Hyundai Lantra: Alle olie verdwijnt!!!

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Goeiemorgen,

Ik heb sinds 2 weken problemen met mijn Lantra uit '96.
2 weken geleden merkte ik dat hij nog maar op 3 pitten reed. Daar ik weinig verstand van auto's heb, heb ik de ANWB gebeld (stond 150km van huis) en heb hen even laten kijken. Was een bougie stuk (echt stuk, dat "vonkesteentje" binnenin was losgeraakt.) Samen met ANWB monteur 4 nieuwe bougies gekocht en geplaatst. De auto liep weer als een zonnetje.

Een week later hoorde ik de motor tikken. Meteen naar het oliepijl gekeken, die zat onder het minimum-streepje. Dus meteen een vat olie gekocht (10w40) en ik denk zeker 4 liter gebruikt, waarna hij net onder het maximumstreepje zat. 2 uur later gaan rijden, en na 10 minuten was het getik weg. Mooi, dacht ik...

Gister ging ik gezellig op kerstbezoek, waarvoor ik 125km moest rijden. Tijdens het rijden zag ik regelmatig aardig wat blauwe rook uit de straalpijp komen. Ik vermoedde al dat dat door de olie kwam, maar verder niet direct op gereageerd. Toen ik na 125km op mijn bestemming aankwam, hoorde ik de motor weer tikken en het olie lampje branden!!! Even gepijld, alle olie weg!!!!!

Thuis heeft hij 2 dagen stil gestaan en heb niets onder de auto zien liggen (stond in de sneeuw, dus moet wel opvallen).

Maar ik ga er nu niet weer een nieuwe kan ingooien, dan blijf ik aan de gang! En rijden ga ik ook niet doen, want dan overlijdt m'n motor. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn???

Owja, de laatste week hapert de motor af en toe ook bij het optrekken. Dan houdt hij even in en geeft hij ineens een "powerboost"

dadennis

Geplaatst door dadennis (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Lantra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Highway (165) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat je motor al overleden is. Laat eens compressie meten of nog beter een lektest doen.

Hans4040 (390) PRO, 14 jaar geleden

Waar is dat afgebroken stukje van de bougie gebleven?
Ik denk tussen de zuigerveren........

dadennis (0), 14 jaar geleden

Nee dat stukje zat los in de bougie.

Zie het plaatje http://img191.imageshack.us/img191/9278/...

Als ik de bougie zo hield, kwam dat stukje tegen de massaelectrode, als ik de bougie omdraaide, verdween dat stukje (een soort pinnetje) naar binnen.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Ik denk toch dat een stukje van de bougie tussen de zuiger en de cilinderwand is gekomen en een groef in de cilinderwand heeft gemaakt. Dat verklaart het extreme olieverbruikt. Doordat je twee keer met veel te weinig oli
e hebt gereden, zal dat waarschijnlijk ook schade hebben veroorzaakt. Dat haperen is te verklaren doordat de bougie van deze cilinder af en toe zo nat wordt van de olie, dat de vonk soms niet overspringt.

christiaan1111 (0), 14 jaar geleden

Als dat "pinnentje" los heeft gezeten, moet er toch iets los zijn gekomen wat hem vast heeft gehouden. Kans bestaat dat dit in de motor is gekomen. Het minste geringste kan natuurlijk al grote gevolgen hebben.
Je zegd dat de olie niet onder de auto ligt? Dan kan het alleen maar door de uitlaat naar buiten.
Ik zou zeggen, doe een compressie test, en je weet veel meer.
Succes

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

dat pinnetje wat beweegt zit tussen de kabel dop en de massa electrode
als de massa electrode weg is kan hij los bewegen zoals nu
en de massa electrode zit /zat in de cilinder en heeft een suez kanaal in je cilinderwand gegraven
daar kan genoeg olie door heen om m te verzuipen

dadennis (0), 14 jaar geleden

Volgens de monteur van de ANWB was de bougie verder nog in tact. Behalve dan dat dat pinnetje los zat. Het leek niet alsof er iets uitgevallen kon zijn en in de motor terecht gekomen zijn, want de massaelectrode zat er gewoon nog aan en die voorkwam dat dat "pinnetje" of andere losse onderdelen in de bougie naar buiten kwamen.

Een vriend gaf me aan dat ik voor 800 euro een ander motorblok inclusief montage zal moeten betalen.
Als dat het uiteindelijk gaat worden, ga ik gewoon voor een andere Lantra kijken want naast die 800 euro moet ik nog 2 nieuwe banden hebben, werkt de blower niet en komt er geen vloeistof uit de ruitensproeiers (je hoort hem wel pompen). Verder moet ik binnenkort voor de apk en geen idee wat ze daar nu weer gaan vinden.

Mocht ik hem dus weg doen, heb ik een "klus-lantra" te koop staan, hahaha...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Lantra of stel zelf een nieuwe vraag.