auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai H200: Fluitende motor H200 TDi

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5

Beste forumers, deskundige,

Ik heb pas een H200 TDi gekocht. Nu hoor ik bij 120 km/u tot 130 km/u een fluitende motor. Weet iemand van jullie wat de oorzaak van dit irritant geluid is? Het is geen rij-wind oid. Het fluiten begind echt bij 120 km/u en stopt bij 130 km/u!

Dank voor jullie input!

Groet,
Erik

Geplaatst door

Peterpan-1 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vooralsnog niemand een idee?

Groet,
Erik

Peterpan-1 0

17 jaar

moeilijk zonder geluid?!

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ik kan als ik heel goed luister de Turbo horen van mijn H200 bij sommige snelheden, bij andere toeren zou de herrie van de motor deze kunnen overstemmen.

Bij 120 tot 130 draait de motor denk ik ongeveer 3800 toeren zodat de turbo voluit werkt.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

@ CARS&MOTORS : Het is inderdaad erg moeilijk om auto te rijden zonder geluid, en ik heb het "fluiten" helaas nog niet opgenomen om het te laten horen. Dit is misschien wel een goed idee om tot een oplossing te komen.

@ Cor1822 : Ik hoef, om het "fluiten" te horen, niet goed op te letten. Het is duidelijk aanwezig. In de 5de versnelling bij 120 km/u tot 130 km/u. Kan het zijn dat er iets met de turbo aan de hand is?

Peterpan-1 0

17 jaar

Zolang de turbo een fluitend geluid maakt op hogere toeren, geen probleem, anders wordt het als deze een hard gierend geluid maakt, dan zijn de lagers einde levensduur...

Ik heb extra geluidsisolatie onder de motorkap gemaakt, waardoor de motorgeluiden wat minder in de cabine doordringen, maar met een raam open bij warm weer en rijdend door een straat waar het geluid weerkaatst hoor ik de turbo duidelijk.

Denk om deze motoren dat je ze rustig warm rijdt, en na een stevige rit altijd een paar minuten rustig rijdt zodat de turbo kan afkoelen, anders gaat ie snel stuk, dit geld eigenlijk voor elke turbo...

Controleer of de overdruk klep nog gangbaaar is, bij een teveel opgebouwde druk laat deze wat druk ontsnappen.

Geen nieuwe uitlaat onder de bus gekregen?, daar had ik een probleem mee vorig jaar, met het nieuwe voorstuk met flexibele koppeling begon ie ook vreselijk te fluiten, na montage van een origineele voorstuk en flexibele koppeling van Hyundai was dat over.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Cor,

Dank voor je tips. Ik zal de week na pasen eens kijken naar de dingen die je allemaal hebt verteld. Ik moet de bus nog krijgen en heb alleen het fluiten gehoord van de motor tijdens een proefrit. Gezien er nog 3 mnd fabrieksgarantie op zit, zal (althans daar ga ik van uit!!) de dealer het wel oplossen. Ik heb al vanalles gelezen op deze zeeeeer informatieve site over de H200. Er komen (voor mij als leek!) enorm veel punten tegen waar je de H200 op moet controleren, van de egr-klep tot een of andere leiding onder de radiator. Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij een opsomming geven van al deze aandachtspunten?
Ik zal jullie altijd erkentelijk blijven ;)

Groet,
Erik

Peterpan-1 0

17 jaar

Hallo Erik,

Gewoon de boel eens nalezen of de zoekfunctie gebruiken met H200 als criterium ;)

De bussen worden wel eens als slecht gekenmerkt, het is inderdaad geen VW of Mitsubishi L400 kwaliteit, maar overdrijven kan ook.

Bij een beetje normaal rijgedrag en goed onderhoud met regelmatige olie wisseling valt hier prima mee te rijden.

De mijne kocht ik in 2001, toen net geen jaar oud.

Nu 6 jaar later met het origineele blok etc, en 132.000 km op de teller klaar voor de volgende vakantie naar Frankrijk.

De meeste problemen zijn met wat preventief werk te voorkomen, heb je vragen, stel ze gerust als je geen oplossing vind in de oudere postings.

Succes,
Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Beste Cor,

Dank voor je bemoedigde woorden. Ik was al bang dat ik een "kat in de zak" heb gekocht. Een jaar of 8 geleden heb ik een H100 gekocht die ik dus nu ga inruilen. Ook hiervan zeiden ze dat het 1 bak ellende is. Ik moet zeggen dat ik er weinig schokkende dingen heb mee gemaakt met die auto. De normale dingen zoals distributieriem, accu'tje, banden ed. noem ik niet schokkend, dit zijn bekende onderhouds punten.
Ik hoop werkelijk dat ik net zoveel plezier heb van de H200 als van de H100.

Groet,
Erik

Peterpan-1 0

17 jaar

Heb wel mee gemaakt dat er bij de aansluitingen aan de intercooler slangklemmen kapot waren of los zaten. Probeer het als volgt uit: Rijd in een hoge versnelling en laat toerental heel laag worden en trap dan de gaspedaal onderin en houd hem vast.Gaat nu volle vermogen leveren en dus ook hoogste turbo druk fluit hij dan erg dan zou ik de verbindingen eens goed controleren .Kan gewoon een lekkage zijn in het systeem

@tim 0

17 jaar

dat vermoeden heb ik ook.
een lek in het inlaatsysteem kan erg mooi fluiten!
vooral op de hogere toeren met een beetje turbodruk op het inlaatsysteem...

@ fastbreakrijder en @tim :
Ik zal dus de turbo moeten (laten) nakijken! Dank voor jullie uitleg!

@ Cor1822: Ik heb uw raad opgevolgd en zo'n beetje alle topics over de h200 een gelezen. Ik zie dat u heeeel veel verstand heeft van deze auto. Ik ben benieuwd, gezien de enorme enthousiaste bezigheid op dit forum, naar een foto van het "bakje" wat u tussen de 2 voorstoelen hebt geplaatst. In de H100 had ik een neerklapbaar stoel, wat ik nu al ga missen!!!

Groet,
Erik

Peterpan-1 0

17 jaar

Nou, heel veel verstand van de auto....

Ik doe veel zelf, sleutel graag, en met een garagehouder als zeer goede kennis kan ik daar gebruik maken van de faciliteiten, met 55 jaar ga ik niet meer onder de bus liggen ;)

En ook daar zijn monteurs waar ik van leer, net als de tips van de andere schrijvers hier op het board.

De H200 was met 1 stoel en een 2 zitsbankje toen ik hem kocht, maar daar is snel eenzelfde stoel als de luxe bestuurders stoel voor in de plaats gekomen.
Omdat ik deze op de origineele frame van het bankje heb gemonteerd werd deze te hoog.

Van de bak waarop de stoel zelf zit 5.5 cm weggehaald, en weer inelkaar gelast met T.I.G.
De stoelen staan nu stevig en op dezelfde hoogte, en doordat het frame van het bankje doorloopt, is daar een eigenbouw bak opgekomen als opvulling tussen de 2 stoelen.

Daaraan kon mooi de 2meter en 70 centimeter zendontvanger met speaker worden gemonteerd ( ik ben gelicenseerd zendamateur).
Tevens een extra grote opbergbak voor spul waar je beiden mooi bij kan onder het rijden, zeker voor de ritten naar Frankrijk ideaal.

De motor, de D4BF, is dezelfde als in de H100 en de H200 2.5 TD alleen is daar dan de turbo bijgekomen, later ook met intercooler.

Kan wel proberen foto van het "bakje"te maken, maar dat is een op maat gemaakte ex luidsprekerbox uit huis, bekleed met stof aan de binnenzijde.

Succes,

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

wij hebben ook zo'n probleem met onze H200 van 1999 waar we nog bovag garantie op hebben,
Ze gingen een lager bij de cardan vervangen maar vandaag belden ze dat t dat niet was (na t vervangen te hebben) nu gaan ze er n nieuwe (gebruikte) achteras op z etten??

Na wat ik hier lees ben ik heel benieuwd wat t nu bij peter pan uiteindelijk voor probleem was?
Bij ons maakt ie t fluitende geluid tussen de 75 en 80.
Als ie dan overschakeld (automaat) is t geluid weg.

groetjuzz

onsteuntje 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.