auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Trajet: 2.0 Crdi loopt warm

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Crdi

Hyundai Trajet 2.0 CRDI van nov 2006.
Momenteel 129000 km.
Heb met deze auto vaak in de bergen gezeten, zelfs met aanhangwagen, bij warm weer. Temperatuur bleef daarbij steeds perfect stabiel. Altijd gevonden dat deze auto een prima koelsysteem had (grote radiator en 2 ventilators).
Tot ik vorige zomer in het zuiden van Frankrijk een “col” oprijd (steil dwz vaak in 2de terugschakelen, en nooit sneller dan 40 km/u rijden) en de naald plots razendsnel naar het rood toe ging. Onmiddellijk aan de kant, verwarming op warmste stand gezet en vol laten blazen. Even later was het probleem opgelost, temperatuur normaal en ik kon verder.
Ik weet dit voorval aan het feit dat het buiten erg warm was (35 °C!), ik de airco op had staan en de auto zwaar geladen was. Dat in combinatie met traag een helling opzwoegen.
Echter, een week later had ik het opnieuw, en nu was de temperatuur buiten niet bijzonder hoog, geen AC op en geen lading van betekenis.
Zeer vervelend en de rest van de reis met een oog op de temperatuurmeter gereden.

Thuisgekomen van mijn reis:
- Thermostaat vervangen
- Waterpomp vervangen (de distributieriem moest toch worden vervangen, dus dat kon in één moeite gebeuren)
- Mijn garage heeft alle sensoren nagemeten, alles OK.
- Koelvloeistof zit er genoeg in.

Echter, een maand later trek ik weer naar de bergen, en je raadt het al: weer twee keer dat probleem. De eerste keer ben ik onmiddellijk aan de kant gegaan, motorkap open om te zien of de ventilators wel draaiden en jawel, dat deden ze.

Heeft iemand een suggestie voor mij? Mijn garagist verdenkt de radiator, maar ik kan me niet echt inbeelden dat dit bij een auto van 4 jaar oud een probleem zou mogen geven.

Het probleem doet zich tot nu toe uitsluitend voor wanneer ik een steile berg op rijd. Met steil bedoel ik 5-10 % helling en dat over 1500 hoogtemeters of zo. Typisch is dan wel dat men zeer traag rijdt (dus koeling vanwege rijwind is nihil), en veel toeren maakt. Extreme omstandigheden dus maar kom, de auto had dat vroeger niet, ik had zelfs geen aanhanger bij en in Frankrijk is het nu ook niet zo warm (zo een auto moet evengoed in écht warme landen kunnen gebruikt worden)
Op vlakke weg geen enkel probleem, zelfs niet in fileverkeer en zwaar geladen.

Volgende zomer ga ik weer naar de bergen, en dat probleem moet dan echt wel opgelost zijn.

Bedankt

Paul

Geplaatst door

Paul_db (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja dat is moeilijk uit te proberen hier , weinig bergen : wordt je radiateur overal goed warm ? thermostaat blijven hangen , maar deze is vernieuwd
je zou nog een reinigins middel in het koelsysteem kunnen doen , of toch de radiateur vervangen, maar vreemde is dat hij het niet constant doet,
weet zo direct geen oorzaak

jan5047 0
badge

13 jaar

Hallo,

inderdaad dat is mijn grootste probleem: je kan het hier niet testen. De wagen loopt hier perfect, de temperatuurwijzer staat mooi in de helft en beweegt geen millimeter, ongeacht de omstandigheden.

Het probleem leek me van in het begin de thermostaat: plotseling heel warm lopen (werkelijk op 30 seconden tijd van normaal naar ondergrens van het rood) en dan daarna plotseling weer normaal worden (ondanks dat ik nog maar halverwege de berg stond en mijn weg bergop heb verdergezet).
Ik heb de oude thermostaat getest en die opende op de juiste temperatuur (herinner me niet meer precies dewelke, zou in het werkplaatshandboek van de auto moeten kijken, ergens rond de 87°C meen ik). En trouwens, de thermostaat is vervangen...
Wat ik wel vind: die thermostaat gaat echt niet heel ver open. Maar misschien is dat normaal.

Mijn tweede vermoeden is toch de ventilatoren die niet of te laat aanslaan. Door bv. probleem met een sensor. Je kan dat al rijdend moeilijk nagaan, en tegen dat je de auto aan de kant hebt en de motorkap open, kunnen ze alweer draaien....
Ik ben aan het overwegen om een kabeltje te leggen van de voeding van de ventilator naar mijn interieur, met een verklikkerlichtje erop. Zo kan ik al rijdend zien of de ventilator stroom krijgt (en dus correct aangestuurd is door de sensor ) wanneer hij dat warmlopen nog eens heeft. Maar zelfde probleem: dat kan ik alleen maar in de bergen testen...


In een verstopte radiator geloof ik minder, maar die reiniging is inderdaad een optie.

Paul

Paul_db 0

13 jaar

wat ook nog kan een schakelaar monteren voor de ventilators dus dat je ze handmatig kan aanzetten dit heb ik ook gedaan voor mijn camper als je moet trekken of een berg opmoet ze aan zetten uit voorzorg ik heb daar wel goede ervaring mee

jan5047 0
badge

13 jaar

Is inderdaad ook een mogelijkheid (maar ik moet dan wel zien dat het automatisch aanslaan ook blijft werken!). Thermostaat verwijderen is ook een mogelijk paardenmiddel :-)
Maar in plaats van zulke "oplossingen" zou ik liever willen uitvlooien wat de oorzaak is. Want die auto heeft jaren onder net dezelfde omstandigheden, net diezelfde bergen opgereden.

Paul_db 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.