeling en zoals ik al beschreef dat veertje hoeft niet steeds voor problemen te zorgen soms komt de koppeling wel gewoon vrij.

Hans4037 0
badge

20 jaar

De auto heeft nu zo'n 290.000 km gereden, zelf schakel ik
behoorlijk veel.
Het zou het dus slijtage kunnen zijn.
Bij deze posting: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Bleken de diafragmaveren van de drukgroep het probleem te zijn, echter hier schakelde de bak helemaal niet meer.

Remco9414 0

20 jaar

Oké, het probleem is opgelost.
De Drukgroep veren waren inderdaad het probleem.
Iedereen bedankt voor de gegeven input...

Remco9414 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Prelude of stel zelf een nieuwe vraag.