close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Accord: trillen in stuur en stoel

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,4

ik heb sinds 2 weken nieuwe Borbet velgen laten monteren onder mijn Accord, waarop de 4 zo goed als nieuwe zomerbanden van het merk Goodyear zijn komen te liggen, deze banden komen af van de originele honda lichtmetalen velgen die op de auto gemonteerd zaten en waarop ik nu winterbanden heb laten monteren.
Nu doet zich het volgende voor, op de originele Honda lichtmetalen velgen met zomer- of winterbanden geen enkel probleem , maar met de Borbets + zomerbanden blijft er een irritante lichte trilling voelbaar zowel in het stuur als in de stoel tussen de 120-125 km/h. De bandenzaak heeft alle 4 de wielen statisch/dynamisch gebalanceerd, de waarde na balancering was voor alle 4 ok, dit heb ik zelf gezien,ook zijn de wielen nog van voor naar achter gewisseld, echter het trillen houdt aan.
Aangezien de auto niet trilt op de originele velgen met de winterbanden erom lijkt mij dat het toch aan de combinatie nieuwe velgen/zomerbanden moet liggen.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Want de eigenaar van de bandenzaak is ook ten einde raad.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Grt, Roy.

Geplaatst door

ROY KUSTERS (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Pasringen? Et waarde goed. Geen ovale band? Velg rond?

ernhemmer 0

11 jaar

bedankt voor je snelle reactie, pasringen zitten erop, Et waarde is door bandenzaak gecontroleerd bij aanschaf velgen,banden zijn ook nagelopen door monteur maar zijn ok. Velgen zijn nageltje nieuw. Vindt het zelf raar dat er geen trilling is bij de originele velgen met zomer-of winterbanden erop

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Jij zegt zo goed als nieuw. Banden niet gecupt ? Denk toch et niet goed of pasringen. Kan niet anders

ernhemmer 0

11 jaar

banden zijn niet gecupt,lopen verder heel stil, pasringen die gebruikt zijn, zijn de origineel geleverde bij de Borbet velg, deze waren idd nodig omdat er anders een minimale speling was tussen naaf en velg. de velgen zijn op het art. nummer uitgezocht wat bij de accord hoorde, dit heb ik ook zelf gezien toen ik ze bestelde. Zou het zin hebben om de wielen nog eens kruiselings te wisselen?

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Als dat allemaal zou kloppen. Hoop het voor je. Heeft geen zin om de velgen te wisselen. Vraag eens aan de garage wanneer hun voor het laast de balanceer machine hebben geijkt.

ernhemmer 0

11 jaar

de baas zelf vertelde dat dit 2 weken geleden gebeurd was, ook hebben ze alles heel goed schoongemaakt voordat ze zijn begonnen met balanceren.
Ook de bandenzaak vindt het vervelend dat dit lichte trillen blijft maar zijn ten einde raad. Ik heb de borbets met de zomerbanden erom liggend opgeslagen gehad sinds oktober van afgelopen jaar, maar ze zijn pas gemonteerd sinds 2 weken. Tijdens de opslag heb ik de spanning op 2.4 gehouden zoals voorgeschreven voor deze band.Heb ik hier iets fout gedaan misschien? De auto rijdt verder geweldig en ik ben er zeer zuinig op, vandaar dat mij dat trillen gewoon vreselijk irriteerd.
Ik zit erover te denken om een andere bandenzaak bij mij in de buurt hier eens naar te laten kijken, misschien dat zij iets vinden.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Opslag heb je niks verkeerds aan gedaan. Laat ff andere zaak na kijken ik denk toch band velg combinatie

ernhemmer 0

11 jaar

ok, in ieder geval dank je wel voor het meedenken! ik ga hier zaterdag mee naar een andere zaak. Zodra er een oplossing is zal ik deze meteen melden.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

hoi Michael, een andere bandenzaak bezoeken heeft goed resultaat gehad, probleem is voor 99% opgelost, het bleek de linkervoorband te zijn die niet mooi recht liep en slingerde, toen hij op de balanceermachine lag en de monteur het wiel eens vrij liet draaien zag je de de slingering heel duidelijk als je tijdens het ronddraaien naar het loopvlak keek,de andere 3 banden liepen wel mooi recht. De bewuste band is naar achteren gelegd en alle 4 de wielen zijn nogmaals gebalanceerd en hier kwam naar voren dat ze alle 4 toch niet 100% goed gebalanceerd waren, dus ik denk dat het probleem een combinatie van beide factoren is geweest.Er is nu nog een hele minimale trilling voelbaar bij 125/130 km/h, maar hier kan ik mee leven.Nogmaals bedankt voor het meedenken.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Kijk dat is fijn om te horen. Mooi dat het is opgelost.

