Zoals velen heb ik inmiddels al een aantal zaken achter de rug, zal ze niet opsommen.
Vorige week veel geluk gehad toen ik 'snachts naar Italië reed: 'smorgens vroeg erg moe, dus bus a/d kant in Zuid Duitsland.
BLijkt: hele bus onder de olie! Olieleidingen kapot. ALs ik was doorgereden... (die gevolgen hebben velen al ondervonden).
Er was zo'n 2 liter olie verdwenen (na honderden km's met 130-140 p/u Autobahn)
Professorische reparatie (slangen + klemmen) bij Hyundai dealer Memmingen, zaterdagochtend voor Pinksteren! HULDE!
Afgelopen vrijdag echter slange-klem los. Niets van gemerkt, totdat olielampje brandt.
Zo gauw als mogelijk geparkeerd. Heel verhaal met politie, brandweer, ANWB, etc.
Toch nog gauw gemaakt met nieuwe slangeklem en nu 3 LITER OLIE.
Motor startte moeizaam, liep daarna wel weer gewoon.
Wat is nu raadzaam? Gezien de km'stand, bovenstaande 'te weinig olie crises' en alle verhalen over krukas poelie, drijfstang bouten die los laten, brandstof pomp, lagers, nokkenas, etc.
Ik denk aan:
- preventieve motor revisie, waarbij ALLES wordt gecontroleerd, evt. onderdelen vastgezet of vervangen
- ook maar meteen de versnellingsbak? schakeld al hele tijd niet makkelijk, vooral in winter: bijna niet van 1 naar 2 en andersom
- ÈN oliekoeler en radiateur vervangen? wordt ook vaak gemeld als nodig ivm problemen, juist NÀ een motor revisie.
Wat vinden jullie? Nog andere ideeën?
Alvast bedankt voor de reacties (over 5 weken vakantie naar Frankrijk...)
PS: GEEN airco model
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem van de 1 naar 2 en terug ken ik ook van de mijne bij koud weer, deze week bij de apk 1/2 liter olie bijgevuld en probleem over.
Ook in de differentieel moest wat olie bijgevuld worden, km stand 122.500 van de Hyundai H200 van 06-2000.
De leiding onder de radiator is een zwak punt, als je ze laat vervangen komt er een nieuw type onder, de mijne is origineel, maar al jaren getectyleerd, en elk jaar controle.
Gelukkig geen airco model, door de extra krachten op de distributie en krukas poelie gaat dat meestal stuk, daar controleer ik ook vaak op bij de mijne, alhoewel daar wel de nieuwe bout in zit.
Bedenk wel dat een revisie als je het laat doen het een eenenander gaat kosten.
Ik ga in de laatste 2 weken van Augustus naar de Dordogne, en gelukkig moet ik in juni altijd naar de garage voor de apk.
Als het blok nu goed loopt zou ik er geen werk van maken, wel alle slangen controleren, evt oliekoeler en buis onder de radiator vervangen als dat niet is gebeurt.
Verder controle krukas poelie, etc, en een grote beurt voor je op vakantie gaat.
Slangetje egr klep losmaken, scheelt nogal wat, ik heb de EGR klep volledig dichtgemaakt met een blindplaatje, zie mijn posts daarover bij de H200.
Een revisie zou je toch gauw 2 a 3000 euries gaan kosten
Vraag me af of dat de bus nog waard is gezien de 2ehands prijzen op de markt.
Demijne is in de net 6 jaar nu altijd perfect door mij onderhouden, daar zou ik het nog wel doen als ie in de soep loopt, maar dan gaan voor een Mitsubishie L400 blok, hetzelfde als de H200, maar dan veel beter van kwaliteit.
Succes,
Cor
Hoi Cor,
bedankt voor je reactie. Voordat ik iets laat controleren of vervangen, eerst maar even zeker weten WAT ik nou wil doen.
Blok regelen van een L400 heb ik inmiddels ook al meerdere keren gehoord en gelezen. Vraag is dan: wat voor en waar vandaan? Ruilblok? Van een goed bekend staande Koreaanse/Japanse sloper? Of een gereviseerd blok, bij een motoren revisiebedrijf / handel?
Wat zou het prijsverschil kunnen zijn met een H200 ruilblok of gereviseerd blok?
Als het richting 3.000,- gaat ben ik nog blij. Ben alleen bang dat ik dan nog niet de versnellingsbak of de oliepomp/koeler etc heb geregeld.
Maar ga je naar de restwaarde kijken, of de dagwaarde als ie weer goed is, dan is ie eigenlijk economische total loss.
Aan de andere kant: voor dat geld erbij heb je niet een andere bus die weer een paar jaar goed is.
