close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Accent: Check engine lampje blijft branden...ecu defect?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Goedenavond,

Ik zal proberen kort te omschrijven wat het probleem van mijn Hyundai Accent is:

De auto is in januari overgenomen van mijn zwager. Deze reed al ruim een jaar met het check engine lampje rond, zonder dat de auto zich anders gedroeg. Tot twee weken voor de APK in februari in 2011. De auto schokte enorm en het check engine lampje knipperde ook zo nu en dan. De CO was te hoog voor de APK. Dmv het uitlezen van het storingsgeheugen werd de klopsensor aangegeven.
De klopsensor vervangen had geen effect. Door de stekker van de LuchtMassaMeter (LMM) te halen liep de auto weer goed en was de CO in orde voor de APK. 'Dus' een nieuwe LMM (Nipparts) besteld en geplaatst en de auto deed het welgeteld vier dagen goed. Wat is er dus in chronologische volgorde vervangen:

-klopsensor
-Luchtmassameter
-bougiekabels (je zag de vonken overslaan)
-bobine's (één bobine isoleerde niet goed meer; gaf vonken). Storingsgeheugen gaf in dit geval ook onregelmatig lopen van cilinder 1 & 3 aan.
-bougies

De auto heeft het daarna welgeteld 3 weken goed gedaan. Daarna begon het liedje weer van voor af aan, lees:

-check eninge lampje brand continu en knippert zo nu en dan.
-bougiekabels + bobine's zie je weer vonken wanneer je er waternevel op spuit
-uitlezen geeft LMM; echter, wanneer de stekker losgehaald wordt van de LMM treedt er geen verandering op. Dit was eerder wél het geval.
-Het probleem lijkt erger te zijn met koude motor. Vooral vanuit lage toeren merk je dat de motor af en toe overslaat; in hogere toeren is er vol vermogen.
-Doordat ik een auto van de zaak heb is er in vanaf februari slechts 900km met de auto gereden.

Het lijkt duidelijk een ontstekingsprobleem te zijn. Nu heb ik vernomen dat het zou kunnen zijn dat de ECU defect is, waardoor de bobine's defect raken met alle bovenstaande symptomen tot gevolg. Advies is/was dus om zowel de ECU als de bobine's weer te vervangen door exemplaren van de sloop. Is dit een juiste diagnose of is er iemand die dit probleem herkend en mij de oplossing kan aangeven?

Bij voorbaat dank!!
Frans

Geplaatst door

hfa (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bobines gaan niet zomaar stuk door een defecte ECU, wel door een continue zware belasting. Misschien gebruik van verkeerde bougie's, of verkeerd mengsel? Bij een arm mengsel krijgt de bobine het flink voor zijn kiezen omdat de ionisatiespanning veel hoger ligt. En die melding van de klopsensor kan ook komen omdat een motor bij een arm mengsel eerder pingelt/detoneert. Zoals ik je verhaal lees denk ik aan een defecte Lambdasonde. Even meten of de Lambdasonde een continue variabele spanning afgeeft van 0 tot 1 volt.

suc7

jopiekees 0
badge

13 jaar

Is de auto wel eens uit gelezen??? of gewoon maar wat onderdelen vervangen?

Highway 640
badge

13 jaar

Bedankt voor de snelle reactie! De auto is inmiddels denk ik zo'n 4-5 keer uitgelezen.

Vanmorgen nog even in de weer geweest met de auto. Wederom waternevel op de bougiekabels gespoten en geknetter was het gevolg. Ik had nog een setje bougiekabels liggen die bij de bobines van de sloop zaten. Deze gemonteerd en het geknetter is zo goed als weg. Je ziet namelijk nog steeds kleine vonkjes overslaan van de bougiekabel naar de koelwaterslang. Dus NIET (meer) bij de bobines. De bougiekabels zijn konden voor garantie worden geretourneerd. Controle wees uit dat bij twee kabels er een klein gaatje bij de kop zat...

Direct naar de garage gereden en uitgelezen: LuchtMassaMeter wordt aangegeven. Storing gewist, lampje was uit en het gestotter vanuit lage toeren is weg. Zojuist thuisgekomen, auto uitgezet en weer gestart en het lampje brand weer...

Lambdasonde dus even nameten? Als deze niet tussen de genoemde waardes zit, deze vervangen neem ik aan.

ps. bougies zijn vervangen door de voorgeschreven exemplaren.

hfa 0

13 jaar

Lambdasonde wel even goed testen, als de waardes niet worden gehaald, eerst even een paar keer goed accelereren om te kijken of hij dan wel een goede spanning afgeeft. Als je accelereert krijgt hij even een rijk mengsel en dat moet te zien zijn aan de spanning van de Lambdasonde. Als die desondanks nog steeds te laag blijft is ie vermoedelijk stuk. Normaliter hoef dan ook niet verder te zoeken naar valse lucht maar je melding mbt. luchtmassameter baart mij echter wel zorgen. Als je valse lucht hebt, kan je een afwijking in je lambdasonde-signaal krijgen maar ook in je luchtmassameter-signaal. Vandaar die foutcode. Hij meet namelijk minder lucht dan wat er daadwerkelijk in de motor komt. Op de gemeten hoeveelheid lucht is ook je benzine-inspuiting gebaseerd, dus dat is dan ook te weinig, hij krijgt er immers valse lucht bij. Dus: eerst héél goed zoeken naar een lekkage in je inlaatspruitstuk ná de luchtmassameter. Desnoods met een brandbaar goedje zoals remmenreiniger, zodra hij dat ergens naar binnen zuigt zal de motor hoorbaar anders gaan draaien. Ook goed luisteren naar sissende geluiden.


suc7

jopiekees 0
badge

13 jaar

Dank voor de uitleg! Gisteren heb ik bij de garagist de lambdawaarde gecheckt en deze schommelt onder de 1 volt. De garagist zei dat dit eigenlijk ook niet anders kon, omdat hij anders nooit door de APK was gekomen.

Misschien nog handig om te vermelden: de auto is voorzien van een openluchtfilter; deze is na de originele luchtfilterbox geplaatst. De luchtfilterbox is dus leeg; het inlaatkanaal van de resonantiebox is afgedopt. Ik heb eerder gekeken/gecheckt of de motor hier geen valse lucht trok, maar heb niets kunnen ontdekken. Zometeen maar even proberen met remmenreiniger ;-)

Laat het resultaat weten!

ps. a.s maandag krijg ik een vers setje bougiekabels onder garantie. Dit keer geen Nipparts, maar Bosch. De huidige bougiekabels geven nog lichte vonkjes richting de koelwaterslang als je er water op spuit. Dus die zijn ook niet helemaal 100%.

hfa 0

13 jaar

Zojuist nogmaals gekeken of de motor ergens valse lucht trekt; alles na de LMM ingespoten met remmenreiniger, maar de motor gaat niet anders lopen. Wat opvalt is dat de motor koud super op het gas reageert. Wanneer de motor op temperatuur is lijkt het alsof de motor even moeten denken, er is dus wat vertraging in de gasrespons. Vergelijkbaar met een te kleine sproeier/teveel lucht vanuit mijn brommertijdperk ;-) Kan het kloppen dat de motor in de 'opwarmfase' standaard een wat rijker mengsel krijgt, met bovenstaande constatering tot gevolg?

- De LMM is trouwens van Nipparts
- Originele filter terugplaatsen geeft geen ander resultaat. En in principe hoort de LMM de extra lucht te meten en navenant het mengsel aan te passen, tenzij de nieuwe LMM (ook) defect is...
- Het overslaan is momenteel weg, dit lag dus aan de bougiekabels. Blijft het de vraag of de bougiekabels en/of bobines defect raken door een te arm mengsel.
- De lambdawaarde is gemeten bij de uitlaat, niet via de OBD. Het feit dat mijn zwager een jaar met het storingslampje heeft rondgereden - en waarbij de klachten gedurende het jaar erger werden - roept toch vragen op of het tóch niet de lambdasensor is. Alleen liegt de CO meter i.c.m. de lambdawaarde niet...

De LMM is vervangen doordat de motor met de oude LMM niet boven de 3000 toeren uitkwam (het leek alsof de motor veel te veel lucht kreeg) en super liep wanneer de stekker van de oude LMM werd afgetrokken en de motor dus in noodloop ging. Zou de LMM nu weer defect zijn dan zou de motor (ook) weer beter moeten lopen zonder gekoppelde LMM. Dit is echter niet het geval...

Hopelijk kun je wat met deze info om tot de oorzaak én oplossing van het probleem te komen!

hfa 0

13 jaar

Je zou nog kunnen kijken of de LMM wel een correcte voedingspanning krijgt. Volgens mij moet dit type 5 volt hebben. Mijn gevoel bij jouw omschrijvingen gaat toch uit naar valse lucht.

suc7

jopiekees 0
badge

13 jaar

Wat betreft de valse lucht: ik kan echt geen lek vinden bij het inlaatspruitstuk & aanzuigbuis na de LMM.

Ik zal vanmiddag na mn werk voor de zekerheid even de oude LMM terugplaatsen en kijken of dit verandering geeft. Het viel me trouwens gisteren op - na redelijk sportief te hebben gereden - dat de auto wat stinkt (uitlaatgassen).