ernhemmer 0

11 jaar

ik heb vandaag een stuk over de autobaan gereden en de trillingen in het stuur zijn helaas weer terug..... om moedeloos van te worden.
Als je de arm op het kunstof van de deur laat rusten voel je het het daar ook, en wederom tussen de 110-130 km/h.Het is na zaterdag weer duidelijk erger geworden. ik las op een forum dat goodyear banden de meeste trillingen veroorzaken, kan dit kloppen? Alle loodjes zitten nog op hun plek.
Zou dit nu toch kunnen komen door de slingering in de band? en kun je dit ook in het stuur blijven voelen ondanks dat deze band achter is gemonteerd? De banden zijn nog zo goed als nieuw met ongeveer 7mm profiel op alle 4.
Heeft iemand misschien nog een idee wat deze trilling kan veroorzaken? Dit rijdt namelijk echt vermoeiend.
Ik hoop tot iemand de gouden tip heeft...

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Waarom draai je de goodyears niet nog een keer op de orginele velgen? Heb je niks te maken met pasringen.

Pivavar 80

11 jaar

Hoi Pivavar, dak voor je reactie, ik heb lang gezocht naar een mooie set velgen voor de accord en deze borbets staan echt super onder deze auto.
Op de originele velgen heb ik nu de winterbanden liggen, maar het is toch te gek dat de auto niet trillingsvrij op deze
band/velg combinatie kan lopen. Heb jij misschien een idee wat het anders zou kunnen zijn?

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Het kan echt dat de et waard niet klopt naaf ook goed schoon? Waar de pasringen op vallen

ernhemmer 0

11 jaar

ik wil hier zaterdag mee teruggaan naar de bandenzaak die mij zaterdag zo goed heeft geholpen, de naaf was echt goed schoon,ik zal hun vragen de et waarde te controleren, het zou mij bevreemden dat deze niet goed is, omdat dit onderdeel nummer vanuit het borbet boek is gezocht bij de accord 2.4 bouwjaar 2003-2007 en die van mij is van 2007.
wat ik mij afvraag is of de slingerende band die nu achter ligt deze trilling ook in het stuur kan blijven veroorzaken? De trilling was zatrdag echt nog maar minimaal voelbaar maar is nu weer duidelijk terug.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Je moet het zo zien. Als een band niet helemaal rond is bv. Kan die altijd blijven trillen. Ook al geeft ie 0 gram onbelans aan. Zie het als een hoepel

ernhemmer 0

11 jaar

hoi Michael, ok merci voor je reactie, ik ga er zaterdag mee terug, de gegevens op het doosje waar de wielbouten hebben ingezeten kloppen feilloos met wat het zou moeten zijn, alleen staat de ET waarde er helaas niet op. Ik laat dit zaterdag goed nakijken, als ik niet van die trilling afkom gaan de goodyears eraf en komen er 4 michelins onder, want zo ga ik niet doorrijden. Nogmaals dank voor je reactie.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Laat eerst maar alles goed checken. Heur et wel. Succes

ernhemmer 0

11 jaar

merci, dat zal ik zeker laten doen, zal je tip qua bridgestone banden zeker meenemen mochten er nieuwe onderkomen.ik meld me weer zodra er nieuws is.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Gewoon niet goed gebalanceerd. Bandenspanning ok? Wat is de bandenmaat?
En qua trillingsvrij rijden is Michelin nog steeds het beste maar ook bridgestone is niet slecht, iets hardere compound / stuggere band.