Dus toch maar door met de opties voor deze bus, is dus toch preventief reviseren of omruilen, waar?
18 jaar
Weer iets vreemds:
Heb de bus de laatste dagen dus laten staan en kijk nu net even voor zeker het door de ANWB bijgevulde oliepijl na: ONDER HET MINIMUM! Terwijl het vrijdagavond tot over de helft is bijgevuld!
Hoe kan dat nou? Bus staat aan de rechterkant van de weg, beetje schuin dus. Maar dat mag toch niet zo'n verschil maken? Er liggen wel olievlekken, dat is nog van het 'na druppen', maar is zeker geen liters.
Kan de olie ergens anders heen zijn gelopen? Dat er iets behoorlijk defect of lek is?
Ideeën?
18 jaar
Een boel vragen ;)
Om maar met het laatste te beginnen, peil de olie als de bus recht staat, de peilstok en cartervorm laten het peil flink afwijken als ie niet recht staat met het peilen.
Mocht je dan toch olie missen, Vul het peil tot de max streep, en controleer wat er gebeurt met het peil zodat je zeker bent dat er olie weglekt.
Probeer de onderkant van het blok olie vrij te maken, zodat je kan zien of, en waar de lekkage weg komt, haal ff de beschermplaat weg onder de voorkant voor controle van die leidingen...
Als er al schade is in het blok van de 2 keer olieverlies zal dat koppakking zijn, of nog een niet ontdekte lekkage aan een olie leiding.
Wat betreft de vervanging van het blok, hoelang wil je nog rijden met de bus?, afhankelijk daarvan moet je beslissen wat je wilt, wil je dat nog lang doen en veel km's rijden, is optie Mitsubishi revisie blok de 1e keus.
Persoonlijk mag ik graag rijden in mijn H200, we gaan er al 5 jaar mee op vakantie naar Frankrijk met ons 3en, en hoop dat nog lang te doen.
De bus is eigenlijk niet geschikt met de Hyundai motor constant 130 - 140 te rijden, teveel toeren en belasting.
Zelf rijden we via de Route National scheelt 200 euries aan tol, en kost een uur extra, so what...
Met een gang van 100 - 120 komen we er ook, en uitgerust.
Het mooiste zou een langere 5e versnelling zijn zodat de toeren stevig lager worden als nu het geval is, bij sommige VW's kan dat wel, maar ik vrees dat het bij de H200 niet kan.
Wat je dagwaarde is is wat anders als de ANWB aangeeft, ik heb mijn bus zeer goed onderhouden, alles is ondertussen in 3 jaar vernieuwd, uitlaat, remmen, remschijven, lichtmetalen velgen en banden, etc, etc.
Je weet wat je nu hebt, koop een andere is dat maar de vraag wat de historie is van die bus.
Voor de revisie heb je alleen het lopende deel nodig blok en kop, bij de gerenomeerde zaken weten ze of de versnellingsbak past, etc.
Met wat speurwerk kun je misschien ook wel een goede sloopmotor met alles erop/aan op de kop tikken.
Heb je nu net voor je vakantie niet echt veel aan ben ik bang voor.
Maar misschien dat je dit blok zover krijgt dat je toch de vakantie vertrouwd kan sturen.
Kun je daarna op je gemak omzien voor wat anders.
Succes,
Cor
Hallo,
voor info mail maar!
18 jaar
Beste mensen,
Ik heb een H200 80 pk diesel van 2001, heb toevallig vandaag de EGR klep dichtgemaakt door een alu plaatje ipv de pakking er in te zetten. minder zwarte walm bij accelereren.
Hij heeft 120000 km gelopen waarvan 30000 met caravan (1500 kg), er zit een powerbox in vanaf zijn eerste jaar, een aanrader (ruim 100pk en zeer veel koppel), ga regelmatig naar wintersport en kachel dan 140/ 150 km/uur naar de franse alpen.
De motor loopt als een zonnetje, verbruikt geen olie.
Kosten
Elke 7500/10000 km olie verversen (Coma halfsyntetische 10 w 40 voor diesels)
Elke 15000/20000 oliefilter.
90000 distributie riem vernieuwd
met 100000 km een nieuwe kruisstuk twv 100 euro
Ik zou hem voor geen geld kwijt willen, een heerlijke auto !
18 jaar
[quote=De Steut]Beste mensen,
Ik heb een H200 80 pk diesel van 2001, heb toevallig vandaag de EGR klep dichtgemaakt door een alu plaatje ipv de pakking er in te zetten. minder zwarte walm bij accelereren.
