Hyundai H100: dynamo vervangen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

Beste experts,

Wie kan mij informeren over demontage en montage van dynamo en stuurbekrachtingingspomp?
KAn ik de dynamo gemakkelijk vervangen? Moet daarvoor veel gedemonteerd worden? Hoe gaat dat met de olie in het stuurbekrachtigingssysteem? Waar kan ik die weer bijvullen? OF is dezelfde olie als in het remsysteem?
bij voorbaat dank
mvgr
Ad

adverkuijlen

Geplaatst door adverkuijlen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

marco1 (0) PRO, 17 jaar geleden

beste ad

als eerst nee de olie van de stuurbekrachteging is niet de zelfde als dat van het remsysteem ik hoop ook dus niet voor je dat je dat al gedaan heb.
de olie is gewoon normale atf olie geloof ook niet dat je daar verschillende soorten in heb.
het vloeistof potje zit onder de bijrijders bank en dan ongeveer beetje aan de linker kant meen ik.
als je de dop er afdraai zou je daar aan een ijzer pijl stokje aan moeten treffen.
verder antwoord op je vraag
ik meet dat de dynamo en stuur pomp niet moeilijk te vervangen zijn maar dat moet gewoon voor zich spreken gewoon los halen wat moet maar ook niet te veel maar wel zorgen dat je genoeg ruimte heb.

vriendelijke groet m.de.jong

adverkuijlen (0), 17 jaar geleden

beste Marco,

Bedankt voor je reactie. Het is me inmiddels duidelijk dat de vacuumpomp op de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp twee verschillende dingen zijn.
Nu blijkt dat de vacuumpomp (keerring naar de dynamo) lekte. Alles onder olie. De dynamo is daardoor ook defect. Dat moet dus allemaal vervangen worden.
Ondanks het olielek viel de remdruk niet weg.
Twee vragen:
1 Sommigen noemen deze vacuumpomp een oliepomp. Heeft deze pomp dan nog een andere functie naast rembekrachtigiger?

2 ingeval de vacuumpomp ook dient voor smering elders: Kan het kwaad als de vacuumpomp een tijdje lekte?

bij voorbaat dank
mvrgr
Ad

marco1 (0) PRO, 17 jaar geleden

beste ad

volgens mij is de vacuumpomp van de dynamo een andere dan die van de remdruk
maar dat weet ik niet hellemaal zeker

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

mooie professional.
de vacuum pomp op de dynamo is alleen voor vacuum,hoofdzaak rem bekrachtiging.
de dynamo kan je rustig verwijderen .
wel de slangen goed controleren met name de retour(deze gaat naar het carte.
klemmen vervangen.
atf olie kan je gewoon bij de auto shop halen als nodig,maar je rempomp op dynamo heeft niets met je stuur bekr. te maken.
als het goed is kan de dynamo zonder verder sloopwerk gedemonteerd worden.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Controleer goed of de pomp keering wel lekt!!

De leiding van de stuurbekrachtiging heeft soms een heel klein(haar) scheurtje en deze sproeit precies op de
keering van de pomp.

Zelf al eens gehad en ook een keer op problemcar gelezen.
Komt dus vaker voor!!

Oiram

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Komt ook voor bij de H200, ook bij mij al eens gebeurt, revisie van de dynamo met schoonmaken en nieuwe keerring.

Cor

wiemer (0), 17 jaar geleden

Mijn Nissan Primera 1991 deed hetzelfde; mijn dynamo ging weliswaar stuk, maar het leek mij dat hij niet zoveel last had van de vettigheid.
Misschien zelfs goed voor de stator? Geen vraat door oxidatie.
Koolborstel vervangen, later spanningsregel-blokje vervangen, en uiteindelijk een rotor, waarvan de koper-ringen voor de koolborstels versleten waren: het plastic kwam erdoorheen. 1 keer per jaar de dynamo eronderuit.
Toen dus een ruildynamo. Die zit nu 2 jaar.

wiemer.

adverkuijlen (0), 17 jaar geleden

beste mensen,

Het is gelukt. Dynamo is gereviseerd - kapotte diodebrug en keerringen - en laadt weer bij.
De ophanging aan de blok was echter helemaal uitgelubberd waardoor de dynamo als een gek tekeer ging. Ik heb hem met syteem D maatregelen - zoals de Fransen zeggen - vast kunnen zetten. Ik vraag me wel af of dat oog aan de motorblok los verkrijgbaar is, of is het een vast deel van de motorblok? Het is niet goed te zien.
Bij deze iedereen bedankt voor de tips.
gr
Ad

hans 1967 (0), 17 jaar geleden

wat is systeem D maatregelen?ik ben niet frans maar wil t graag weten

adverkuijlen (0), 17 jaar geleden

Hallo Hans,


Système D is voor Fransen de benaming voor creatieve, niet officiele oplossingen. In de negatieve betekenis van het woord zou je het prutsen kunnen noemen. Meer positief: reparaties die niet volgens het boekje uitgevoerd worden, maar wel werken. In mijn geval wat extra opvulringen en busjes, om de zaak toch vast te krijgen.

groetjes,
Ad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H100 of stel zelf een nieuwe vraag.