Mausx 0

11 jaar

hoi Maurice, de bandenspanning rondom is op advies van de bandenspecialist op 2.4 gezet, de bandenmaat is 225-45-17. alle 4 de wielen zijn wederom gebalanceerd bij de zaak waar ik 2e keer ben geweest en volgens de apparatuur 100% ok.(zelf gezien) De trilling was daarna ook zo goed als weg, echter sinds een paar dagen is die weer terug tussen de 110-130 km/h. ik heb een nieuwe afspraak gemaakt en ga morgen terug, zij denken toch aan de slingerende band die nu links achter ligt, maar ik vind het raar dat die dan weer in het stuur trilt. wordt vervolgd...

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Het probleem is nu hopelijk opgelost, het zit hem zo goed als zeker in de slingerende linker achterband in combinatie met de voorwielen.om alles proberen uit te sluiten, heb ik eerst links achter de originele honda velg met winterband had gemonteerd om te kijken of de trillingen wegwaren,dit was niet helemaal het geval, daarna heb ik het linker voorwiel rechts voor gelegd en het rechter voorwiel naar links voor, en de wagen was volledig trillingsvrij, EINDELIJK!!!! Het is dus een combinatie geweest van de slingerende achterband met de 2 voorwielen, want toen ik het het wiel met de slingeraar weer achterop teruggelegd had, trilde hij weer in het stuur en stoel.. Ik heb vandaag een nieuwe goodyear besteld voor links achter en deze wordt er woensdag of donderdag opgelegd.Dan is het hopelijk allemaal ok.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

afgelopen vrijdag (op mijn verzoek) de nieuwe band er op laten leggen en opnieuw laten balanceren (er hoefde slechts 10 gram lood geplakt te worden). proef gaan rijden maar nog steeds trillen in stuur en stoel al is het minder dan voorheen...dus die slingerband veroorzaakte niet het hele trillen. Waar moet ik nu nog aan denken, is de velg misschien de boosdoener? (splinternieuwe Borbets).Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor mij want ik zou het echt niet meer weten.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Pasringen et waarde. Denk toch dat je het daar in moet zoeken

ernhemmer 0

11 jaar

hoi Michael, ik heb zaterdag gekeken en de et waarde wat op de velg stond is 45. Ik heb net op internet de et waarde op kenteken nagezocht welke bij mijn auto hoorde en dat zou moeten zijn 55.... Echter deze velgen zijn besteld via het boek bij de banden boer op dit autotype. Wat klopt nu?

ROY KUSTERS 0

11 jaar

ET waarde voor jou auto is 55.
de banden boer zal bij het verkeerde bouwjaar gekeken hebben...
echter...bij een ET waarde die 10mm kleiner is gaan de wielen niet trillen, de velg staat alleen meer naar binnen.

Hans4040 1315
badge vip badge

11 jaar

hoi Hans, bedankt voor je reactie.dus die 10 mm kleinere et waarde zou deze trillingen niet mogen veroorzaken als ik het goed begrijp? Waar zou ik dan nog aan moeten denken,een niet geheel ronde velg misschien?

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Naar buiten. Heel veel Civic hybrids staan op et55 ipv 45 omdat er after market Civic 5drs velgen gekozen worden. En staan de wielen juist naar binnen. Hier net andersom. Dus terug voor de juiste et-waarde.

Pivavar 80

11 jaar

ik heb vandaag ook nog even de Honda dealer benaderd en gevraagd of ET45 kon voor dit type accord, zij wisten mij te vertellen dat dit geen probleem was en dat dit het trillen niet zou moeten veroorzaken, ondanks dat het officieel ET50 of ET55 zou moeten zijn.Omdat we al veel hebben geprobeerd denken zij dat het waarschijnlijk ook gezocht moet worden in een niet geheel ronde velg.Wordt vervolgd...

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Wat je ook nog kunt doen is een bedrijf zoeken die de wielen kunnen spinnen met een fine balancer.
Oftewel onder de auto balanceren. Dan neem je ook het onbalans uit eventueel onderstel weg.

Mausx 0

11 jaar

[quote=ROY KUSTERS].Omdat we al veel hebben geprobeerd denken zij dat het waarschijnlijk ook gezocht moet worden in een niet geheel ronde velg.Wordt vervolgd...[/quote]
Een kromme velg kan men toch zien op het balanceerapparaat ??

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Als de velg op het balanceer apparaat zit kan je toch zien of er een hoogte slag in zit....band en/of velg ??

