Hyundai Santa Fe: Centrale vergrendeling achterportieren hapert

Bouwjaar: 2006

Hallo allen,

Van onze Santa Fe hapert zo af en toe de centrale vergrendeling van de achterportieren. Deze gaat dan met zowel de sleutel als met de afstandsbediening niet op slot en/of open. Soms is het probleem ineens weer weg en nu al een paar dagen werkt het niet. Het lijkt soms alsof ze wel "willen", althans het vergrendelhendeltje aan de binnenkant van de deur beweegt iets. De voorportieren en achterklep werken goed.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Alvast bedankt voor de tips.

Jeroen

cadillac1965

Geplaatst door cadillac1965 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

cadillac1965 (0), 12 jaar geleden

Iemand een idee??

De vergrendeling van de achterportieren werkt nu helemaal niet meer. Ik heb al geprobeerd de deurpanelen te demonteren maar dat is nog niet gelukt, niet te zien hoe dit vast zit.......

Alvast bedankt voor de reacties.

Fvdr (0), 12 jaar geleden

Hallo,


Ik heb hetzelfde probleem. Heb je al een idee wat het is?

Groet frank

rvanderveer (0), 11 jaar geleden

Ik heb een Santa Fe van 2006 (model 2006-2010). Toen de auto net buiten de garantie was, haperde het portier rechtsachter. Soms wel, soms niet. Bijzonder irritant. Vorig jaar en dit jaar kwamen daar het linker-achter en linker-voorportier bij. Reparatie van deze 3 portieren kost bij de Hyundai dealer ongeveer € 1200 incl. BTW. Drie haperende portieren begonnen me aardig op mijn zenuwen te werken. Hyundai's verweer is: buiten garantie en slijtage. Imiddels heb ik de sloten zelf vervangen.

Ik ben als volgt te werk gegaan: allereerst het Internet afgeschuimd. Het blijkt dat meerdere merken hier last van hebben o.a. Lexus, Toyota, Volkswagen. Het blijkt dat de 12V mini-DC motoren het probleem veroorzaken. Deze motoren kosten ongeveer €10 tot € 20 voor 4 stuks. Ik heb allereerst het slot van de rechter-achter portier verwijderd. De slotunit is een kunststof behuizing die hermetisch is afgesloten. Ik heb de unit opengeboord op 4 markante punten. Met wat 'geweld' kon ik de twee helften van elkaar scheiden en kon ik de 12V motor verwijderen. Deze bleek inderdaad niet goed meer te werken. Omdat het in elkaar zetten van twee helften onbegonnen werk is, heb ik toch maar besloten om de rechter-achter unit nieuw te kopen. Bij Hyundai kost deze unit ongeveer € 240 excl. BTW. Via een vriend heb ik de 3 units totaal voor ongeveer € 400 excl BTW kunnen krijgen. Ik heb ze nu alle drie vervangen en alles werkt naar behoren. Het in- en uitbouwen is te doen maar is niet eenvoudig.

Vervolgens ga ik bij de Hyundai importeur een officieel coulance-verzoek indienen. Men zal zich wel verschuilen achter slijtage etc. maar daar neem ik geen genoegen mee. Mocht de importeur niet meewerken dan zal ik dit aan de geschillencommissie voorleggen. Dat zal wel een langdurig traject worden, maar ik vind het toch de moeite waard.

Ik hou jullie op de hoogte. Voor vragen, mail naar ruud@vanderveer.info

rvanderveer (0), 11 jaar geleden

De Hyundai artikelnummers van de deurslotmechanieken voor de Santa Fe II zijn wel handig, denk ik:

Achter, rechts:81420-2B000
Achter, links: 81410-2B000
Voor, rechts: 81320-2B030
Voor, links: 81310-1B020

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.