Hyundai Elantra: Hyundai elantra versnellingsbakolie

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 cdri

Hallo allemaal,

Ik moet de olie voor de versnellingsbak bijvullen, evt. verversen.
Nu lees ik in het handleidingsboekje dat er ergens een peilstok en een vulplaats zit.
Waar vind ik die en is dat simpel te vinden, of moet de auto op de brug?

Graag tips.

Alvast bedankt.

Eggy73

Geplaatst door Eggy73 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Elantra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

riennoot (0) PRO, 13 jaar geleden

dan moet je wel ff vertellen wat voor versnellingsbak je hebt;) een handgeschakeld of automaat?

gr. Rien

Eggy73 (0), 13 jaar geleden

Beste Rien,

Bedankt voor de belangstelling.
Het gaat om een handschakelbak.

Grt. Eddy.

riennoot (0) PRO, 13 jaar geleden

er zit aan de zijkant van je bak een vulplug en an de onderzijde een aftapplug.

1. Verwijder olievulplug en controleer niveau met vinger.
2. Oliepeil moet worden tot aan het gat vullen. Als het lager dan het gat is, voeg de olie totdat het eruit draait en vervolgens opnieuw installeren van de plug.
3. De olie vervangen als de transaxle Transmissieolie merkbaar vuil is, of het niet van een geschikt viscositeit.

dus geen peilstok aanwezig.

groeten Rien

Eggy73 (0), 13 jaar geleden

Oke duidelijk.

Bedankt voor de info.

Grt. Eddy.

Eggy73 (0), 12 jaar geleden

Beste mensen,

Daar ben ik weer.

Ik heb ruim 2 maanden geleden mijn versnellingsbak laten reviseren, wil zeggen, op advies van een monteur hier in de regio een complete koppelingsset laten vervangen.
Dit vanwege een zwaar klapperend geluid in de bak. Nu zijn we dus twee maanden verder en begint dat verhaal van voren af aan. Hard klapperend geluid, alsof
de bak weer bijna droog staat. Geluid blijft tijdens rijden, maar ook stationair als de bak vrij staat en de koppeling los.
Is dit een bekend probleem na deze reparatie en wat moet ik in gedachte nemen als ik terug ga naar deze monteur, wat moet er gecontroleerd worden.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de eerder vermelde Hyundai Elantra crdi van 2001.
Nog steeds een prettige en comfortabele auto om in te rijden, maarja die mankementen he?

Graag suggesties.

Bedankt en groet.

Eddy.

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

hee Eddy,

ik zie dat je nog steeds problemen heb. maar wat is er tijdens de vorige reparatie precies gebeurd. is je versnellingsbak nou gereviseerd of alleen maar de koppeling vervangen?

groetjes Rien

Eggy73 (0), 12 jaar geleden

Hallo Rien,

Bedankt voor de snelle reactie.

Die (goedkopere) monteur waar ik indertijd naar toe ging vertelde me dat dat geklapper van de bak kwam vanwege te weinig olie in de bak.
Hij zei dat het druklager kapot was waardoor bijvullen geen zin en de bak gereviseerd moest worden door het te lange doorrijden zonder olie in die bak.
Hij heeft er toen een complete nieuwe koppelingsset in gezet. Daarna zou alles verholpen moeten zijn.
Of een compleet nieuwe koppelingsset ook tevens revisie betekent?? Geen idee, maar met die info word ik (550 euro lichter) naar huis gestuurd.
De eerste twee weken hoorde ik heel af en toe nog een licht getik, maar dat ging snel voorbij. Wat me wel opviel, de eerste 2-3 weken schakelde de bak
zwaar, alsof er een klomp klei in de bak zat. Na een poosje werd dat ook weer normaal.
Nu heb ik het idee dat ik weer terug bij af ben. het geklapper klinkt best heftig.
Ik merk geen problemen met schakelen, de motor loopt ook toppie verder en ik voel geen andere stagnaties.

Is dit voldoende info voor je?

Groet Eddy.

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoi Eddy,

hoor je het geluid ook altijd? maakt het nie uit of je de koppeling intrapt ofzoo?
zoals ik je verhaal lees maak er eruit op dat je dus 2 problemen had die toendertijd zijn opgelost. 1 was defect druklager en 2 een drooggelopen versnellingsbak. en heb je al contact gezocht met de monteur? omdat het zo kort geleden is.

mischien kun je weer beginnen met het controleren van het oliepeil.

gr. Rien

Eggy73 (0), 12 jaar geleden

Hallo Rien,

Er is geen verschil tussen wel of niet koppeling ingetrapt.

Ik wil deze keer van te voren een idee hebben over waar naar gekeken moet worden.
Niet dat ik zodadelijk weer mijn auto 2 dagen kwijt ben en een paar honderd euro en dat ik dan niet weet of het deze keer wel in orde is.
Als het idd. aan het oliepeil zou liggen, dan zou met de de- en montage toch enigszins te zien moeten zijn hoe en waar de olie eventueel zou kunnen
verdwijnen? Ik zal nog eens kijken of ik de vulplug zelf kan vinden en of ik zelf het peil kan checken.
Voor mijn technisch inzicht zou ik beter eerst eens een goeje duidelijk geillustreerde vraagbaak kunnen aanschaffen.

Tot zover alweer bedankt voor de belangstelling en de prettige communicatie.

Wordt vervolgd.

Groet Eddy.

riennoot (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk dat het probleem niet in je versnellingsbak zit, koppeling zou wel iets mee kunnen zijn, mar komt het deze keer niet ergens anders vandaan?

gr. Rien

Eggy73 (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Zo plotseling als van de week het probleem zich voordeed, is het vandaag ineens zo goed als weer verdwenen.
Ik zal a.s. maandag als ik weer meer tijd heb hem toch weer eens laten nakijken, hopelijk is er dan nog
iets van te horen. Een vervelend mysterie van deze auto.
Mocht je nog suggesties bedenken in welke richting ik verder moet laten zoeken, hoor ik ze graag.

Bedankt en groet,

Eddy.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Elantra of stel zelf een nieuwe vraag.