Hans4040 1315
badge vip badge

11 jaar

Alles wijst op (een) onjuiste velg(en) en je blijft maar naar adviezen luisteren / excuses zoeken dat het toch vooral niet om onjuiste velgen gaat. Sluit die velgen uit door de zomerbanden op de orginele velgen te monteren, desnoods 2 om 2. Ook al zijn die velgen misschien supermooi, ze horen niet onder de auto en staan een centimeter naar buiten. een afwijking van 20% tov orgineel. En dan wordt het eerder goedkoop dan chique.

Pivavar 80

11 jaar

allereerst dank allemaal voor het meedenken en de gegeven adviezen, als de wielen op het balanceerapparaat liggen en ronddraaien is op het blote oog niks te zien aan de velgen, ze draaien alle 4 keurig rond er is geen hoogteslag zichtbaar.

Peter, ik heb contact opgenomen met de lokale Honda dealer om zeker te weten of een ET 45 velg problemen geeft op dit type accord of niet, hun antwoord was duidelijk, nee geen probleem het kan en zou niet de trillingen mogen veroorzaken.
Dus ik zoek zeker geen excuses om de velgen maar uit te sluiten, ze staan ook zeker niet overdreven ver naar buiten.Als ET 45 echt niet klopt voor deze auto gaan ze er morgen nog vanaf.Zelfs in de boeken met originele Honda velgen bij de dealer wordt in het ene boek gesproken over ET 50 en in het andere boek over ET 55 voor dit type accord,aldus de receptioniste.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

ET voor een Accord is al minimaal 15 jaar op 55. Niets meer, niets minder. Op orginele velgen met winterbanden heb je geen centje pijn. Dus het ligt of aan de banden, of aan de velgen, of aan een combinatie. Door niet de voorgeschreven waardes aan te houden (lengte, breedte wat dan ook) kun je allerlei afwijkend gedrag krijgen. Afgelopen winter veel klachten gehad van Mondeo rijders op hun winterbanden. Zeer wisselend stuurgedrag, op de gekste momenten geen tractie, trillingen en scheeftrekken en een zeer actief ESP-systeem. Op orginele banden geen centje pijn. Had de leasemij een of andere partij winterbanden op de kop getikt. Ja, het voldoet aan de regelgeving, maar nee, het werkt dus niet. Uurtje werk, 8 banden eraf, 4 erom.....

Pivavar 80

11 jaar

na een tijdje gezocht te hebben heb ik een bandenzaak gevonden redelijk kort in de buurt, die de wielen nogmaals gaat balanceren en ze daarna nog een keer gaat balanceren aan de auto, waarna het probleem hopelijk definitief opgelost is. Volgens deze man stond de gekozen band velg combinatie garant voor een stugger karakter van de auto omdat de wang van de band verder naar binnen staat dan de velgrand en trillingen daardoor veel sneller voelbaar zijn vanwege een minder verende werking van de wang van de band.
Het valt mij wel op dat als de buitentemperatuur hoger is de trillingen minder zijn.Op 10 mei kan ik er terecht, wordt vervolgd...

ROY KUSTERS 0

11 jaar

op 10 mei de auto nogmaals volledig laten balanceren bij een 3e bedrijf en daarna alle 4 nogmaals gecontroleerd aan de auto, hij is helemaal goed.De banden zijn nogmaals gecontroleerd op evt. cuppen en ook de velgen zijn nagekeken op een evt. aanwezige slag maar alles is prima in orde. Wat mij wel opviel is dat er weer een onbalans was (45 gram totaal van alle 4 de wielen), dit is hersteld. Ik ben inmiddels bij 3 bandenboeren geweest en steeds wordt er weer onbalans geconstateerd terwijl het daarvoor bij de andere bandenboer prima in orde was, ik vind dit maar vreemd.

Ik ben gaan rijden en de auto is stil tot 115 km/h en daarna begint hij weer te trillen tot ongeveer 130 km/h. Ik ben teruggegaan en nogmaals is alles gecontroleerd maar alles is gewoon goed. Volgens hem kan dit trillen alleen nog gezocht worden in de band/velgcombinatie zoals Peter ook al zei,ondanks dat deze volgens de honda dealer en de technische gegevens van de bandenboer moeten kunnen voor deze auto.