Hij heeft 120000 km gelopen waarvan 30000 met caravan (1500 kg), er zit een powerbox in vanaf zijn eerste jaar, een aanrader (ruim 100pk en zeer veel koppel), ga regelmatig naar wintersport en kachel dan 140/ 150 km/uur naar de franse alpen.
De motor loopt als een zonnetje, verbruikt geen olie.
Kosten
Elke 7500/10000 km olie verversen (Coma halfsyntetische 10 w 40 voor diesels)
Elke 15000/20000 oliefilter.
90000 distributie riem vernieuwd
met 100000 km een nieuwe kruisstuk twv 100 euro
Ik zou hem voor geen geld kwijt willen, een heerlijke auto ![/quote]
Wil geen afbreuk doen aan iemands mening. Ik heb exact dezelfde uitspraken gedaan over die van mij bij die km-stand!
En ik heb echt elke ± 7.500 km olie EN FILTER ververst.
Ik hoop voor je dat het zo goed blijft gaan.
Groeten,
Ronald
18 jaar
Bij de Hyundai een beetje een gok wat de motor bertreft, je kan mazzel hebben of domme pech.
Uiterard doe ik dezelfde olie verversingen soms zelfs wat vaker ook, niet gepowerboxed :D
Wist niet eens dat dit kon met dit 80 pk blok, p.s. waar en prijs? :D
De extra pk's brengen niet snelheid, de bus van me wil toch wel naar de 4500 toeren als het moet, maar bereikt dat nooit met mijn voet op het pedaal.
Jeroen van Lankvelt,
Wist niet of ik je link mocht geven, heb het al eens eerder gedaan, maar bij deze dan ;)
Het kruisstuk bij de acterste deel van de cardan as is ook bij me vervangen een paar maand terug.
De mijne heeft nu 122.800 op de teller, nieuwe distrie riem op 80.000, en volgend jaar op de nominatie voor een nieuwe ongeacht de kms dan.
Ik heb 2 stoelen erin, bankje voor eruit, en de bank achter is voor zoonlief van 19, welke op vakantie op standje languit zich wel vermaakt.
Maar ik hoop dat Tops wat aan het adres heeft van Jeroen en de parts shop.
Ben al een tijd op zoek naar de mogelijkheid de toeren in de 5 lager te krijgen desnoods met andere bak erachter 100pk uitvoering?
Of met ander tandwiel indien mogelijk.
Op lange ritten is dat veel plezieriger, met vracht of caravan rijd ik niet, moet er eerst een trekhaak achter.
Misschien toch maar een powerboxje :D
Via Koreancarparts nieuwe olieleidingen besteld en binnen 2 dagen ontvangen (geweldige service!). Vorige week gemonteerd en ook meteen klein beurtje gedaan.
Het enige dat me nu opvalt is dat het olie lampje na starten wat langer blijft nabranden.
En dat bij stationair draaien de motor een beetje door de auto 'dreunt'.
Maar merk verder niets van evt. gevolgen van de olie perikelen.
Over het verhaal preventief reviseren of niet:
Inmiddels navraag gedaan bij o.a. een Hyundai dealer en een bevriend garagebedrijf, die zeggen allebei: laat komen wat komen moet.
Dat betekent dus dat (volgens de Hyundai dealer) de lagers e.d. vroeg of laat een probleem kunnen geven, omdat de motor nu 2x olielekkage heeft gehad en daardoor met VEEL teweinig olie heeft gereden.
Ik laat het er dus op aankomen. Ga naar Frankrijk op vakantie, en zal over zo'n 10 weken een grote beurt laten uitvoeren, waarin vervroegd de distributieriemen (en rollen) worden vervangen.
Dan maar meteen ook het blok verder uitelkaar: kijken hoe of e.e.a. er uit ziet, nog goed vast zit (poulie, drijfstangbevestiging), of beter vervangen kan worden. Liefst zou ik willen dat het hele blok uit elkaar gaat.
Groeten en bedankt voor alle reacties tot nu toe.
18 jaar
Ik wens jjullie een plezierige en autozorgen vrije vakantie toe!
Wij gaan over een week of 5 naar de dordogne, met de H200.
Groeten,
Cor
Ik wens jjullie een plezierige en autozorgen vrije vakantie toe!
Wij gaan over een week of 5 naar de dordogne, met de H200.
Groeten,
Cor
[quote=Cor1822]Ik wens jjullie een plezierige en autozorgen vrije vakantie toe!
Wij gaan over een week of 5 naar de dordogne, met de H200.
