Als ik de auto wil starten en de sleutel omdraai, klikt het continue ergens achter het dashboard.
Ik weet dat de accu niet de beste meer is, dus startkabels erbij en met mijn 2de auto geprobeert te starten, maar exact hetzelfde effect, klikkend/tikkend geluid, niet 1x maar continue.
Zijn de stratkabels niet goed, donor accu niet goed, of moet ik het probleem ergens anders zoeken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zou een kapotte startmotor kunnen zijn, wat je kunt proberen is met een hamer een tik op de startmotor te geven en kijken of hij dan wel aanslaat.
Eventueel zou het ook kunnen dat je een kapot relais hebt wat blijft tikken. Als je een beetje makkelijk bij de startmotor kan kun je ook even kijken of je hem direct op de accu kunt aansluiten, dan weet je of hij wel of geen stroom krijgt.
succes!
Ik heb inmiddels gisteren de accu vervangen.
Daarna was het direct starten en "lopen".
Vanochtend ook zonder problemen kunnen starten, maar later op de ochtend alweer die klikjes, lijkt erop dat-ie weer niet stroom genoeg krijgt.
Nu komt het:
ANWB erbij gehaald, zijn klemmen erop ... direct starten.
Tijdje laten draaien, allerlei testen uitgevoerd, opnieuw proberen zonder zijn klemmen: niets.
Klemmen er weer op, direct starten.
Accu maar eens getest, aangesloten aan de auto: 64A i.p.v. 300A .. dus accu vervangen (is dus net nieuw)
Daarna nog eens getest, maar nu de polen verwijderd, dus alleen de accu getest: Accu oke !!
Elke keer als de accu aan de auto is aangesloten, dan doet-ie het niet.
Met een extra accu erbij aan (Van ANWB, maar ook een losse accu geprobeerd), dan doet-ie het wel.
Testen we de accu als die los staat, dan is die oke, maar zodra die is aangesloten in de auto, dan geeft de test aan dat de accu vervangen moet worden.
Zou dit kunnen zijn dat de massa niet lekker zit ?
Ik heb verscheidene personen erbij gehad en niemand snapt er iets van.
En ik ook niet meer.
Iemand ideeën ?
13 jaar
er is iets wat veel stroom vreet zodra de accu is aangesloten...is de stroomafname al gemeten?
Ik geloof niet dat de stroomafname is gemeten.
De accu is namelijk gloednieuw en staat nog geen minuut in de auto, want ik ben teruggeweest naar Brezan, waar ik de accu heb gehaald.
Bonnetje van de ANWB erbij waarop stond dat de accu vervangen moest worden.
Nieuwe accu erin, sleutel omdraaien: Niets !
Wat het rare is: meten op de kale (losstaande) accu is 100% oke. (op die nieuwe van gister, zowel als op de nieuwe van vandaag)
Meten op de aangesloten accu is slechte accu (??)
Dus de accu is ineens slecht als die aangesloten is, maar als je de klemmen/polen loshaald, en rechtstreeks op de accu zelf test, dan is die weer ineens oke.
Waar ik dus aan denk, is dat er iets met de klemmen/polen van de auto is.
Als die erop zitten en er wordt getest, dan zitten de klemmen van de tester over de klemmen van de auto, dus niet rechtstreeks op de kale pool van de accu.
Op dat moment is het testresultaat slecht.
Echt een bizar probleem.
13 jaar
Daarom zeg ik: er is iets wat veel stroom vreet zodra de accu is aangesloten...
sluit alleen de pluspool aan op de accu en hang dan een amperemeter tussen de min van de accu en massa van de auto..wanneer de stroom nu hoog is, haal je 1 voor 1 zekeringen eruit, tot de stroom afname wegvalt..dan weet je in ieder geval in welk circuit je het moet zoeken.
succes
mvg,
Hans
Oke, klinkt inderdaad wel logisch, ga ik proberen.
Ik heb wel zo'n meter, maar waar moet de draaiknop op staan om dit te kunnen meten ?
13 jaar
Op Ampere, gelijkspanning...hoogste stand, bv 2 Amp.
Oke, dat is te begrijpen.
Wanneer weet ik nu of de meting te hoog is, dus (veel) hoger dan normaal, zodat dit soort problemen voorkomen ?
Kan ik de meter op 10A zetten ?
13 jaar
Hey en als hij liep he heb je toevallig ook al gemeten hoeveel volt er dan op je multimeter staat?
Daar moet ongeveer 13,5 tot 14,5 volt staan ( als ik me niet vergis dan toch ) Doet hij dit niet, dan ga er maar van uit dat je dynamo kaduuk is en dan laad hij het goedje natuurlijk ook niet op. En dan lekker de radio aan, lampen enz enz dan trekt hij wel leeg?!
Bij sommige of bij alle auto's dat weet ik niet gaat er soms een accu lampje branden terwijl de motor draait. Dan is de dynamo zeker kapot.
Hoop dat je er wat aan hebt joh!
Gr Dion
13 jaar
Dion, je denkt verkeerd om....zodra de accu aangesloten is wordt er stroom afgenomen en wel zoveel dat er niet voldoende over blijft om te starten...heeft niets te maken met het laden van de accu.
Gisteravond na het werk wilde ik allerlei dingen gaan meten.
Maar het bleef door mijn hoofd spoken, dat een accu niet in 5 minuten leeg getrokken kan worden.
Als er een grote stroomverbruiker zou zijn, dan had die de 1ste nieuwe accu in de eerste nacht al helemaal leeg moeten trekken, maar dat gebeurde niet, want 's ochtends starte de auto gewoon.
Affijn, koppig als ik ben, heb ik eerst met de dremel de binnenzijde van de min-klem helemaal blank gemaakt.
Klem erop, starten en ...... lopen ! in 1x !
Diverse malen auto uit en weer gestart, direct lopen, geen vuiltje meer aan de lucht.
Door het schoonschuren met de dremel kan de klem niet meer volledig vast, dus de klem is niet echt goed meer.
Vandaag een nieuwe accuklem halen en die zal ik erop zetten.
Kortom: massaprobleem, nu opgelost door de klem zeer goed schoon te maken.
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken, ik heb weer een hoop geleerd.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Lantra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar