Honda Cr-V: slaat af bij afremmen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2l

hallo,

ik heb reeds alle topics over dit probleem bekeken en wil nu toch mijn probleem even hier posten om iets meer feed-back te krijgen:

probleem:

auto: honda cr-v bj 1998, met AG gasinstallatie type DCG. km stand 340000. LPG installatie ca. 240000 km oud.

starten: (meestal) geen verhoogd stationair toerental op lpg, benzine wel

afremmen en stoppen: toerental tot bijna nul en loopt dan vaak weer op tot ca 500-700, soms blijft toerental laag, soms slaat de motor af

stationair draaien: motor loopt "rommelig" , uitlaatgeluid wijst op overslaan

wat heb ik reeds gedaan: sludge afgetapt uit verdamper (olieachtige drab, borrelglaaje vol), print van de AG computer opnieuw gesoldeerd ( behalve IC's), stappenmotor verdamper losgenomen en schoongemaakt, kleppen gesteld, bougies vervangen, bougiekabels vervangen, verdeler en rotor vervangen.

op benzine draait de motor prima, mooi regelmatig, geen problemen. auto is verder prima, geen overmatig olieverbruik, dus wegdoen is nog geen optie!

Nadat de print gesoldeerd was: verhoogd stationair toerental, en netter stationair draaien, volgende dag niet meer.
nadat sludge afgetapt was, hetzelfde als boven
nadat stappenmotor gereinigd was ... inderdaad.

Mijn vermoeden gaat uit naar een te rijk stationairmengsel, hoe kom ik hier het beste achter?

Al met al denk ik niet dat de dingen die ik gedaan heb de oorzaak weg hebben genomen, mijn inziens blijft alleen de verdamper over als mogelijke oorzaak. VErvangen is kostbaar, 200-400 euro, een revsieset is ook verkrijgbaar maar ik vraag me af of dit nog wel wenselijk zal zijn, of vervang je met een dergelijke set alles behalve het verdamperhuis? (revisieset ca 80 euro, nieuwe stappenmotor ca 80 euro)

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen met bruikbaar advies.

vr. gr. Alex

AAlex

Geplaatst door AAlex (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda CR-V? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Alex,

Zij de kleppen ruimer gesteld dan de fabrieks gegevens ? ( dit moet omdat deze op gas loopt)
Voor wat de verdamper kan je best zelf reviceren, waarschijnlijk is de rubbere membraam rand hard geworden en dicht hij niet goed meer af

gr
honda-men

AAlex (0), 14 jaar geleden

Honda-men,


bedankt voor je antwoord.

Kleppen stel ik doorgaans op de maximale waarde zoals die in de manual staat. Durfde niet veel ruimer te gaan. heb uitlaat dus op .20 en inlaat op .10 gesteld. Hierbij gaan de voelermaatje met lichte weerstand er tussendoor. Het blok heeft bij 150000 een koprevisie gehad, met harde kleppen en zittingen. Heb nog ruime stelmogelijkheid over, maar heb wel gemerkt dat ik na 15000 km zeker moet nastellen.

Uit andere hoeken krijg ik ook de mogelijkheid van een slecht funtcionerende lambda sonde als mogelijke oplossing, maar m.i. zou de motor dan ook niet lekker op benzine moeten draaien, en daar heb nu net geen klachten over. Hoe zie jij dit?

gr. Alex

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Alex,

Je zet in je mail dat je de kleppen gesteld hebt op 0.20 en 0.10 dit is te krap voor gas
Stel ze opnieuw en dan 0.25- en 0.15
Wanneer de lambdasenor slecht zou zou je een foutcode krijgen van storing
gr
honda-men

AAlex (0), 14 jaar geleden

Honda-men,

Je hebt het in je vorige mail over een verhard en eventueel lek membraan in de verdamper. Ik kreeg de indruk dat de koelwaterslangen harder aanvoelen dan voorheen, als de motor op temperatuur is. Zodra de koelfan aansluit worden de slangen weer wat zachter. Er is geen andere indicatie van een mogelijke koppakking lekkage, dus dat wil ik uitsluiten.

Weet jij of er mogelijk "lpgdruk" op t koelwatersysteem zou kunnen komen?

gr Alex

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Alex,

Geen idee voor de druk om het koelsysteem of hoeveel deze zou moeten zijn, ik weet niet of dat ook ergens beschreven staat.
Maar dit heeft tocht niets te maken met het afslaan?
Advies: Conrtroleer je verdamper eens goed

gr.
honda-men

AAlex (0), 14 jaar geleden

uiteindelijk een nieuwe verdamper met stappenmotor geplaatst waarna het probleem (nagenoeg) weg is. Wat wel heel ergerlijk is in deze is dat de plaatselijke gasboer mijn wist te vertellen dat AG deze installaties niet meer ondersteund. Ik heb via internet een andere verdamper (nieuw) kunnen bem,achtigen. koste ca 300 euro.

allemaal bedankt voor t mee denken

honda-men (0) PRO, 14 jaar geleden

Beste Alex,

Graag gedaan en nog veel rijplezier.
Wat ik al schreef op 25 september dat het wel eens de gasverdamper zou kunnen zijn was nog niet zo slecht idee.
Waren de rubbers niet hard geworden??

vr.gr
honda-men

AAlex (0), 14 jaar geleden

Of de rubbers hard waren heb ik verder niet bekeken, wat me wel opviel is dat er rond de stappenmotor veel slijtage was te zien en dat er enorm veel drab uit de verdamper was af te tappen. en dat laatste is ook al niet lekker voor t rubber.

auto rijd inmiddels een paar weken in irak. er kwamen later nog zoveel problemen onder andere lekke kachelradiator, spanwiel van de aircopomp afgebroken ( rest van de bout in de pomp zelf...niet bij te komen hele airco zou moeten worden gedemonteerd etc) nieuwe banden nodig etc etc uiteindelijk besloten dat t niet meer economisch rendabel was om alles op te knappen dus exit

maar we hebben nog wel een paar maanden prettig er mee gereden na wisselen verdamper. heb er veel van geleerd.

grtz Alex

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda CR-V of stel zelf een nieuwe vraag.