Honda Cr-V: Motorvermogen en loopcultuur wisselt per dag?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: B20B3

Hoi,

Zelf heb ik het onderstaande "euvel" met CR-V 1998 AT, 180K, LPG

Meestal loopt de motor prima en levert voldoende vermogen en is stil en soepel.
Maar een willekeurige volgende dag is dit anders, minder vermogen, (+- 15PK) rauwe en lawaaige loopcultuur...
Een halfjaar lang heb ik de weercondities en motorprestaties bijgehouden en vergeleken maar kan daar voorlopig geen echte modus is vinden (dacht eerst dat het aan weersomstandigheden en/of barometing in de ECM/PCM units zat)
Er zijn geen foutcodes, conditie en onderhoudsstatus zijn uitstekend!
Een reset van de ECM/PCM helpt ook niet.
Wie heeft er een gouden tip?

nitas

Geplaatst door nitas (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda CR-V? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Klop eens op je katalysator. Hoor je dan losse delen rammelen?

nitas (0), 14 jaar geleden

He oldford, wederom bedankt voor reactie.

Waarschijnlijk niet, onlangs wel een rammeltje hersteld in die richting maar dat bleek hitteschild te zijn... Monteur heeft ook de kat gecontroleerd maar verder geen opmerking hierover geplaatst.
Kan dit alsnog weer laten controleren? Waar denk je dan aan, verstopping/blokkade waardoor overmatige tegendruk ontstaat? Zou er dan geen foutcode moeten ontstaan? (3weg)
Zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn en nog niet eerder bedacht.

Wel heb ik onlangs geconstateerd dat na een kort ritje (om eerst te tanken of de wasbox) het euvel zich soms hersteld als de motor voor een paar minuten uit wordt gezet en deze nog niet volledig op temperatuur was... Vervolgens rij ik dan weer de snelweg op en is het euvel verdwenen. (Alsof de ECM zich weer heeft aangepast na foute gegevens tijdens koude start...?)
Ook staat het toerental bij een koude start eerst even te pendelen (750-1500-750-enz) voor een seconde of 15...

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb het wel eens gehad dat losse delen (afgebroken stukken) in de kat bewegen en soms de kat (gedeeltelijk) blokkeren.
Maar als je motor bij de koude start staat te schommelen dan is het mengse hoogst waarschijnlijkl niet goed.

Ik zou eens een paar dagen op benzine gaan rijden om te zien wat er dan gebeurt. Want nu weet je niet in welk systeem je moet zoeken.
Ook kun je de auto laten uitlezen en alle sensoren goed controleren. Moet de motor koud zijn, dus de avond van te voren brengen.
Hier heb je wel dealer-apparatuur of equivalent voor nodig (Carmanscan, Launch, zo iets).

nitas (0), 14 jaar geleden

Bedankt oldford, ik ga met je theorie toch maar eens aan de slag en laat de boel nameten.

Het euvel is m.i. niet brandstofspecifiek, als de loop minder wordt is dit zowel op benzine als op LPG.
Het pendelen wellicht wel, voor de LPG injectie wordt gebruik gemaakt van het originele inspuitmanagment. Ik kan eens kijken of de auto op benzine wegzetten het pendelen s'ochtends doet veranderen...

nitas (0), 14 jaar geleden

oldford, het pendelen doet zich minder voor wanneer ik de laatste 10 minuten de auto op benzine overschakel en weg zet.
toch hebben we hier wellicht een aanknopingspunt en worden de parameters bij de start foutief bepaald? Dit zou ook kunnen verklaren dat bij een "lauwe" herstart soms de situatie verbeterd...
ik zal het pendelen beschrijven:

-motor slaat direct aan
-loopt +- 10 seconden stabiel +- 1250 tpm
-dan start het pendelen, tussen +- 750 en 1250 tpm
-na +- 20 seconden is het weer stabiel 1250 tpm
(al die tijd doe ik niets met het gaspendaal)

-op temperatuur redelijk stabiel +- 750 tpm

ps:
als ik (met een bezemsteel) tegen de kat tik hoor ik inderdaad wat gerammel maar kan niet bepalen of dit daadwerkelijk uit de kat zelf komt, het klinkt niet zo maar zal het laten controleren.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De ecu heeft een zelf-lerende functie aan de hand van het lambda-signaal.
Daarmee wordt de brandstofhoeveelheid aangepast aan verouderende sensoren (dat is de bedoeling).
Maar je LPG-systeem kan er ook naast zitten, en dan corrigeert de benzine-computer de inspuitduur (die weet niet dat de motor op gas loopt).
Het gas-systeem gebruikt de lengte van de inspuitduur van de benzine-injectors om de hoeveelheid gas te berekenen en volgt dan.

Laten we voor de discussie aannemen dat gas te arm staat en dat de zelflerende factor 20% is.
De volgende morgen start je op benzine, maar die factor is er nog wel, dus 20% erbij en dat is dan een beetje te veel.
Door de laatste 10 kilometer op benzine te rijden leert de ecu zich weer (volledig) in op benzine en is de volgende morgen de factor (meer) geschikt voor benzine.

Ik zou het gas-systeem laten controleren door een LPG-specialist.

nitas (0), 14 jaar geleden

oldford, bedankt voor je uitvoerige toelichting. Binnenkort moet ik toch naar de LPG specialist voor controle, filters en afstelling, dus dat nemen we mee..

nitas (0), 13 jaar geleden

Oldford, in aansluiting op je theorie heb ik de proef op de som genomen door de accu +- 15 minuten los te koppelen. Alle, zelflerende ECU parameters zouden dan naar default moeten gaan lijkt me?
Auto daarna gestart en... Direct aanslaan, geen gereutel of gependel en loopt meteen strak en rustig. Dit lijkt me dus aansluiten op het bovenstaande?

Voor alle zekerheid blijf ik even een paar dagen op benzine rijden, blijft het pendelen uit heb ik de zekerheid dit 100% bij de LPG specialist neer te leggen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda CR-V of stel zelf een nieuwe vraag.