Hyundai Excel: dynamo vervangen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5I

Hallo, ik heb kennelijk ook een probleem met de dynamo, de accu laadt namelijk niet meer op. Er zit net een nieuwe accu in, dus dat kan het niet zijn.
Bij een Hyundai garage hier in de buurt betaal ik al €150 ex BTW voor alleen de dynamo, dus ook nog ex montage. Daar wil ik liever niet voor kiezen, ik probeer er dan liever zelf één op de sloop op de kop te tikken.
Ik las net ergens hier op het forum over een H200 waarbij een dynamo vervangen werd. Zit die ongeveer hetzelfde bij een Excel? M.a.w. heb ik iets aan die info voor mijn auto, of is dat totaal niet vergelijkbaar?
Nog andere dingen die ik in de gaten moet houden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr. Mike

Hmmmike

Geplaatst door Hmmmike (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Excel? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De H200 is een bus(je) en geen personenauto.

Je zal de dynamo snel vinden voor bij het blok, demonteer hem, en neem mee voor de sloop eenzelfde te halen.

Zit maar met een paar bouten vast, andere monteren en proberen.

Cor

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

Cor, dank je (alsnog) voor je reactie. Ik heb inmiddels een andere dynamo gemonteerd. Het zou er ook een van een sloop Excel zijn, maar hij zag er wel anders uit. Toch aangesloten gekregen, maar bij weer starten van mijn auto deed deze helemaal niets meer. Nog geen lampje op het dashboard of wat dan ook. Met startkabels geprobeerd te starten, maar dat had ook helemaal geen effect. Helemaal dood. Heb je enig idee wat het zou kunnen zijn? De stekker die in de dynamo zelf gaat, kan er toch maar op één manier in? Overigens is de accu pas vervangen, dus lijkt het me sterk dat die overleden is...

Gr. Mike

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

Geen grote zekering gesprongen bij het plaatsen van die dynamo?

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

[quote=wim12199]Geen grote zekering gesprongen bij het plaatsen van die dynamo?[/quote]
Ik weet niet of ik alle zekeringen gehad heb, maar de zekeringen die binnenin de auto bij de bestuurder tegen de bodem zitten, zijn allemaal gechecked en die zijn allemaal nog goed. Zitten er nog meer zekeringen in en zo ja, waar kan ik die vinden?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ken zo gauw niet je auto, maar zijn er niet een paar grotere zekeringen onder de motorkap te vinden in een aparte bak?

Je gebruikers zekeringen heb je al gevonden, maar vaan zijn er een paar zwaardere hoofdzekeringen onde de motorkap te vinden.

Cor

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]Ken zo gauw niet je auto, maar zijn er niet een paar grotere zekeringen onder de motorkap te vinden in een aparte bak?[/quote]
Ik heb de hoofdzekeringen nog eens nagekeken, die zijn m.i. ook nog goed. Wel is het zo dat enkele niet evendik bedeeld zijn zeg maar. De draadjes die eroverheen lopen, zijn niet overal evenveel. Wel zitten er overal nog draadjes over de zekeringen. (sorry, n00b hier).
Ook heb ik de kabels nog eens gecontroleerd en die stekker in de dynamo kan er echt niet andersom in. Die zit dus goed, naar mijn bescheiden mening

De accu heb ik ook doorgemeten en die geeft nog netjes 12V spanning. Zou dan toch de dynamo kapot zijn? Maar is het dan niet zo dat er in ieder geval wel lampjes op mijn dashboard zouden moeten branden? Kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Gr. Mike

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de auto nog wel wil starten en lopen met je bij draaiende motor, desnoods versneld stationair, 14 volt meten, blijft de meter op 12 volt, dan laad de dynamo niet.

Kan een kabelbreuk zijn, of weer defecte dynamo gekregen van de sloop.

De hoofdzekeringen zullen tusen de 20 tot 40 ampere zijn, en met de meter in Ohmse stand, weerstand meting met de zekering eruit kun je hem zo doormeten.

Is ie heel, dan er weer in, en zien of er geen gecorrodeerde contacten zijn.

Soms is de massakabel naar je motorblok niet goed, maar ik gok op een defecte dynamo.

Cor

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

Ik hoorde net dat er naast de accu ook nog een aantal zekeringen zit in een apart boxje. Die zal ik eens checken. Ik heb het vermoeden dat de boosdoener daartussen zit.

Gr. Mike

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

OK, ik heb de boel even bekeken en kon het niet heel duidelijk zien, maar volgens mij was er idd één zekering (op de foto de onderste) die volgens mij doorgebrand was. Hoe kan ik die zekering eruit krijgen? Ik heb voorzichtig wat kracht uitgeoefend, maar durfde niet echt verder te trekken. Ik ben bang dat ik de boel dan helemaal om zeep help, voor zover dat nog niet het geval is...

Dus als iemand me kan vertellen hoe ik die eruit krijg, dan ben ik alweer een stukje verder.

Gr. Mike

[url=http://img338.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img338.imageshack.us/img338/2505/...[/img][/url]

wim12199 (0) PRO, 17 jaar geleden

De zware zekering van de alternator zit meestal met schroeven vast van M6. Kijk even aan de zijkant van die houder of je het plastiek niet kan open maken. Batterij niet losgekoppeld voor het vervangen van dynamo?

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

[quote=wim12199]De zware zekering van de alternator zit meestal met schroeven vast van M6. Kijk even aan de zijkant van die houder of je het plastiek niet kan open maken. Batterij niet losgekoppeld voor het vervangen van dynamo?[/quote]
Hoi Wim, ja de accu is wel losgeweest. Hij vonkte en toen toch maar besloten om de accu los te maken. Ik ga eens even kijken of ik ze loskrijg.

Gr. Mike

christiaan1111 (0), 17 jaar geleden

Kijk wel uit met los maken van de M6 boutjes.
Er zitten plaatjes onder die contact maken met de zekering. Als die los gaan, vallen krijg je die er niet meer uit

(althans dat was bij mijn H200, en daardoor gloeiproblemen gehad)

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

Nou, ik heb gisteravond nog heel even kunnen kijken en het is zo dat als ik het 'doosje' naast de accu openmaak. ik de zijkant ook kan openklikken. Daaronder zitten 2 boutjes, die ik met sleuteltje 11 los kan maken (ik heb er één los kunnen krijgen, de ander zat wel erg vast, maar het werd te donker). Vanmiddag nog een keer kijken en zien of die zekeringen er dan wel uit willen komen.
Gr. Mike

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

OK, vanavond heb ik de andere bout ook los kunnen maken, maar helaas heb ik nog niet de zekeringen eruit kunnen halen. Het begon een beetje te hozen en aangezien ik niet over een garage beschik... nou ja, je begrijpt het wel. Wat ik me wel afvraag is, hoe ik die krengen eruit krijg. Ze zitten volgens nog steeds muurvast! Iemand suggesties?

Gr. Mike

christiaan1111 (0), 17 jaar geleden

Normaal als je de boutjes eruit hebt, dan moet het geen probleem zijn.
Zal toch niet zijn dat de zekering zich vast gelast heeft?

Hmmmike (0), 17 jaar geleden

OK, ik ben er uit. Ik moest de ene kant van de accu losmaken om bij de zekering te kunnen komen. Toen die pool los was, kon ik het kastje loshalen waarin ze zaten en er was idd een zekering kapot. Vervangen en de motor startte weer. Alleen is nu de dynamo die erin gezet is, dus niet de juiste en kan er niet genoeg spanning op de riem komen te staan. Piepen als een gek.
Morgen moet hij gekeurd worden en ik vrees met grote vrezen. Iemand nog interesse in een opknappertje van '94?

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Excel of stel zelf een nieuwe vraag.