Hoi allemaal,
Ik ben al een paar uur bezig om de hoofdpoulie van mijn hyundai atos los te maken zodat ik bij het distributie deel kan.
Ik heb alle kapjes los vsnaar los etc om ruimte te maken en het enige wat mij rest is de onderste (hoofdpoulie te verwijderen). Dit laatste wil echter niet lukken. Ik heb diverse dingen geprobeert.
4 boutjes om de centrale bout verwijdert, en los tikken met een kunstof hamer. Maar ik vermoed dat de centrale bout toch los moet maar dit wil niet lukken ik heb iemand de rem in laten trappen en geprobeert deze los te maken de Bout laten schrikken door er op te slaan lukt niet linksom en rechtsom geprobeert wd40 eroverheen gespoten. etc. En ik ben gewoon door mijn opties heen. Iemand nog ideeen?
Verhitten is geen optie vanwege de krappe ruimte en gebrek aan middelen.
Groet
Joris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is het gereedschap wat je ter beschikking hebt , luchtsleutel bv.
Zit er een naad tussen de poulie en de naaf waar hij op zit , dan hoeft de centrale bout niet los.
Je kunt hem ook los starten , motor draaidt dacht ik rechts om , dop op de poulie , met een kracht ijzer op het chassis vast laten lopen , stekker van de ontsteking los zodat de motor niet aanslaat , even kort starten en hij is los , bout moet gewoon linksom los.
Dit gaat alleen als de distributieriem er nog goed op ligt.
Het gereedschap wat is divers.
Wat doppen vd met de juiste maten
Steeksleutels
Verstelbare moersleutels 3 soorten normaal zwaar en extra zwaar.
10 jaar
Ferrie,
ik heb je een mail gestuurd, maar de vraag of er een naad tussen de poulie zit kan ik niet constateren omdat ik niet goed zicht heb op de poulie.
10 jaar
Centrale bout van krukas poelie moet los...gebruik hiervoor een slagsleutel (op lucht of electrisch).
"losstarten"werkt alleen als de motor rechtsom draaid...
Centrale bout hoeft niet los,alleen de 4 kleine boutjes!!Wat zou het nut van de 4 boutjes zijn als je de poelie alleen met de centrale bout zou kunnen demonteren?Er is een trekker voor die je aan 2 kanten in de sleuven schuift en waarmee je de poelie eraf kan trekken.Succes!!
Beste allemaal,
Ik heb alles wat ik los had weer gemonteerd, volgende week ga ik nog een keer kijken of het me wil lukken, zo niet moet hem alsnog naar de garage brengen.
Iedereen alvast bedankt voor jullie input, ik zet als ik de distributie vervangen heb nog een berichtje op het forum met de oplossingen.
10 jaar
Even dit topic afslauiten, de oplossing was:
Een kennis van me had het juiste gereeedschap en de technische knowhow, bij deze wil ik hem ook hartelijk bedanken voor zijn hulp.
De centrale bout moest inderdaad los ondanks de 4 boutjes er omheen, deze moest later weer vastgezet worden met 150Nm.
Distributie + waterpomp vervangen. is nu vervangen en ik kan weer 90.000 Km zorgeloos doorrijden :)
10 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar