Hallo allemaal,
Gisteravond net klaar met werken, start de h100 en rij rustig weg, 2min verderop bij de stoplicht vibreert de bus en maakt een tikkend geluid,
terug naar parkeerterein en olie nagekeken.
oliedop eraf gedraaid en kwam rook eruit en stinkende oliegeur.
geen olie meer.
olie bijgevuld en tikkend geluid is er nog steeds.....
ik denk dat er een klep te heet is geworden en krom is getrokken.
h100 start normaal alleen de tikkende geluid is er nog, en gaat met de gas respons mee in toeren.
verder reed ik rondjes op de parkeerterein en de bus wou vastlopen met motor olie erin, daarna nog een paar x getest en doet dit niet meer-start normaal ook.
kan ik hiermee nog naar de garage rijden die 40km verderop is met een gangetje van 80km, of sloop ik de hele motor kompleet? moet de a4 op ric. garage maar wil de boel niet slopen.
is het wel een klep of kan dit wat anders zijn?
conclusie die ik op de klep hou is dat dit metaal tikkende geluid van boven af komt of is dit maar een illusie?
alvast bedankt,
sanjay
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan je nou wel of niet rijden,of loopt ie vast.
als je alleen een tikkende klep hebt is dit in principe geen problm.
als je geen olie meer had,hoeveel heb je bijgevuld.
[quote=CARS&MOTORS]kan je nou wel of niet rijden,of loopt ie vast.
als je alleen een tikkende klep hebt is dit in principe geen problm.
als je geen olie meer had,hoeveel heb je bijgevuld.[/quote]
hey,
JE KAN NU GEWOON RIJDEN MET DE H100 en start normaal alleen het metalige geluid dat het produceerd is eng hard zodra je wat harder gaat.
ik heb een kort stukje gereden met een gangetje van 50km/u
ik ga straks een langer stukkie proberen te rijden en de h100 en kijken of ie wilt vastlopen.
3 liter olie erin gevuld. hoeveel is de juiste inhoud dat erin moet?
weten jullie maybe een goede niet dure garage omgeving schiphol?
anders zou ik het proberen om naar den haag te rijden.
mvg...
sanjay
17 jaar
Zelfde lopend deel als de H200 van mij, denk 6.5 liter olie als ie helemaal leeg is.
Met 3 liter erin was ie nog niet helemaal leeg, maar is de schade al gebeurt, de D4BF blokken moet je regelmatig peilen en oliepeil niet te laag laten zakken.
Check elke week minstens, lieftst wat vaker de vloeistof standen en vul bij indien nodig.
Dit voorkomt deze problemen
Cor
ben net terug,
h100 start gewoon goed, als ie koud loopt ie beetje houterig,
eenmaal warm draait ie normaal eenmaal dit x met een geluid als een naaimachine....
een klep mischien?
en is het die 40km. haalbaar naar de garage of is dat af te raden?
17 jaar
Mits je rustig rijdt zal dat geen probleem opleveren.
Olie controleren of ie nog op peil is en dan kalm aan nar de garage, hopen dat het een klep is, maar een drijfstanglager is ook mogelijk.
Cor
Nou geloof maar dat het een drijfstanglager is! Een klep gaat niet tikken als je even geen oliedruk hebt, hooguit de nokkenas. Maar wat veel sneller stuk gaat is natuurlijk een drijfstanglager.
Je kan doen wat je wilt, maar het kwaad is reeds geschied, daar helpt geen moedertje lief meer aan. Er zit maar 1 ding op, storing vast laten stellen en dan zoeken naar een andere motor, of eventueel andere schaaltjes erin, maar of het dan permanent is opgelost? Ben nog niet overtuigd, maar je kan geluk hebben......
Sytze
[quote=sytze]Nou geloof maar dat het een drijfstanglager is! Een klep gaat niet tikken als je even geen oliedruk hebt, hooguit de nokkenas. Maar wat veel sneller stuk gaat is natuurlijk een drijfstanglager.
Je kan doen wat je wilt, maar het kwaad is reeds geschied, daar helpt geen moedertje lief meer aan. Er zit maar 1 ding op, storing vast laten stellen en dan zoeken naar een andere motor, of eventueel andere schaaltjes erin, maar of het dan permanent is opgelost? Ben nog niet overtuigd, maar je kan geluk hebben......
Sytze[/quote]
zo een drijfstanglager is dat een stevige klus en prijzig om te repareren/vervangen door een garage?
er kwam namelijk rook uit de olie dop en denk dat een klep(pen) door de enorme hitte krom is getrokken.....
of is dat niet mogelijk?
17 jaar
Wat allemaal niet mogelijk is......maar ik denk het niet.
Drijfstanglager vernieuwen is op zich niet duur, maar het is maar de vraag of de drijfstang zelf nog onbeschadigd is.
Sytze
Geloof Sytze maar, zijn geheid drijfstanglagers en of uitgelopen lagerschalen.
Deze bussen kunnen heel slecht tegen te weinig olie.
Het is een hard metalig tikkend geluid, ik zou er voorzichtig mee naar de garage rijden en er niet de snelweg mee op gaan.
Ga je er hard mee rijden dan loopt tie in mekaar.
Weet het uit de praktijk,begon met te weinig olie en een 2 weken later een tikkend geluid en liep een paar km later op de snelweg in elkaar.
Dit was niet de eerste h100 waarmee dat gebeurde.
Dat olieverlies kwam door een verrotte olieleiding, waardoor te weinig olie en is toen kapot gelopen.
Overigens kan geen enkele auto met te weinig olie, maar de h100 is heel gevoelig hiervoor.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H100 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar