auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai H200: Gloeirelais versus gloeilampje

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Beste lezers,

Met mijn Hyundai H200 uit Oktober 2000 met een km stand van 129650, heb ik het volgende probleem.
Als ik het contact omdraai, maar nog niet start, dan gaan zoals het hoort de lampjes op het dashboard branden.
Zo ook het lampje voor het gloeirelais.

Wat mij opvalt is dat dat lampje echter maar 1 a 2 seconden aan blijft en vervolgens alweer dooft.
Met een warme motor kan ik mij dat nog voorstellen maar dat doet ie ook met een koude motor, bijvoorbeeld na een hele nacht.
Als je dan start nadat het gloeispiraal lamje uit gegaan is, slaat de motor na lang startten dan ook eindelijk aan.
Kortom, het lijkt erop dat het gloeigebeuren nog helemaal niet op temperatuur is en dat dat dus de reden is van het moeizame startten.

Als ik i.p.v. te kijken naar dat gloeilampje op het dashboard, luister naar het afvallen van het gloeirelais, dan duurt dat veel langer.
Op het dashboard gaat het lampje snel uit, zo'n 5 a 10 seconden later hoor je dan onder de motorkap klik, dan valt het gloeirelais dus af.
Als je dan start, dan doet ie het zonder enige moeite en direct.

Kortom, het lijkt er dus op dat het lampje van het gloeirelais op het dashboard, niet meer let op het relais of andersom.
Het lampje gaat uit, maar dan is dus het gloeigebeuren nog helemaal niet kaar, als het relais eenmaal klikt (dus afvalt) dan is de boel dus wel op temperatuur en kan je zonder problemen startten.

Wie heeft er wellicht enig idee waar ik hier de fout zou kunnen vinden?
Het gloeirelais werkt dus prima, lampje op dashboard dus ook.
Relais heb ik al losgemaakt en alle contacten schoon gemaakt en in de contactspray gespoten.
Voor de zekerheid alle 4 de gloeipluggen vervangen, zijn dus nieuw.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Met vriendelijke groet;

Tim van Toledo

Geplaatst door

TimTheToolman (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is normaal dat de spanning aan de gloeistiften langer is dan het branden van het voorgloeilichtje, dit hebben ze allemaal bij H200, de voorgloeitijd is afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof.

wim12199 0
badge

17 jaar

@ Wim,

Okee, wellicht heb je inderdaad gelijk maar het is nooit zo geweest.
Dit doet ie pas sinds een maand o.i.d., daarvoor ging het lampje echt uit pas als het relais ook afviel.
Het lampje op het dashboard is er toch voor om aan te geven dat je kunt startten zodra deze dooft?
In dit geval is het dus niet zo.....niet dat het een ramp is, als je 't weet dan start je gewoon 5 seconden later dan wanneer het lampje uitgaat.
Dus op dat opzicht geen probleem, maar ik was gewoon benieuwd waar het aan zou kunnen liggen en of het op te lossen is, zoniet dan heb je gelijk en is 't jammer.

TimTheToolman 0

17 jaar

Tim.

Bij mijn H200 heb ik hetzelfde probleem. Bij de dealer konden ze er na het vervangen van de gloeibougies ook verder niets aan doen.
Wat ik nu tegenwoordig doe is wachten tot het motor storingscontrolelampje ( check engine) uitgaat. Deze brand ook +/- 10 seconden. Als ik hem daarna start geen problemen.
Zelf als ik een lange rit maak en de motor is goed warm, ook dan wacht ik tot het motor storingscontrolelampje uitgaat, want ook anders heb ik problemen met direct aanslaan van de motor.

Soms moet je met kleine probleemtjes bij een H200 leven. Verder een perfecte auto.

NicoH200 0

17 jaar

@ Nico,

Okee, duidelijk en inderdaad een goede tip om gewoon even te wachten totdat het 'check engine' lampje uitgaat.
Top, en bedankt......

Tim.

TimTheToolman 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.