Groeten,
Cor[/quote]
COR... je laat ons toch niet in de steek he? we kunnen immers niet zonder je maaaaaaarrr...! ''we gaan het zeker proberen'' :D))))
paul,
Ach Paul, mijn beperkte bijdrage wordt toch volledig ondergesneeuwd door jouw bijdragen e die van Sytze en andere Professionals :D
Dus kunnen jullie me dan vast wel ff missen ( als de bekende kiespijn) :D
Groeten,
Cor
Nee man! Je blijft maar lekker thuis hoor! Doen wij ook.
Of de laptop mee met draadloos internet, of elke dag naar een internet-cafe, om de broodnodige bijdragen toch te kunnen leveren.
En trouwens, je hebt net de gang er lekker in, en je mag pas weg als je 1000 stuks hebt, en dan nog alleen voor enkele dagen.............
Wees gewaarschuwd als je olielampje een dezer dagen branden blijft, Sneek is dichtbij!
mvg,
Sytze
Busje net een grote beurt gehad, zelf de laatste dagen nog effe bezig geweest, verse APK, versnellingsbak/cardan olie bijgevuld tot op peil, en het enigste wat ik doe aan contact is mijn Amateurzender op een antenne aansluiten voor het dagelijks contact op de korte golf met mede gelicenseerde amateurs ;)
Ik ben op meerdere boards actief, admin op een groot satellietboard, dus 50 weken 7 dagen 5 tot 10 uur bezig.
Dan even 2 weken geen laptop, behalve als de schoonouders ook langskomen met hun camper en TomTom weer op de hobbel is herinstalleren.
Daarna weer met volle moed verder :D
Enne, een bus reserve olie gaat mee, maar tot nu toe 1/2 liter op 10.000 km verbruik.
Oliekoeler leidingen als nieuw, en sinds 5 jaar getectyleerd en elk jaar gecontroleerd.
Maareh, het is pas over 5 weken hoor :D
Groeten,
Cor
Grote kans dat ik je daar dan wel tegen het lijf loop Cor! Ben daar dan ook met de camper. Die kun je trouwens niet missen want hij rookt als een mega kalkoven, hehehe. Kunnen we het fijn even over problemcar hebben.
Sytze
Hallo freeks, ik heb zelf ook een h200 van 2001 diesel, en zie dat de leidingen naar de oliekoeler wel eens een probleem opleveren. wat gebeurt er dan mee ? , wat is de oorzaak ? , en wanneer kan ik dat verwachten?. groeten Rob
18 jaar
Tops, ik ben bang dat als de motor nou staat te dreunen bij het draaien dat jij frankrijk er niet mee gaat halen.
Mijn collega heeft hetzelfde gehad en na een paar weken liep de motor in elkaar.
De meeste trouwens na een flinke olielekkage lopen kapot.
De boel heeft dan al zo op zijn donder gehad.
Bij mijn collega is tie 2 keer in elkaar gelopen en heeft de bus weggedaan.
Hij was er zat van.
Ik ken weinig van deze bussen die het langer volhouden dan 150 a 160.000km.
Die van Cor gaat misschien langer mee, maar die heeft al maatregelen getroffen en belast de boel niet te zwaar.
18 jaar
[quote=sytze]Grote kans dat ik je daar dan wel tegen het lijf loop Cor! Ben daar dan ook met de camper. Die kun je trouwens niet missen want hij rookt als een mega kalkoven, hehehe. Kunnen we het fijn even over problemcar hebben.
Sytze[/quote]
mooi gezicht he!! die 2 op de camping...
LOL
We hebben een huis(je) in Saint Cyprien gehuurd, 125 km ten oosten van Bordeaux,je bent van harte welkom Sytze ;)
Bomen we met een glaasje goede wijn of een BBQ wel eens over Problemcar na.
Even over de leidingen van de olie koeler, deze lopen bij de radiator langs, willen wel eens gaan roesten waardoor deze na verloop van tijd lek raken, je merkt pas als je de olie via die weg kwijt bent als het al te laat is, dan is de schade al aangericht.
Het beste is deze leiding te controleren/vervangen en de nieuwe te tectyleren zodat er geen roestvorming kan ontstaan, elk jaar de leiding/tectyl controleren.
Succes,
Cor
Zo, nu weet de hele site waar je zit, op vakantie!
Sytze
Ik vind dit forum heel gezellig, zeker als ik zo de reacties in dit Topic (H200: 152.000 km, preventief reviseren?) bekijk van de volgende heren Professionals:
Cor1822, paulkelder, sytze.
En ook al zit de vakantie er aan te komen, wat zeker voor jullie een leuke en vooral gezellige gebeurtenis blijkt te worden, wil ik de boel graag wat meer "on (mijn) topic" houden, vooral omdat mijn vakantie nogal onzeker wordt met deze bus (bedankt voor je reactie: primera p11).
Ik heb al wat professionele reacties gehad op mijn vragen en meldingen, zeker ook van eerder genoemde heren, maar graag zou ik nu meer reacties willen ontvangen over het verhaal van 'dreunen' en 'lampje iets langer branden na starten'.
Reacties die het verhaal van primera p11 juist volledig ondersteunen, of (LIEVER!) dat verhaal volledig wegvagen. Als het kan dan wel graag met 'wapen'feiten.
18 jaar
[quote=primera p11]Tops, ik ben bang dat als de motor nou staat te dreunen bij het draaien dat jij frankrijk er niet mee gaat halen.
Mijn collega heeft hetzelfde gehad en na een paar weken liep de motor in elkaar.
De meeste trouwens na een flinke olielekkage lopen kapot.
De boel heeft dan al zo op zijn donder gehad.
Bij mijn collega is tie 2 keer in elkaar gelopen en heeft de bus weggedaan.
Hij was er zat van.
Ik ken weinig van deze bussen die het langer volhouden dan 150 a 160.000km.
Die van Cor gaat misschien langer mee, maar die heeft al maatregelen getroffen en belast de boel niet te zwaar.[/quote]
Dat 'dreunen' is alleen bij stationair draaien. Het lijkt meer aanwezig dan voor de olie-perikelen, maar kan ook meer opvallen omdat je er meer op let.
De eerste jaren heb ik de bus best wel 'op zijn staart getrapt'. Maar altijd pas wanneer de motor goed warm was. Daarbij heb ik altijd netjes de kleine beurten uitgevoerd, olie altijd op peil gehad.
Mijn idee was daarom dat het misschien wel zou meevallen. Maar jouw verhaal is precies waar ik zelf ook aan dacht. Toch hadden de reacties van de Hyundai dealer en het bevriende garagebedrijf me overtuigd dat het wel een keer zou gaan komen, maar misschien niet binnen de eerste paar duizend kilometer al.
.... nu ben ik weer a/h twijfelen .... wat is nou verstandig? ....
Toch graag nog meer reacties zoals ik hiervoor heb gemeld. Liefst van de professionals met meer ervaringen hierin....
Ronald
18 jaar
[quote=De Steut]Hallo freeks, ik heb zelf ook een h200 van 2001 diesel, en zie dat de leidingen naar de oliekoeler wel eens een probleem opleveren. wat gebeurt er dan mee ? , wat is de oorzaak ? , en wanneer kan ik dat verwachten?. groeten Rob[/quote]
Rob,
bij mij is het nu (pas!!!) na 8 jaar voor het eerst gebeurt. Anderen hebben dit al binnen het 3e jaar gehad. Wat gebeurt er:
Tussen je oliekoeler (linksvoor) en de aansluiting op de motor daarvan (rechts van het blok) zitten metalen ('pisbakkenstaal'?) leidingen om de olie te laten koelen en weer gekoeld terug te laten gaan naar het blok. Die leidingen roesten ZEER snel door.
Gevolg: voor je het weet spuit de olie er uit, tijdens rijden: onder je motor en auto door.
Ik zag het net op tijd: ik was moe na een hele nacht rijden en moest stoppen. Toen pas zag ik spetjes op de achterklep en bleek de gehele onderkant en motor-compartiment helemaal onder de olie.
Dat zie je dus niet gebeuren! En voordat je olielampje aangeeft dat er te weinig olie in zit, is je blok al vastgelopen, met alle gevolgen van dien! (dat is die van mij dus nog net bespaard).
Oplossing:
Zoals Cor1822 terecht heeft gemeld:
"Het beste is deze leiding te controleren/vervangen en de nieuwe te tectyleren zodat er geen roestvorming kan ontstaan, elk jaar de leiding/tectyl controleren."
18 jaar
Het vervangen heeft de voorkeur, is niet eens zo duur, het nieuwe type heeft een grotere doorlaat waardoor de olie beter doorstroomt.
Laten we eerlijk zijn, deze blokken zijn gewoon wat minder van kwaliteit, mocht de motor al stuk gaan dan is hier een importeur die voor een redelijke prijs een ander blok kan leveren, of je tikt een L400 blok op de kop van Mitsubishi, welke veel beter van kwaliteit is.
Ik ga voor de lekkere zit in de bus, heb het bankje eruit en daar ook een stoel met armleuning etc in.
Een racer ben ik niet, 100 tot 120 is snel zat, en naar Frankrijk ga ik toch via de Route National, 110 max daar.
Heb de bus nu ruim 5 jaar, en dez is nu 6 jaar oud.
Kan je wat sleutelen dan zijn de onderdelen goedkoop via Jeroen te krijgen van Koreanparts.
Groeten,
Cor
Mazzeltje Tops! poeh....
Liever idd van te voren checken en vervangen, zijn van zeer slecht staal gemaakt!
Sytze
één ding is zeker!! dit word een avondtuurlijke vakantie, maar hopen dat je nog in de vakantie op de bestemming aankomt?
sorry dat ik zeg.. maar als ik zo op vakantie moest met het gevoel van hij kon wel eens stuk lopen...pffffffff
paul,
[quote=sytze]Mazzeltje Tops! poeh....
Liever idd van te voren checken en vervangen, zijn van zeer slecht staal gemaakt!
Sytze[/quote]
En als je weet wat je er slechts voor betaald (bij Jeroen stukken goedkoper dan bij de dealer!), en dat je deze eenvoudig zelf kunt vervangen! De olie is duurder!
18 jaar
[quote=paulkelder]één ding is zeker!! dit word een avondtuurlijke vakantie, maar hopen dat je nog in de vakantie op de bestemming aankomt?
sorry dat ik zeg.. maar als ik zo op vakantie moest met het gevoel van hij kon wel eens stuk lopen...pffffffff
paul,[/quote]
Ja Paul, dit zit me ook HELEMAAL niet lekker. Ik denk net als jij, maar wat moet je? Ik ga zondag over een week al rijden! Wat kan ik er nu nog aan doen, behalve een hele snelle inruil actie?
En dan nog, wat koop je terug? En daar kan ik dan hooguit een paar dagen mee proefrijden.
Of moet ik een andere tijdelijk huren?
En anders: kapot, op heen of terugweg, op de hete snelweg, met vrouw en 2 kinderen (grote tent en ijskast mee, etc.)
18 jaar
Neem je de bus mee, gewoon niet laten opjagen, voor de 1300 km neem ik ruim de tijd, om 4 uur 's middags weg, om 11 uur de volgende morgen bij het huis.
Kan ik met 100 rustig tuffen, regelmatig pauze nemen, en na 3 uur 's nachts even een paar uur de ogen dicht.
Het dreunen bij stationair, deed ie dat voor de tijd ook al, wat geeft je toerental meter aan op stationair?
Als vol lid van de ANWB en een volledige reisverzekering doorlopend heb ik toch wat rugdekking.
En genoeg drinken en eten meenemen voor het geval dat je in een file komt of zo ;)
Cor
Het lijkt me inderdaad verstandig om preventief iets van vervangend vervoer te regelen. Bijvoorbeeld een Reis en Kredietbrief Plus van ANWB, of een soortgelijk product.
Kost je hooguit een paar tientjes en MOCHT het fout gaan, dan heb je volgens de voorwaarden van dat product recht op vergelijkbaar vervangend vervoer (mogelijk met trekhaak) indien de schade niet binnen 2 dagen te verhelpen is. Ook wordt je huidige auto gerepatrieerd naar een garage naar keuze in Nederland.
Wat ik wel even zou doen is even bellen met de ANWB (of de instantie waar je het bij wil afsluiten) , ik weet namelijk niet of het op een dergelijk korte termijn via internet nog te regelen is.
Verder kan ik je alleen maar sterkte en succes/geluk toewensen met je bus ;)
18 jaar
[quote=Cor1822]Neem je de bus mee, gewoon niet laten opjagen, voor de 1300 km neem ik ruim de tijd, om 4 uur 's middags weg, om 11 uur de volgende morgen bij het huis.
Kan ik met 100 rustig tuffen, regelmatig pauze nemen, en na 3 uur 's nachts even een paar uur de ogen dicht.
Het dreunen bij stationair, deed ie dat voor de tijd ook al, wat geeft je toerental meter aan op stationair?
Als vol lid van de ANWB en een volledige reisverzekering doorlopend heb ik toch wat rugdekking.
En genoeg drinken en eten meenemen voor het geval dat je in een file komt of zo ;)
Cor[/quote]
COR... dit meen je toch niet? "ga jij zo.. op vakantie" als ik zo van huis moest.. dan wist ik het wel, dan was mijn vakantie al in duigen gevallen, men gaat op vakantie voor ontspanning ect, dit kan ik niet echt ontspannen noemen...
maar één troost zo'n bus had bij mij geen lang bestaan.. ik trap zo'n bus zo ver ik hem maar zien kon! ''dit zijn toch geen auto's man! hier wil je toch niet in rijden in zo'n stuk verdriet''
paul,
Mijn busje heeft de laatste 5 jaar ons niet in de steek gelaten en zich prima gehouden in de Franse bergen/landschap.
Bovendien zal ik wel moeten, ff na al de reparaties van de vrouw haar Alfa en de herstelling van de deuk in mijn bus die ze er in gereden had ff geen geld voor een VW bus....helaas :D
Gezocht: filantroop :D
Cor
[quote=Cor1822]Neem je de bus mee, gewoon niet laten opjagen, voor de 1300 km neem ik ruim de tijd, om 4 uur 's middags weg, om 11 uur de volgende morgen bij het huis.
Kan ik met 100 rustig tuffen, regelmatig pauze nemen, en na 3 uur 's nachts even een paar uur de ogen dicht.
Het dreunen bij stationair, deed ie dat voor de tijd ook al, wat geeft je toerental meter aan op stationair?
Als vol lid van de ANWB en een volledige reisverzekering doorlopend heb ik toch wat rugdekking.
En genoeg drinken en eten meenemen voor het geval dat je in een file komt of zo ;)
Cor[/quote]
Ik rij allang niet meer harder dan max. 130. Naar vakantie in vrijwel altijd 's nachts, rustig doorrijden. Zal binnenkort naar Frankrijk zo'n 2.500 km worden in 2,5 week.
Toerental stationair: tussen 0 en de streep van 1.000 toeren, zijn er nog 2 streepjes afgebeeld. Stationair draait ie tegen het 2e streepje, dus vlak onder de 1.000.
Dreunen: zoals die dat nu doet lijkt het me erger dan vroeger.
Als ik stilstaand en in vrij heel langzaam het toerental verhoog, voel ik zeer duidelijk het trillen en schudden van de motor. Vooral tussen 1.200 en 1.500 is dat erg merkbaar. Vlak boven de 1.000 is er ook even een regelmatig tikken te horen, dat ophoudt bij ± 1.200-1.300.
Ervaring?
18 jaar
[quote=RvL]Het lijkt me inderdaad verstandig om preventief iets van vervangend vervoer te regelen. Bijvoorbeeld een Reis en Kredietbrief Plus van ANWB, of een soortgelijk product.
Kost je hooguit een paar tientjes en MOCHT het fout gaan, dan heb je volgens de voorwaarden van dat product recht op vergelijkbaar vervangend vervoer (mogelijk met trekhaak) indien de schade niet binnen 2 dagen te verhelpen is. Ook wordt je huidige auto gerepatrieerd naar een garage naar keuze in Nederland.
Wat ik wel even zou doen is even bellen met de ANWB (of de instantie waar je het bij wil afsluiten) , ik weet namelijk niet of het op een dergelijk korte termijn via internet nog te regelen is.
Verder kan ik je alleen maar sterkte en succes/geluk toewensen met je bus ;)[/quote]
ANWB R&K, zoals ook Cor al melde, heb ik ook al jaren.
Maar: vergelijkbaar vervangend vervoer? Denk je dat ze in Frankrijk zo'n Bestelauto in DC uitvoering hebben wachten tot die van mij kapot gaat?
Zo niet: waar laat ik tent en hele hebben en houden dan?
Theoretisch leuk zo'n vervangend vervoer regeling, maar in de praktijk met 'onze' grote wagens: ik weet het niet.
Wat zou ik kunnen krijgen bij inruil op een Mits. L400 busje, van zo'n 6.000,-?
@PaulKelder: sorry, maar nee, mij zul je niet aan zo'n dure Transporter krijgen, die naar verhouding ook veel te vaak kapot gaan! (ook uit ervaring in de kennissenkring).
Maar ik wil hierover geen discussie aangaan.
FEIT: ik ben ontzettend vertwijfeld over wat ik nu nog in 1 week zou kunnen doen.
Inruilen zou nog het snelste en eenvoudigste zijn!
18 jaar
Prijzen van 2hands bussen gaan weer omhoog, heb net een bod van 5500 op de mijne gehad, maar met lichtmetalen velgen remmen, uitlaat, etc alles nieuw, geen zin in om te verkopen.
Transporters gaan ook stuk, maar toch is het blok beter, de meeste kosten zitten in de motor.
Loopt het blok nu goed? gaan met die banaan, als ruilauto zal je een Renault of zo krijgen met een bus uitvoering.
Meestal ligt er bij ons een koffer of 5 in, wat zendapparatuur, en meuk, wat in feite ook in een grote personen auto past, en 3 personen op vakantie.
Probleem is de schoonouders die 7 maanden op vakantie zijn met de camper, daar nemen we het nodige ook voor mee heen/terug.
Maar aan lading? alles meegerekend inclusief personen een 40 a 500 kilo van de 1300 die ik mag laden.
Geen trekhaak, geen sleurhut etc. ook nooit achter gezeten.
Cor
Ik denk toch dat het tikken wat je hoort van het lagerwerk is.
In een week kun je toch weinig meer doen, idd bij de anwb een vervangend vervoer verz afsluiten en gaan met die banaan.
En idd, een transporter is ook geen topper wat duurzaamheid betreft.
Kosten ook zat in onderhoud.
Maar worden vaak ook zwaar belast.
En houden het wel langer vol.
Maar gezien de kwaliteit wat het zou moeten zijn vallen ze ook tegen.
18 jaar
Stationair toerntal is bij mij op werktemperatuur 700 toeren, bij starten en koude motor ongeveer 900, maar dat neemt snel af nadat de motor iets warmer wordt.
Dreunen doet ie altijd, de bus is niet zo mooi en afdoende geluids geisoleerd als een VW bus.
Heb daarom zelf al het een en ander gedaan, geluidsisolatie onder de motorkap, luchtinlaathuis ventilatie geisoleerd, en bij de voorkant in de auto boven de pedalen waar je blank metaal hebt van het brandschot, tapijt extra gelijmd.
Een en ander heeft wel geholpen, maar de H200 blijft een rumoerig beestje :D
Met warme motor hoor ik bijna geen tikken meer, geen vreemde geluiden in het lopen van de motor, en een 2.5 liter TD wil elk busje iets laten trillen met wat gas, het belangrijkste is waar te nemen of er iets in het loopgedrag is veranderd.
Ik luister veel naar een blok onder het rijden, een toerenteller zoals in de bus zit, heb ik eigenlijk nooit nodig, als ex vrachtwagenchauffeur hoorde ik wel wanneer ik moest opschakelen of terug moest schakelen, en of het geluid van de motor niet fris klonk.
Toen ik deze bus kocht 1 jaar jong koste een vw bus 8000 euries meer voor een 2.5 TDi.
Daarvoor kun je de motor 2 x vervangen, de zit in de H200 is beter als de vw bus.
Een kennis heeft een T5, en voor mijn werk ook in bijna alle types vw bussen gereden, maar de H200 met een L400 blok van Mitsubishi is een betere keus voor mij dan.
Maar daar ben je nu niet mee geholpen, en omdat je maar 2500 km gaat rijden zxou ik gewoon op weg gaan, onze rit in die 2 weken is meestal 6000 km, we rijden ook in Frankrijk nogal wat af.
Ik controleer op de heen en terugweg bij elke stop toch even de auto, en elke dag even een snelle controle is ook niet weg.
Maar dat doe ik bij elke auto/vrachtwagen waar ik mee op pad ga, voorkomen is beter als genezen.
Ik wens jullie een plezierige en zorgenvrije vakantie toe,
Cor
Bedankt voor jullie reacties!
Ik laat het dan zo, en ga nu toch wat geruster op pad.
Na vakantie nog maar even goed nadenken: motor omruilen voor L400, bijv. gereviseerde motor.
Maar dan komt ook nog een keer versnellingsbak revisie. En cardan-achter lager begint ook steeds meer mee te 'zingen'.
Misschien beter om dan toch hele bus in te ruilen voor een L400 busje...
18 jaar
Met al deze verschijnselen en de leeftijd zou en ander busje (L400) welke indentiek is aan de Hyundai H200 geen overbodige luxe zijn misschien.
Ik zie wel waar ik mee kom, met de EGR klep dicht, carter ventilatie omgelegd en mijn km stand zal ik nog wel een 50.000 km kunnen rijden, dat is voor mij 4 jaar.
Carosserie is als nieuw, getectyleerd etc, dus dan zien we wel of er dan financieele ruimte is voor wat anders, daar kan ik me nu geen zorgen over gaan maken.
Het zingen in de cardan, al de oliepeil gecontroleerd? moest bij mij een halve liter bij na 123.000 km, en dat was duidelijk hoorbaar verschil.
Net als de versnellingsbak, ook een halve liter.
Ook meteen merkbaar.
Zorgen maken doe je pas als het nodig is Tops, je doet wat je kan om goed voorbereid op vakantie te gaan, en dan ga ik er voor.
Gewoon rustig aan doen, niet laten opjagen, en lekker genieten.
Succes,
Cor
Gewoon rustig aan doen, niet laten opjagen, en lekker genieten.
quotte
en vooral op het fietspad blijven.. :D
paul,
Als busjes moeten vliegen hadden er wel vleugels aan gezeten :D
Ach, je wordt wat ouder he.....
;)
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar