Hyundai Atos Spirit: Motor loopt te hoog (tijdelijk) stationair / daarna te langzaam

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine

Hallo auto experts,

Sinds langere tijd een probleempje met mijn Atos Prime uit 2000. Bij de koudstart maakt de motor (logischer wijs) meer toeren, het duurt echter lang voordat hij terugzakt naar normaal stationair. Als de motor warm wordt neemt het probleem iets af maar dan nog duurt het te lang voordat motor terugkomt naar het normale stationaire niveau. Ook als de motor op het normale stationaire niveau loopt en je een keer gas geeft gaat het toerental niet direct terug naar normaal stationair maar blijft een aantal seconden hoger in de toeren lopen, daarna zakt het toerental terug naar het normale lage stationaire niveau. In de wintertijd, zoals nu, is het probleem groter dan in de zomermaanden. Tijdens zomerse temperaturen doet hij hetzelfde, echter, dan houdt het minder lang aan. Verder loopt de motor prima, geen foutcodes op dashboard (zover het dashboard een melding kan geven), accelereert goed, houdt niet in, geen probleem met starten / aanpakken.

Iemand een idee waar te beginnen ? Alvast bedankt.

niek0203

Geplaatst door niek0203 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Atos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Heb inmiddels de vacuümslangen gecontroleerd en op het eerste oog geen lekken gevonden. Kan het misschien iets met een sensor zijn ?

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Gasklephuis reinigen.

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Dank voor je reactie primera. Aan het gasklephuis heb ik ook al even zitten denken. Enig idee hoe je dit het beste kunt doen ? Speciale reinigers of gewoon gasklephuis demonteren ? Waarmee kun je beste schoonmaken ?

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Het beste is om het gasklephuis te demonteren en schoon te maken met remmenreiniger.

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Ik zal gasklephuis eens beter gaan bekijken en schoonmaken. Bedankt zover.

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Heb gasklephuis inmiddels schoongemaakt (was niet erg vuil) maar heeft probleem niet verholpen. Heb nu tevens al paar keer gehad dat de motor 's ochtends bij snelweg op rijden tijdens accelereren inhield, begon te sputteren en na een seconde of 5-10 weer normaal versnelde en op toeren kwam. Vervolgens de rest van de reis geen last meer van gehad. Wel blijft stationair te hoog draaien als je even het gaspedaal aanraakt (als je in vrij hebt staan bijv). Misschien toch probleem net een sensor ?

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Vandaag accu eraf gehad om nog eens eea na te kijken en na opnieuw aansluiten van accu liep de motor wel heel onregelmatig. Na het starten heel hoog in de toeren, daarna weer naar normaler toerenbereik en bij aanraken van gaspedaal klom het toerental direct weer omhoog naar (bijna) volgas. Na enig gepingel (omhoog en weer omlaag in toeren) weer terug op normaal stationair niveau. Zet ik vervolgens het licht aan, schiet het toerental weer omhoog. Een heel stuk gereden en tijd stationair laten draaien en hij loopt weer redelijk normaal. Is het normaal dat nadat de accu er is afgeweest dit kan voorkomen ? Heeft dit iets van doen met het opnieuw inleren van ecu / sensoren ? Wellicht een hyundai specialist die weet of dit bij Atos normaal is ?

robert1jan (0), 9 jaar geleden

beste niek, is dat het type met kabel naar gas pedaal.Als dat zo is kan best zijn dat deze niet de luchtklep in basis meer helemaal terug gaat tot de instel nok.Deze mag niet versteld worden.Het is zo dat in de laagste stand het stationair is afgesteld.anders als die te hoog staat in rijstand staat.Al bougies bekeken en de kabels?Als de bougie kabels nog naar een verdeler gaat kap er voorzichtig afhalen en de nokjes schoonmaken .Als het een ander type is e.v.t hoogspannings spoel bekijken.Als auto goed warm gelopen heeft op snelweg na ongeveer 1/4 uur een voor een bougies verwijderen en kijken of ze allemaal aan binnenzijde de zelfde kleur hebben.Als dat niet is ,kan een van de cylinders waar deze uitgehaald is compressie te laag.zijn of af en toe niet meeloop .tAannement dat je het voorgande al ge probeert hebt


Succes

Psy (0), 9 jaar geleden

Hallo Niek, ik heb hetzelfde probleem (tijdelijk hoger in toerental blijven hangen en dan langzaam afzakken naar normale toerental) maar dan met een 7e generatie Civic. Ik heb ook het gashuis los gehad en schoon gemaakt, hielp ook niet, leek eerder nog iets hoger afwijkend toerental te geven dan daarvoor. Heb vandaag de mapsensor vervangen, is het helaas ook niet. Als ik de gasklep met de hand bedien, blijft hij toch eerst hoger in de toeren... Het zou de tps-sensor nog kunnen zijn maar dat betwijfel ik. Ik denk dus ook dat het een of andere sensor is die e.e.a. niet lekker registreert, maar welke....

Bij mij is het begonnen toen de auto 3/4 jaar had stilgestaan. Daarvoor had ik het probleem niet.

Hopelijk heeft iemand de oplossing.

niek0203 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor reacties. Rober1jan : het model heeft idd een gaskabel maar de luchtklep lijkt goed af te sluiten. Na het resetten van de ecu lijkt het beter te zijn geworden. Motor loopt in ieder geval een stuk rustiger en mooier. Hopelijk blijft het zo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.