En zou het misschien ook door een slechte massa kunnen komen? Het viel me namelijk op dat er een erg dunne massa van het blok naar het chassis loopt...en ik heb nog wel 50qmm2 draad liggen, dus...;-)

hfa 0

13 jaar

Het lijkt erop dat de huidige bougiekabels ook (al)weer slechter worden..kan dit? En zo ja, waardoor? Ik heb vandaag een nieuwe setje gehaald, maar wacht nog even met monteren omdat ik bang ben dat deze anders ook zo weer defect zijn als ik de onderliggende oorzaak niet aanpak :) Wanneer ik goed kijk 'zie' ik zelfs de vonk door de bougiekabel lopen. De kabels vonken nu ook lichtjes bij de bougiedoppen.

ps. wisselen van de LMM met het oude exemplaar bevestigd alleen dat de oude LMM daadwerkelijk defect is...motor komt dan niet over een bepaald punt heen; met losgekoppelde stekker wel. Dus LMM is écht defect.

hfa 0

13 jaar

Zojuist wederom aan de slag gegaan met de hyundai. 50qmm2 als extra massa geplaatst van het blok naar het chassis. Daarnaast met de Delphi uitleescomputer de motor laten draaien en wat realtime gegevens uitgelezen. Het voltage van de lambdasensor varieert tussen de 0,080 tot 0,74 volt en verspringt totaal willekeurig van 0,08 naar 0,540 naar 0,74 en blijft bij stationair zo tussen de 0,36 en 0,65 volt steken; bij acceleren varieert het van 0,50 tot 0,74 volt, maar ook waardes van 0,45 worden gehaald....

Toch een defecte lambdasensor??

hfa 0

13 jaar

Weer een weekje verder: Lamdasonde is nu vervangen (blijkt dat er ook nog een in de voorpijp zit....), maar geen verschil.

Zojuist de spanning op de verschillende pennen van de LMM gemeten (contact aan & draaiende motor):

Pen 1: 3,73V / 3,67V (luchttempsignaal ?)
Pen 2: 12, 28V / 14,44V (voeding accu ?)
Pen 3 (massa): 12V / 14, 51 V (naar (+) accu)
Pen 4: 4,96V / 4,97V (gestabiliseerde voeding 5V ?)
Pen 5: 0,0V / 0,01V (dit is volgens mij het LMM signaal)

Bij pen 5 verschilt de waarde niet met wisselend gas bij instelling van de multimeter op 20V, bij 2000m is stijgt de waarde van 0,0065 naar 0,0072

Met name de waardes van pen 5 roepen vragen bij mij op. Zijn dit goede waardes, of toch een indicatie dat de nieuwe LMM - bijv. als gevolg van een open luchtfilter - ook al overleden is?

Graag jullie reactie :-)

hfa 0

12 jaar

Wat is de gemeten waarde op pen 1? Verschilt die bij koude en warme motor? Zo ja, dan is het aannemelijk dat pen 5 de waarden voor de luchtmassa aangeeft, dan zou hij dus defect kunnen zijn. Hij kan echter ook aan massa liggen. Je kunt even de weerstand meten tussen pen 5 en pen 3, deze zou zeer groot moeten zijn (Mega Ohm's). Als je heel veel valse lucht hebt, is de waarde van je LMM ook laag.

jopiekees 0
badge

12 jaar

Vanochtend een nieuwe LMM gemonteerd, storingen gewist en tot nog toe blijft het lampje uit! Nieuwe LMM gaf keurig 1V in rust (pen 5 = LMM signaal). Lambdasonde dus eigenlijk voor niets vervangen, maar ach, na 10 jaar en 101.000km is het ook weer niet zo erg.

Last but - zeker - not least: ook de resontiebox weer terug gemonteerd (deze zit na de LMM), grote kans dat hierdoor de LMM is overleden doordat er backdraft kan ontstaan en dit schijnt de LMM niet leuk te vinden, aldus een specialist.

Bedankt jopiekees voor de input!

hfa 0

12 jaar

Oke, bedankt voor je respons en mooi dat het is opgelost.

Groeten, Jopiekees

jopiekees 0
badge

12 jaar

ik zou graag nog even een vraagje hier aan willen toevoegen
had je ook last dat je toerental af en toe bleef hangen?

marcelvg 0

12 jaar

Beste, ik heb precies hetzelfde probleem met mijn hyundai accent check lampje knippert en bij de bougie kabels vonkt er ook wat. De auto trekt traag op en gaat max 100 km per uur. Ik heb zelf niet super veel verstand van auto’s en wil niet dat ik straks word opgelicht bij een garage! Kan iemand mij vertrelllen wat ik nu moet laten vervangen en wat dit ongeveer gaat kosten?

Groeten,

Rbnn

Rbnnsko 0

5 jaar

Rbnnsko, ik denk niet dat je na 8 jaar nog een antwoord krijgt van de vraagsteller hier.
Je hebt ook niet hetzelfde probleem, gezien je klacht over vonken bij de bougie kabels.
Je kunt beter een eigen topic beginnen met daarbij alle gegevens van de auto.

Het knipperen van het lampje geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding. In dit geval hier denk ik dat de vonk al overspringt voordat deae bij de bougie is.
Ik denk dat je bougiekabels en/of bougiedoppen vernieuwd moeten worden.

Enne, zo gauw wordt je nu ook niet opgelicht bij garages.
Natuurlijk zitten er slechte bij, maar dat kun je opzoeken met google.

oldford 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Accent of stel zelf een nieuwe vraag.