Beste lezers,
Ongeveer 2000 km. geleden heb ik bij deze Hyundai Accent de luchtmassameter vervangen ivm met stotteren/stoten tijdens het rijden. Wat precies de foutcode hiervoor was op de Bosch KTS, weet ik niet meer, maar de testkast gaf als vertaling achter deze code aan dat de luchtmassameter stuk was. Ik heb deze luchtmassameter vervangen door een Nipparts luchtmassameter, omdat een originele ongeveer 300,- zou kosten. Hierbij heb ik ook het luchtfilter vernieuwd.
Nu blijft sinds enkele dagen het check engine lampje van deze auto continue branden. De Bosch KTS gaf dit maal een andere foutcode aan. Het mengsel blijkt nu te arm te zijn. De foutcode is P1128.
Ik heb al met remmenreiniger over de inlaatdelen van de motor gespoten om te constateren of er valse lucht wordt aangezogen, maar de motor toert niet op. Ook heb ik met een scoop gecontroleerd of de lambda pendelt, en dit blijkt ook netjes te werken. Omdat de kosten van een setje nieuwe bougies en bougiekabels niet al te hoog waren heb ik deze ook vernieuwd, maar zonder verbetering. Ook de uitlaat is gasdicht voor de eerste lambdasensor.
Elke keer als ik een mogelijke oplossing heb geprobeerd, en de foutcode gereset, blijft het lampje enkele km's/dagen uit.
Zou het kunnen zijn dat de luchtmassameter nu toch een verkeerde waarde aangeeft ondanks deze net vervangen is?
Of hebben jullie nog andere ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het mengsel wel te arm? Pendelt de spanning op de lambdasonde?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Accent of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar