auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai Coupe: Hyundai

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 fx

geachte bobbisten en collega monteurs.
van de week kwam een hyundai coupe binnen
met de volgende klacht.
hetverhaal:bij het verlaten van de snelweg.
ging inees de coupe heel slecht lopen als of hij op 3 cilinders liep,daarna nog 3 km gereden.
bij thuis komst de kap open,was de spruit stuk rood gloeiend
ik heb het ook gezien en werd eigenlijk beetje bang van.....smelting.het spruit stuk was was echt vuur rood van af de bescherming bij de spruit stuk tot voor bij de lamda sensor....na afkoelen van het blok volgende dag draaide de klant de bougie's een voor een eruit en een bougies zag er verdacht uit
dus nieuwe erin dus alle 4 vervangen....
na een week zegt de klant dat de coupe zuipt en trekt niet goed meer op...
ik zit na te denken dat de lamda sensor die vlak onder het spruit stuk bevind dat die ook door de hitte het leven heeft begeven...
de klant denk aan de kat......vanwege het rare geluid uit de uitlaat wat voorheen niet was...
ik denk nu effe hard op als ik het fout heb verbeter me maar,ik denk dat een kat beter bestand is tegen extreme hitte en dat was het echt
in het donker kon je de spruit stuk zien zitten....van de rood gloeiend metaal,daaronder 15 a 20 cm zit de sensor,
de klant denkt dat de kat is uit gebrand,ik denk eerder dat de sensor is verbrand......ik kan de sensor niet uitlezen..ik zou effe niet weten hoe en wat de waardes zijn van die sensor,niet mijn merk auto
wie o wie weet wat dit toch kan zijn ps kan de kat toch uitgebrand zijn ivm de temp die toen is ontstaan,hij maakt nu het geluid van dat hij geen demper heeft (hol metaal/blik geluid,van een motor weg racer het geluid komt echt van voren.
sensor? kat?paking?
mvg thom

Geplaatst door

asfaltrocker (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

verdere info
is dat na 2 3 dagen korreltje/stukjes achter bij de uitlaat op de grond liggen
en na het uit zetten van het blok nog wat na rookt,geen witte of blauwe rook,

asfaltrocker 0

11 jaar

Dit probleem is duidelijk..

De Katalysator is defect en gaan brokkelen daardoor zit de uitlaat nu verstopt en dat verklaart het probleem.

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Lijkt mij ook...dure grap dit; spruitstuk en kat zijn 1 geheel.

Hans4040 1430
badge vip badge

11 jaar

Probeer eens bij bosal in hengelo ,of ze er daar 1 kunnen leveren.
Heb voor een scenic 16/16v er daar ook 1 vandaan gehaald , scheelde de helft met de dealer.
Misschien dat ze voor een hyundai er ook 1 kunnen leveren , mocht je er 1 nodig hebben.

kaleido 1 7425
badge vip badge

11 jaar

[quote=P. Kelder]Dit probleem is duidelijk..

De Katalysator is defect en gaan brokkelen daardoor zit de uitlaat nu verstopt en dat verklaart het probleem.

Gr. Paul[/quote]
op de cat na is het een freeflowe uitlaat.....(leeg)
kan de censor het toch zijn?
het gevoel dat je de motor verzuipt....
want de sensor regelt wel de ecu , lucht benzine verhouding.......
ik heb niet zoveel verstand van de werking van de cat en sensor.....
als het idd de catis.......duur....maar vergis je niet wat een sensor kost
mvg thom

asfaltrocker 0

11 jaar

Vergeleken met de kat kost de sensor nix....

Lambdasensor €120,=
Spruitstuk/Katalisator €1631,= (dealerprijs)

Hans4040 1430
badge vip badge

11 jaar

tot zover zijn we eruit,het is idd de cat,,,
dit is mijn idee....de steentjes die achter de uitlaat liggen komen van de steen in de cat.
door slijtage en rommel gaat de cat verstoppen, en kan de gassen niet door laten,
en bouwt inwendig van de cat een druk op,
en de gassen lopen naar soort vernouwing in ,die wrijving veroorzaakt in de cat en gaat de temp schiet omhoog in de cat(rood gloeind paar honderd graden).
door de wrijving en brand inwendig de cat leeg maar door verstopping die paul al aan gaf,verder verstoppen en loopt nog slechter en heter.
de free flowe heeft geen invloed op de verstopping in de cat.
dit is waar op ik verder ging uit zoeken naar aan leiding van paul...
nu is de vraag de sensor in hoe verre heeft die een tik mee gekregen door de extreme hitte..
mvg thom
ps wordt vervolgt en mijn dank is al groot voor het mee denken.....top mannen

asfaltrocker 0

11 jaar

even een update....
de klant moest de auto gebruiken,en nu.
probleem erbij ...de auto start niet meer en ook check engine lampje brand.
is dit het gevolg van de kat? die de boel gaat vertoppen?
mvg thom

asfaltrocker 0

11 jaar

de coupe is nu zover klaar.de motor en kat problemen zijn verholpen
en nu van wege de apk .
moet vervangen worden fusee en stuur stang kogel
as hoesen,hand rem kabel (loopt aan.
co is 7,lambda is te laag,dit kan door een lekkage ergens in de uit laat
maar de we zijn bezig met de fusee maar hij wil er niet in....warm stoken,enzo enzo
de poelie trekker schuift er af van de onder plaat.
weet iemand hoe je de fusee terug in krijgt?
hij staat 1 a 2 mm onder open hij sluit niet aan want de borg ring gaat niet in de opsluiting
het risico dat de fusee onder eruit loop is hoog....wie weet hoe......
mijn optie zijn op
mvg thom

asfaltrocker 0

11 jaar

Bok er onder?

ernhemmer 0

11 jaar

[quote=ernhemmer]Bok er onder?[/quote]
dat helpt niet,
omdat de fussee er schuin voor gaat en dan is er helemaal geen beweging meer in te krijgen.
de hele dag mee bezig geweest eerst los maken en toen terug erin
met de nodige blauwe plekken op de hand van het mis slaan..(AUW
je hebt niet veel ruimte tussen de onder plaat en onder kant binne scherm
en het is zondag dus de benodigde poelie trekkers zijn alleen te koop
en is een speciaal gereedschap die je eens in het jaar echt nodig hebt.
en er zullen geen gereed schap te huur zijn ..
want dan is het maar 10 min en het spul zit vast....
iemand uit de regio die een fussee poelie die ik effe kan lenen?
mvg thom

asfaltrocker 0

11 jaar

De spleet in de fusee moet ver genoeg open zijn, dan gaat de kogel er zo in...haal roest weg en gebruik wat vet.
probeer wat meer opening te krijgen door er een beitel tussen te slaan.

Hans4040 1430
badge vip badge

11 jaar

de fusee zit erin.
beetje aan het experimenteren geweest,
de fusee in de vriezer gelegt voor 1 uur en 30 min bij een temp van min 20 en de onder plaat warm gestookt,
en bijna van zelf ging hij erin
de fusee is erin geperst,vandaar dat het niet ging,maar na deze werk wijze,,goed te doen.
dank jullie wel voor het mee denken..
mvg thom

asfaltrocker 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.