De velg zelf komt vrij ver naar buiten en de band zelf ligt vrij ver naar binnen om de velg, wat de auto volgens de bandenboer stug maakt maar tevens een geweldige wegligging geeft,(klopt!!) dit in combinatie met de vrij harde goodyear banden kan de wagen zeker gevoeliger maken voor trillingen. Het enige wat ik nog zou kunnen proberen is de banden te wisselen zodra ze zijn versleten voor een zachter type band.

Dit zal ik dan tzt ook doen, voor nu heb ik me er bij neergelegd aangezien het al een aardige duit gekost heeft en nog steeds niet het gewenste resultaat heeft gehad.indien het me echt te gek wordt gaan de borbets ervan af en de zomerbanden terug om de originele honda velgen. Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het aandragen van evt. oplossingen

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Roy, passen de banden wel goed op de velgen, ik heb dit hele verhaal geheel doorgelezen maar Ik heb niets gelezen over de breedtemaat van je velgen.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Ralf, topic loopt al een tijdje; waarom nu opeens reageren met een vraag voor een foto?

Hans4040 1315
badge vip badge

11 jaar

Heb reactie aangepast.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

hoi Ralf, de velgbreedte is 8 inch.Hiervoor zou een bandbreedte van 225 of 235 ideaal moeten zijn, bij mij liggen er 4 goodyear efficient grip banden op in de maat 225-45-17, dus dit zou moeten kloppen. Alleen de ET waarde is afwijkend, namelijk 45 ipv 50/55 zoals gebruikelijk bij deze Accord waardoor de wielen verder naar buiten staan. Ondanks dat dit volgens de honda dealer geen probleem is denk ik toch, zoals Peter ook al eerder aangaf, dat dit de auto veel gevoeliger maakt voor onder andere trillingen.Dus aangezien ik nagenoeg alles al geprobeerd heb om de trillingen eruit te krijgen rij ik of de banden op en zal deze daarna vervangen voor een zachter type band, of verkoop ik de banden + velgen en ga ik terug naar een originele Honda velg, daar ben ik nog niet helemaal uit.

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Akkoord met je Accord. De reden waarom ik dat vroeg is; het hieronderstaande. Ik dacht hierdoor dat je een veel te smalle band om die velgen had liggen.

[quote=ROY KUSTERS]................ De velg zelf komt vrij ver naar buiten en de band zelf ligt vrij ver naar binnen om de velg, ..................[/quote]

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

na een 3 tal weken rondgereden te hebben met die vervelende trillingen, toch nog eens een afspraak gemaakt met een Honda specialist bij ons in de buurt. Deze heeft vandaag de wielophanging voor en achter grondig nagekeken op evt. speling die trillingen zou kunnen veroorzaken, echter de ophanging was prima in orde,er was geen speling voelbaar. Daarna ben ik samen met de monteur een stuk autobaan gaan rijden zodat hij het trillen kon voelen. Nadat hij dit ook gevoeld had zijn alle 4 de wielen gebalanceerd aan de auto, hier kwam uit dat er links achter 10 gram lood bij moest en rechtsvoor 15 gram. Op het moment dat het wiel linksachter los van de grond was en de balanceermachine het wiel op hoge snelheid ronddraaide, voelde je de trilling ook in de carrosserie, na het plakken van de loodjes was dit zo goed als helemaal weg.

Na het balanceren is de bandenspanning op advies van de monteur teruggebracht naar 2.2 bar voor en 2.1 bar achter, precies zoals op de sticker op de deurstijl staat (ipv de 2.4/2.5 die de bandenboer erin gepompt had). Met name aan de achterbanden kon je zien dat het loopvlak niet over de hele breedte mooi zwart was maar aan de buitenzijde van het loopvlak lichter van kleur, een teken dat ze te hard gepompt waren. (was eerder nog niemand opgevalllen...)

Daarna weer een stuk autobaan gaan rijden en in het beruchte snelheids gebied vanaf 110-125 km/h was de auto nagenoeg trillingsvrij, HET KAN DUS TOCH!!!
Op een superstrak wegdek voel je het stuur nog heel minimaal trillen als je erop let, maar dit valt niet echt meer op en is peanuts vergeleken met hoe het was.
Met dit resultaat kan ik prima leven. Bij deze wil ik een ieder nogmaals bedanken voor het meedenken!

ROY KUSTERS 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.